AKUT HJÄLP BEHÖVS Injustering Roslagsbrännare.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ANDYW
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:06

AKUT HJÄLP BEHÖVS Injustering Roslagsbrännare.

Inlägg av ANDYW »

Hej alla experter.

jag är behov av hjälp omgående..

Sitter i ett hus från -38 med en Thermia Economic oljepanna som jag monterat en Roslagsbrännare i, jag kan inte få upp panntempen mer än till max 50grader. Fipplade lite med inställningarna med brännaren blev ännu mindre effektiv och huset svinkallt.

Pannan har en ganska liten kammare och jag vet att den inte är optimal, men jag borde kunna elda upp den till 60-65 grader i alla fall.

Ska man ha turbolatorer i eller inte, det känns som jag eldar för kråkorna.
Jag mätte temperaturen på gaserna som lämnade pannan de ligger på 150-180grader.

I och med att det är så hög temp tycker jag det är konstigt att det inte blir varmare i pannan.

Hjälp mig innan min fru slår ihjäl mig......
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: AKUT HJÄLP BEHÖVS Injustering Roslagsbrännare.

Inlägg av MP »

ANDYW skrev:Hej alla experter.

jag är behov av hjälp omgående..

Sitter i ett hus från -38 med en Thermia Economic oljepanna som jag monterat en Roslagsbrännare i, jag kan inte få upp panntempen mer än till max 50grader. Fipplade lite med inställningarna med brännaren blev ännu mindre effektiv och huset svinkallt.

Pannan har en ganska liten kammare och jag vet att den inte är optimal, men jag borde kunna elda upp den till 60-65 grader i alla fall.

Ska man ha turbolatorer i eller inte, det känns som jag eldar för kråkorna.
Jag mätte temperaturen på gaserna som lämnade pannan de ligger på 150-180grader.

I och med att det är så hög temp tycker jag det är konstigt att det inte blir varmare i pannan.

Hjälp mig innan min fru slår ihjäl mig......
Är brännaren ny?
Vilken temperatur har du termostaten inställd på?
Vilken hysteres har du?
Hur lång tid går brännaren innan den slår av?
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Hejsan Andy,

Jag är också nybörjare med en Roslagsbrännare, dock inte samma panna som du men jag har några tips om brännaren:
Jag kör just nu 2,50/15,00 sekunder på B6 (vit pellets).
Pannspjället ~1/3 öppet (på en CTC265B).
Draglucka monterad (för att få jämt drag i pannan).
Rökgastemp 110-120°C (mätt före draglucka).
Brännaren går just nu nästan 2 timmar vid varje körning (½-1 timma mellan körningarna).

Jag blev själv lite fundersam i början eftersom panntemperaturen inte steg i samma takt som när jag körde med oljebrännaren men nu har jag vant mig vid långa drifttider... För övrigt mycket nöjd med brännaren - bättre än jag hade förväntat mig :D

Prova att stoppa i turbulatorerna och se om det gör någon skillnad.
Har du inte draglucka så rekommenderar jag att du skaffar en.

Lyft ut brännaren försiktigt under körning för att kolla lågan (om du som jag inte har någon annan möjlighet att kolla lågan) den ska helst vara gul och ~5 cm lång.

Hoppas att någon annan med samma panna som du kan komma med mer info om pannans inställningsmöjligheter.

Hoppas att du får ordning på värmen snabbt !
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
ANDYW
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:06

Inlägg av ANDYW »

Brännaren installerades i September, så den e sprillans...

Termostaten står på ca 70 grader,

Vad menas med hysteres ?? Lite novis på detta...

Brännaren har gått konstant när det varit så här kallt...
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

ANDYW skrev:Brännaren installerades i September, så den e sprillans...

Termostaten står på ca 70 grader,

Vad menas med hysteres ?? Lite novis på detta...

Brännaren har gått konstant när det varit så här kallt...
Om brännaren går konstant och pannan ej kommer upp i temperatur så har du inte tillräckligt med effekt i brännaren mot vad du behöver.
Och då är frågan om du kör med full effekt på brännaren?
Om pannan är trång så kanske det inte går att köra med full effekt på brännaren.
Har du installerat brännaren själv?

Hysteres är den tempskillnad som är mellan av och påslag på brännaren.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Tocken skrev:Hejsan Andy,



Lyft ut brännaren försiktigt under körning för att kolla lågan (om du som jag inte har någon annan möjlighet att kolla lågan) den ska helst vara gul och ~5 cm lång.

.
Av detta kan du inte dra några större slutsatser om hur brännaren är inställd. Eftersom när brännaren går skall det vara helt tät panna för att kunna ställa in lågan.
Så enda möjligheten att ställa in är med instrument om du ej kan se lågan i pannan utan att öppna luckor.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Med risk för att jag har fel, känner ej din panna.
Jag tycker att du skall pröva rådet om att sätta in turbulatorer. Prova först med att sätta in 1 st och se vad som händer med rökgastemperatur och panntemperatur.

Problemet med detta är att vid trång panna så måste man minska effekten när man sättter in turbulatorer och det är ju tvärt mot ditt behov.

Hur är det med schunten kör du den nu med max?
Torgny Björk
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 06 okt, 2005 12:40

Goda råd..?

Inlägg av Torgny Björk »

Effekten på brännaren bör räcka, om du inte har en jättekåk.
Pannan tar uppenbarligen inte upp värmen.
tubulatorer är ett gott råd, hur är det med sot ?
Sot hindrar värmeupptagningen och det kan ju bli en del...
Kolla även låglängden enl. tidigare råd genom att lyfta ut brännaren lite.
5-10 cm. Tittade på bild på pannmodellen på nätet, verkar ha litet vattenmagasin ? Det kan bidraga till problemet.
Hade du oljebrännare innan ?
Torgny B Stockholm
Roslagsbrännare-panna Aquator från -64
Vämepump luft/luft
ANDYW
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:06

Inlägg av ANDYW »

Tack för att ni kommer med svar så snabbt.

Tillslaget för pelletsbrännaren styrs av en Luft/VA värmepump, så den går på när den inte själv orkar hålla inohustempen. Pelletsbrännaren skall sedan gå till ca:70 grader var det tänkt.

Det har suttit en oljebrännare i pannan, men den har jag bara kört vid ett tillfälle men då sköt tempen upp i pannan ganska fort, körde med el förra vintern, huset förbrukar en j-vla massa värme eftersom fönster är lite risiga m.m. Men det till trots tycker jag att brännaren borde fungera bättre.

Pannan har ganska liten vattenmängd, kommer inte ihåg hur mycket.
Var i kontakt med Roslagsbrännaren idag och det visade sig att man inte skulle köra med "vinterinställning" som manualen visade utan använda sommarinställningar, vilket gav helt andra möjligheter, dessutom var tydligen fläkten felaktigt inställd.
Skall prova detta när jag kommer hem.

Kåken e på 144kvm
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Grundinställningen på matningen är väldigt låg, har för mig det är 1.2 sekunder var 15:e sekund och detta räcker inte på vintern.

Det är bara att öka parameter B6 (sommardrift) till ett högre värde, har du fått brännaren injusterad åt dig eller kör du den bara på grundinställningarna ?

Med -5 grader ute så har jag också rätt långa gångtider (avsiktligt), och jag kör med en matning på 1.6 sekunder var 15:e sekund.

Om du har en lite brännkammare i pannan så skall du vara lite försiktig med matningar högre än 2 sekunder.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar