Hur startar man en roslagsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Hur startar man en roslagsbrännare

Inlägg av aryan »

Hej,

Igårkväll skulle jag försöka hjälpa en vännina att starta hennes roslagsbrännare.

Först gick inget alls menefter ett tag hitade jag ett överhettningsskydd som hade slagit ut pga vedeldning då pannan hade blivit (för) hett en gång. När jag hittade den så funkade styrsystemet igen och efter ett tag började skruven att mata pellets och kunde jag känna på utsidan blev varm pga elelementet.

Men den startade alldrig trots uprepade försök, till slut tända jag pelletsen i brännaren med en färgavstrippare. Brännare gick då bra men den stannade då varje gång efter sin uppstartsperiod. Att starta om brännaren gjorde förståss att den matade pelletsen och fläkten gick igång igen. Men som sagt så stannar den efter nån minut igen.

Vad har jag missad?

/Aryan
Senast redigerad av aryan den mån 10 mar, 2008 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
nordlite
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 jul, 2005 22:36
Ort: Boda Glasbruk
Kontakt:

Inlägg av nordlite »

Gör ren brännaren. Kolla tiden som tändelementet ligger på.
Bengt Pettersson
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Hej,

Tack för svar, tror du att det är så enkelt som att brännaren åste göras ren?

Det skulle kunna förklara tändproblemen, men varför ville den inte fortsätta brinna när jag hade tänd den "manuellt?"

Mvh Aryan

PS detta var en bra läxa för mig att instruera mina närmaste i hur det fungerar i pannrummet, om man oväntad dör så an man atminstånde kan hålla huset varmt :-(
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Om du tittar på http://www.roslagsbrannaren.se/ så finns det tele till tillverkaren. Ring och kolla med dem.
Det är inte lätt att sätta sig in i hur liten skillnad det är mellan livet och döden, men ibland påminns man brutalt.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Tändelementet kan ju vara trasigt, startdos och tiden för tändelementet kan ju också vara fel.

Enklast är ju att sätta upp tändelementstiden till 10 minuter eller så och se om den får fyr på pelletsen då, sen är det bara att justera ner till en lämplig tid.

Tipset att ringa roslagbrännaren och fråga är annars bra, dom är mycket hjälpsamma.

vad det gäller att den slocknar efter en stund när du tänt manuellt beror nog på att den fortfarande försöker tända med tändelementet och under den tiden matas inte några pellets fram, så om du tänder manuellt så bör du dra ner tiden för tändelementet till 30 sekunder eller nått så att den hinner börja mata pellst innan det slocknar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Jag ringde Roslagsbrännaren och du hade helt rätt Micke, när den blir helt tyst (fläkten och pelletsmatningen stannar) så fortsätter den att värma med elelementet. Efter 10 minuter (eller nått) så fortsätter pelletsmatningen igen.

Jag drog alltså av den alledes för snabbt i tron att den stannade och den är inte så intelligent att den själv känner av när det brinner och fortsäter att mata pellets utan det är en fast vänttid.

Hoppas den kommer att starta nu som det ska. Tack för tipsen!

/Aryan
Skriv svar