Några tips

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Några tips

Inlägg av micke_932 »

Här är några tips som kanske kan vara till hjälp för någon, de flesta är rätt simpla men för en nybörjare kan det kanske vara till hjälp om inte annat.

Se vad som händer:
När man står i huvudmenyn (den som visas när strömmen slås på) så kan man trycka på ESC knappen för att komma till en bild som visar statusen på alla ingångarna, 1=Termostaten, 4=Flamvakten osv, kan vara till hjälp exempelvis om man misstänker att flamvakten är trasig så kan man kolla det här. Tryck en gång till på ESC för att komma tillbaka till huvudmenyn.

Genom att trycka på pil vänster eller pil höger i detta läge kan man även se statusen på alla utgångarna (Q) flaggor som används i programmet (M) m.m

Manuell tändning
Om tändelementet skull gå sönder och inget finns i reserv hemma så är det rätt enkelt att tända manuellt:
1. Starta brännaren så att renblåsning och startdos klaras av (2 min).
2. Lägg en halv dl pellets i en burk och skvätt på lite tändvätska, låt stå 1 minut
3. Lyft ut brännaren och luta den uppåt och häll i pelletsen i brännkoppen.
4. Tänd med en tändsticka och sätt tillbaka brännaren i pannan.
5. Vänta 1 minut så att det tar sig ordentligt i pelletsen.
6. Gå till värde B1 och sätt tiden till några sekunder senare än vad den står på så den går över i driftläge och fläkten startar.
7. Sätt tillbaka tiden på B1 till normalvärdet.

OBS: Häll aldrig ner pelletsen som ska tändas genom fallröret, om man tänder på där nere så kommer det att slå upp lågor genom fallröret om spjället är öppet vilket kan smälta slangen.

Det kan vara lämpligt att sätta upp tiden för flamvakten lite vid manuell tändning eftersom det kan ta en stund att få bra fyr på pelletsen när man tänder manuellt, risken finns att flamvakten löser ut annars (tempen måste upp till 45 grader i botten på fallröret).

Felsökning:
Om brännaren mot förmodan skulle bråka så är den väldigt enkel och det rätt enkelt att klura ut vad som är fel, eftersom nästan inga parametrar är dolda så kan genom att titta igenom värdena i displayen se vad som händer, leta upp det värde som håller på att ändra sig, exempel:

Om B1 håller på att räkna upp så är tändelementet på och den är i uppstartläge.
Om B13 håller på att räkna upp så är brännaren i underhållseldsläge.

Eftersom det bara finns en fläkt, en skruv och ett tändelement som kan bråka så är den tillförlitlig och så länge skruven och fläkten går så kommer brännaren att funka också.

Underhållseld på vintern:
Om underhållselden är på under vintern och det inte är speciellt kallt så kan brännaren stå och gå väldigt länge på underhållseld vilket sotar en del så för att undvika detta så kan man sänka termostaten från kanske då 80 grader till 65-70 grader, genom att göra det så måste shunten öppna mera för att hålla temperaturen och brännaren kommer att gå kortare tid i underhållseld.

Håll luckan till styrenheten stängd, den är dammtät så elektroniken sitter väl skyddad där inne.

Om brännaren skulle misslyckas med att tända så kontrollera först den lilla sotningsluckan över tändelementet först, den måste vara tät där annars smiter massor med varmluft ut den vägen, jag har klantat mig ett par gånger med detta vid sotning.

Andra alternativet är att kolla så att matningen på B1 är rätt om man sätter den för lågt så kan brännaren stanna på grund av att den inte blir tillräckligt varm, speciellt pannan är nysotad (jo, jag har lyckats med det också).

Det var nog det jag kommer på för tillfället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar