Hur ställer man in en roslagsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den KAN sitta som berget, oftast sitter den "lite" fast i rostret och sedan byggar en kaka över detta, detta då rostret sällan kommer på de temperaturer som krävs då luften blåsar direkt på/genom detta och därmed kylar det.

Då denna kaka kan bildas vid dålig pellets har Janfire NH'n en "kniv" som brytar sönder kakan vilket är anledningen till att den kaka jag hade då jag testade hur länge det gick utan rensning försvann utan problem.

Att bara rensa botten räcker inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Tutte Gustav skrev:En sintring sitter väl som berget,har sett dom som får hugga bort det,är det så går motor eller något annat sönder
har själv ingen erfarenhet av sintring,förekommer ej i min brännare
Nej, får väl erkänna där att så kraftig sintring har jag aldrig själv haft så att jag har behövt verktyg för att få bort något. Har alltid kunnat pilla bort det med fingret. Men om grejerna är justerade så borde ju inte, nu säger jag borde, man få så kraftig sintring.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag testade några säckar 70% torv & 30% trä-pellets och de sintrade så ett järnverk skulle bli avundsjuk, det blev knytnäve stora klumpar av ett glasliknande sinter på 3 cm tjocklek efter ca: 10 timmers drift.

Detta sinter satt dock inte fast i brännkoppen, det fyllde dock upp den ganska duktigt och var så kraftigt att jag fick lyfta upp det per hand, det var bara att peta en skruvmejsel under och lyfta lätt, då lom det en ojämn avgjutning av min brännkopp upp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Tutte Gustav skrev:En sintring sitter väl som berget,har sett dom som får hugga bort det,är det så går motor eller något annat sönder
har själv ingen erfarenhet av sintring,förekommer ej i min brännare
Ja ska en riktig sintring skrapas bort måste det nog vara hydraul eller pneumatikcylindrar som kan ge lite tryck bakom.
Som tur är verkar det finnas brännare där mycket av askan åker ut innan det blir sintring. Det beror nog mycket på hur det är byggt från början.
Kan man fixa rengöringen med stålborste så verkar problemet inte vara så stort.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar