Hur ställer man in en roslagsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Hur ställer man in en roslagsbrännare

Inlägg av abene »

Är lite lur på att skaffa en roslagsbrännare. Vill veta allt innan jag slår till.
Har inte blivit klok på hur inställnigarna går till. Har kommit en bit på vägen, den matar pellets var femtonde sekund och man kan ställa in matningspulsens längd steglöst.
När det kommer till fläktens inställningar så förstår jag att fläkten går med samma hastighet hela tiden och att inställningen sker med någon sorts strypning. På TB brännaren har jag lyckats lista ut att strypningen görs med ett vridbart spjäll på fläktens sida. Ska bara vara att sätta märken på spjället för olika inställningar så kan man komma tillbaks till en tidigare inställning.
Bra ide i grunden att inte ha vare sig digital eller analog (usch) varvtalsreglering på fläkten. En sak mindre som kan gå sönder eller ställa till problem. Det viktiga är bara att man kan komma tillbaka till en tidigare inställning av fläktstyrkan.
Hur går fläktregleringen till? Läste något som stog om skorstenspjället också. Man kan väl inte mena att man ska strypa spjället vid rökröret i pannan?

Finns det för övrigt inga bilder på hur det ser ut inne i brännkammaren och hur rostret ser ut, har letat som en galning. :)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du kan ställa spjället på fläkten men då måste du lyfta kåpan, men den är förinställd så man ska normalt sett inte behöva pilla på den, det kan behövas om du har en "liten" panna eller liknande.

Precis som du säger så ställer man in draget med skorstenspjället eller lämpligtvis dragbegränsaren på lämpligt läge, kan tyckas lite primitivt men funkar hur bra som helst.

Givetvis begränsar det effektutrymmet lite eftersom du måste anpassa matningen till fläkten istället för tvärtom om som varit fallet om du haft ställbar fläkt.

Men som jag sa, det funkar hur bra som helst och jag har aldrig haft något som helst problem med min brännare på 3 år (nåja, man lyckas ju ställa till en del själv, men det ska inte brännaren beskyllas för :oops: ).

Fördelen är precis som du säger, den är enkel, om fläkten och skruven funkar så funkar brännaren också, finns inte mycket som kan bråka.

Eftersom man dessutom kan se lågan genom fallröret så är den lätt att ställa in.

Här är en bild på nosen av brännaren:
Bild

Och här är en bild på inälvorna:
Bild

Det var svart så bilderna blev sådär....
Den lilla saken i framkanten längst ner är sotluckan som sitter framför tändelementet, tändelementet sitter i facket under förbränningsutrymmet, rostret är alltså bara plåten i botten med ett drös med hål i, inget avancerat men fördelen är att all plåt i förbränningsdelen är tjock som hundan så det lär hålla länge, har inget som helst slitage ännu så länge.

Rostret går alltså inte att plocka bort, men det går fint att sticka in en stålborste i nosen och göra rent allting.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Tack! Vilken service.
Ja plåten ser ordentligt tjock ut. Verkar vara bra upplagt för tryckluftsuraskning. Det finns inte några kanter som kan hindra.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nej det är fritt blås rätt ut och RB finns ju i en modell med uraskning via tryckluft också, sen ser jag kanske inte direkt fördelen med det med tanke på att det tar några sekunder att plocka bort brännaren och tömma ut askan manuellt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

En fråga bara. Jag är nyfiken på alla sorters brännare. Är det inte en nackdel med tryckluftsuraskning ?? Som micke_932 skrev så tar det inte många sekunder att rensa ur den. Med luft så sprider man ju in askan i pannan. Är det inte då lätt att den askan lägger sig lättare på pannväggarna och på turbulatorerna, om man nu har sådana ??? Blir ju bara att man får sota pannan oftare istället för brännaren. Men jag kan ha fel :?
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag för min del ser ingen mening med det i alla fall, dessutom så blir du ju bara av med askan, eventuella beläggningar får man ju ändå skrapa bort själv, ska man ha automatiskt uraskning av brännaren så ska det nog vara modell NH med skrapa, men uppenbarligen så är det en hel del problem med att få sånt att funka på ett korrekt sätt, risken med rörliga delar inne i förbränningsutrymmet är att dom relativt snart kommer att börja bråka med dig, så jag föredrar alla gånger min stålborste.

Normalt så finns det ingen anledning att "bara" ta bort askan ur brännaren, det blir en viss mängd aska i brännaren (oftast en "vall" längst fram), sen blir det inte mer, så om man tar och borstar ur brännaren ordentligt med en stålborste en gång i månaden för att få bort eventuella beläggningar så att dom inte sätter sig så funkar det lika bra (eller bättre).

Jag provade inna juln att ge fanken i att aska ur brännaren, jag tog bara bort askan ur pannan i 3 månader och det märktes ingen som helst skillnad på brännaren, den funkade lika glatt som tidigare.

Det är samma sak som med så kallade "självsotande" pannor, något sådant finns inte, dom dansar runt lite med turbulatorer eller liknande för att få bort en del aska i rökvägarna, men man måste i alla fall borsta pannväggarna om det ska bli något bra av det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

micke_932 skrev:Jag för min del ser ingen mening med det i alla fall, dessutom så blir du ju bara av med askan, eventuella beläggningar får man ju ändå skrapa bort själv, ska man ha automatiskt uraskning av brännaren så ska det nog vara modell NH med skrapa, men uppenbarligen så är det en hel del problem med att få sånt att funka på ett korrekt sätt, risken med rörliga delar inne i förbränningsutrymmet är att dom relativt snart kommer att börja bråka med dig, så jag föredrar alla gånger min stålborste.
Nej för tusan askskrapning skulle jag aldrig satsa på, i rostrets närhet blir det kanske 700 grader och ingen rostfri plåt klarar att hålla formen i den temperaturen. Det är därför jag vill ha tryckuftsuraskning. Förstår inte riktigt vad du menar med eventuella beläggningar. Beläggningarna kommer ju från askan och den blåser man regelbundet bort.
Var och tittade hos en som kör en Viking B16 brännare med uraskning. Den hade gått i två veckor när vi tog ut den och där fanns inga beläggningar bara rent roster.
Blir det nu riktiga tjocka beläggningar av glas som jag fick när jag provade dålig pellets så tror jag inte att NH askskrapning klarar av den i längden heller, den slaggen måste man gå på med en huggmejsel.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

abene skrev: Nej för tusan askskrapning skulle jag aldrig satsa på, i rostrets närhet blir det kanske 700 grader och ingen rostfri plåt klarar att hålla formen i den temperaturen.
Lite nyfiken på på vad du grundar det på ?? Vi får in roster och munstycken ifrån Värmeverket i Hässleholm. Enligt analyser så är det vanligt rostfritt. Inte Corten som används i skorstenar bl.a. Godstjockleken på rostren i deras flispanna är ca 2-3mm. Bottendelen slits mera av flisensom matas in. Men att de skulle vara deformerade eller annat av värmen går inte att se. Och värmen där tror jag bestämt ligger en bra bit över 700°.

Rostret i min IWABO S2 är 1,5mm tjockt i sidorna och botten. Tror inte den skulle slå sig pga av värmen. Har urskrapning på den.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

abene: Jag har haft min NH sedan 2005-12-22 och det enda tidpunkt den fick problem med askskrapningen var då jag testade torv/trä-pellets. Det sintrade i knytnävestora klumper som den gick bet på men jag har aldrig haft annat strul och jag har testat många olika pelletssorter.

Jag har testat hur länge den kan köra utan askskrapning, efter 2½ dygn med kontinuerlig eld började askkakan bli tjock, den var ca 2-3 cm i brännkoppen då och askskrapningen gnisslade lite då den körde men det ska den ha lov att göra, brännkoppen blev ren och fin och det vara bara att köra vidare.

Så tro gärna men gör det på söndagar i kyrkan vetja.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

R B är troligen en av dom enklaste o driftsäkra brännare som finns,dessutom är allt el färdigkopplat för input. om man vill installera själv

Man gör lätt en rengöring o kollar spjället på 4-5 minuter med en diskborste o en lagom färgskrapa ,det blir lite i hörnen att pilla bort om man vill vara noga
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och jag gör inte ren min brännare alls, det behövs inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

O jag lägger gärna 5 minuter på rengöring var 14 dag om jag slipper en massa andra problem o kostnader

Det behövs säkert myket utvärderingar till en del brännare
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Icecap skrev: Så tro gärna men gör det på söndagar i kyrkan vetja.
Tro får ni religiösa göra. Med långt helskägg så blir det frommare.
Här var det t.ex. en som trodde väldigt mycket:

__________________________________________________________
Postat: sön 30 dec, 2007 20:51 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag kollade lite på S2'an och de skriver "Automatisk uraskning" men inget om hur det fungerar. På skissen kan jag inte se något mekanisk så jag antar att det är med luft och då är det värdelöst.

Det är inte askan som är problemet, det är kakorna som är hårda som ställer till det och då behövs det mekanisk rensning.

Så jag röster definitivt på Janfire NH (partisk och innehaver av en sådan).
_________________
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Är med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren
__________________________________________________________

Är kakorna hårda så har det gått lång tid utan uraskning. Troligen är brännaren också fel inställd eller pelletsen av dålig kvalitet.

Icecap skrev:Och jag gör inte ren min brännare alls, det behövs inte.
Goddagens! Det är ju därför jag vill ha tryckluftsuraskning så att jag slipper rengöra brännaren. Vill däremot inte addera några felkällor för en så liten sak som att få ut askan.
Då är den saken till fullo utredd.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

abene skrev:
Jag kollade lite på S2'an och de skriver "Automatisk uraskning" men inget om hur det fungerar. På skissen kan jag inte se något mekanisk så jag antar att det är med luft och då är det värdelöst.

Är kakorna hårda så har det gått lång tid utan uraskning. Troligen är brännaren också fel inställd eller pelletsen av dålig kvalitet.

Icecap skrev:Och jag gör inte ren min brännare alls, det behövs inte.
Goddagens! Det är ju därför jag vill ha tryckluftsuraskning så att jag slipper rengöra brännaren. Vill däremot inte addera några felkällor för en så liten sak som att få ut askan.
Då är den saken till fullo utredd.
Vet dock inte var du hittade den infon om IWABO S2. Men om du läser infon om S2 modellen så kan du läsa detta bl.a.

Iwabo Villa S2 har automatisk rosterrengöring. När termostaten uppnått
bryttemperaturen görs en ureldning. Vid termostattillslag skjuts rostret ut och
skrapas rent, innan pellets börjar matas fram.

Detta kan ändras också så man kan välja om den skall aska ur före eller efter eldning. Sitter en elmotor med liten växellåda. Provade faktiskt idag hur stark motorn var. Stoppade in en blyertspenna mellan botten och skrapan. Klippte av den som en tandpetare. Så att den inte skulla klara kraftig sintring har jag svårt att tro.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

En sintring sitter väl som berget,har sett dom som får hugga bort det,är det så går motor eller något annat sönder
har själv ingen erfarenhet av sintring,förekommer ej i min brännare
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar