Roslagsbrännare stop!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Roslagsbrännare stop!

Inlägg av fisketorp »

Godagens gott folk!

Äger somsagt en Roslagsbrännare sedan 2år har funkat ganska klanderfritt bortsett från ett relä som la av.

Men nu på senare så har den börjat strula med rätt många stopp på kort tid. känns som pelletsen fastnar i "slussen" (spjället)
det har kärvat sedan inköpet men aldrig varit några större problem bara att lea upp det lite, verkar dok kärva mer nu och måste leas oftare.

Ej 100 på att det är detta som är felet men symtomen är såhär brännaren har stannat, fult med pellets i röret ovanför spjället nedanför är det tomt, brunnit ut.

Även vart med om att pelletsen har fyllt upp sig typ inte hunnit brinna ut tillräckligt fort innan nästa dos kommer så det bildas lager upp genom röret. fundera på om det kan vara fläkte som strula och inte ger tillräckligt med luft.

Någon som har några ideer eller varit med om något liknande?

Behövs verkligen det där "spjället" funderat på att slå bort det då det inte går att komma åt att smörja ordentligt.

tacksam för synpunkter.

//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag är inne på två år nu och har aldrig haft några problem med spjället, men om det har bråkat mycket så ring och prata med RB och hör om dom har några tips, dom är alltid väldigt hjälpsamma och bra att ha att göra med.

Spjället är nog inte bra att ta bort, jag skulle tro att dess primära uppgift är att fungera som pelletsbroms, men den är nog också till för att minska risken för bakbrand.

Har du bra drag i pannan ? i så fall ska inte spjället bråka med dig, om draget är dåligt så kommer det att sätta sig en hel del sot i "gångjärnen" på spjället vilket kan medför att det blir trögt.

Eftersom det är sotet som sätter igen gångjärnet så tror jag inte det hjälper att smörja det, ta en sprayflaska med 5-56, rostlösningen eller nått liknande och spruta på gångjärnen, låt det sitta 5 minuter och motionera sen gångjärnet så det löser upp skiten.
Även vart med om att pelletsen har fyllt upp sig typ inte hunnit brinna ut tillräckligt fort innan nästa dos kommer så det bildas lager upp genom röret. fundera på om det kan vara fläkte som strula och inte ger tillräckligt med luft.
Det tror jag inte har med spjället att göra, vad har du för panna ? och vad har du satt matningen på (B6) ?
Det låter som om du har för hög matning tycker jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

det är oxå viktigt att skorstensspjäll är rätt inställt tillsammans med rätt matning, fabriksinställd på 2,40 sek på B 6 Spjället skall öppna 10 mm vid drift

Har en känsla av fabriksinställd startdos är något för hög ,har sänk min till 2.60 sek funkar bättre

det är viktigt att motionera spjället vid rengöring av brännaren det måste flippa lätt för draget
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Alltså som jag nämnde.

Spjället har kärvat sedan brännaren var ny, även innan andvändning alltså svärfar och jag fick våra insatta samtidigt och det var markant skillnad på spjällena.

Dok hjälpte det att lea upp och har aldrig krånglat föräns nu därför har jag inte påpekat detta för säljaren och nu är det lite sent att få garanti.

Håller med deras suport är fantastisk alltid glada och hjälpsamma så gott dem kan, ringer även ibland upp och kontrolerar så allt ordnat sig.
vet dok inte om dem kan ge mer ideer om detta mot vad ni kan, men kan ju vara värt ett försök.

Det är bra drag i pannan, sojäll existerar inte utna där ligger en sten för att bromsa.

Matningen kör jag på 2.0 även varit nere på 1,5 och 1,7 och det har fungerat bra.

Har somsagt kört ganska felfritt i över 2års tid med 2.0 inställning draget oförändrat osv så att det skulle spela in nu helt plötsligt har jag lite svårt att tro.

Spjället är lite svårt att smörja då gångjärnen ej är synliga, typ som dem satt dit det och sedan svetsat igen lådan, har redan provat med wd40 somsagt svårt att komma åt =(

Tråkigt när det krånglar, men är säkert bara någon liten skitsak som behövs åtgärdas konstiga är ju att jag inte ändrat något på 2år bara underhållit.
och ja leat upp gör jag varje sotning ca 1gång/v vintertid och sommartid kan det gå uppemot 1mån (sotar efter ett veckoföråd är andvänt)

Pannan är en CTC 265 mycket bra panna till pellets facktist =P

Tackar för tipsen iallafall har ni något mer klurigt så hova fram det.
ska prova att dra över med mer smörjmedel när jag blir ledig. luktar ju gott iallfall ;)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Då verkar det som spjället är lite kramt i hålet,det måste ha rörelseplats kanske är axelen krokig så det spänner i så fall borde det gå att fixa genom hålet

Som Micke påpekade skall du absolut inte ta bort det, då mister du dragreferensen ( 10 mm ) o bakbrandsskydd
måste nog oxå finnas för att pelletsen ej skall hoppa för långt in i brännkammaren

Får du inte loss det kolla med R B dom har säkert tips på hur du kan ta loss det o fixa till det

Kul att ni är nöjda annars
Senast redigerad av Tutte Gustav den lör 23 feb, 2008 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Roslagsbrännare stop!

Inlägg av Rol-bi »

fisketorp skrev:...fundera på om det kan vara fläkte som strula och inte ger tillräckligt med luft.
//Martin
Har du rengjord fläkthjulet? Jag ser att min Bequem brännare ger mindre luft och mindre tryck när fläkthjulet är dammigt. Rengör ca. en gång per år.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

det inverkar knappast på ett trögt spjäll
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tror faktisk att fläkten kan påverka luftflöde och lufttryck.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Rol-bi skrev:Jag tror faktisk att fläkten kan påverka luftflöde och lufttryck.
har också haft funderingar på fläkten, den gav ifrån sig en massa oljud så jag smörjde upp den gjorde gott.

vet dok inte om den ger full effekt som innan.
har en ny fläkt liggande så borde kanske byta för att se om det hjälper.

Somsagt sett några gånger att den matat sig full för att den inte kunnat bränna pelletsen tillräckligt fort och det har kommit nu det senaste som det krånglat.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Har själv inte denna brännaren.
Men tycker själv att du skulle ta och kolla så att spjället fungerar.
Du vet ett fel . Varför inte lösa det först.

För mig känns det som att det är ett litet tillverkningsfel. Eftersom det var en sådan markant skillnad på din faders brännare.

Sedan fläkten..
Om nu den inte ger tillräkligt med luft. Bör ju lågan på förbränningen vara mörkgul och så sotar det en massa.
Har du kollat under förbränningen vad som händer. Kan ju vara så att det fastnar en större mängd pellets innan luckan. (den går trögt)
Men efter ett tag så släpper den och så matas det på en alldeles för stor mängd. Vips dör brännaren ut eller att den brinner med för mycket pellets resten av brännar cykeln.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

deasstore skrev:Har själv inte denna brännaren.
Men tycker själv att du skulle ta och kolla så att spjället fungerar.
Du vet ett fel . Varför inte lösa det först.

För mig känns det som att det är ett litet tillverkningsfel. Eftersom det var en sådan markant skillnad på din faders brännare.

Sedan fläkten..
Om nu den inte ger tillräkligt med luft. Bör ju lågan på förbränningen vara mörkgul och så sotar det en massa.
Har du kollat under förbränningen vad som händer. Kan ju vara så att det fastnar en större mängd pellets innan luckan. (den går trögt)
Men efter ett tag så släpper den och så matas det på en alldeles för stor mängd. Vips dör brännaren ut eller att den brinner med för mycket pellets resten av brännar cykeln.
Jo felet bör ju åtgärdas ska somsagt kika på det när jag blir ledig

njaa när luckan fungerade som den skulle de gånger jag upptäckt fenomenet att den bygger pellets på hög.
var tvungen att sänka matningen för att den skulle fungera som den skulle då. ändå hade jag somsagt 2.0 i matning som tidigare 2år fungerat felfritt.

Ska nog byta fläkt med men berabeta en sak i taget så man inte mister en fult fungerande fläkt =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
jocke
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 14:01
Ort: Söderfors

Inlägg av jocke »

Tjena.
Har haft en roslagen i ca 4 år och inte haft nå större problem.
Förren nu,får precis som fisketorparn pellets upp i röret och tomt nertill.
Enda jag gjort är att jag bytt pellets.
Jag har en matning på 2,50,mindre än vad jag haft förr.
Hoppas vi kommer fram till nått :D
It´s better to burn out than fade away.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Eftersom det är så himla kul att kolla hur det är konstruerat,kikade jag in i röret o med hjälp av spegel ,ser det ut som spjället är fäst vid rörets överkant.o sedan tätar mot detta , troligen är det fäst på röret före fastsvetsning av detta ( RB vet)

en sak är dock klar fläppen måste gå mycket lätt ,på min brännare öpnar den av bara panndraget

dom brännare som gått i många år,kan det vara så att det samlas smuts i gångjärnet en liten borste eller trykluft o lite väldoftande WD 40 är inte fel
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tutte Gustav skrev:Eftersom det är så himla kul att kolla hur det är konstruerat,kikade jag in i röret o med hjälp av spegel ,ser det ut som spjället är fäst vid rörets överkant.o sedan tätar mot detta , troligen är det fäst på röret före fastsvetsning av detta ( RB vet)

en sak är dock klar fläppen måste gå mycket lätt ,på min brännare öpnar den av bara panndraget

dom brännare som gått i många år,kan det vara så att det samlas smuts i gångjärnet en liten borste eller trykluft o lite väldoftande WD 40 är inte fel
Jo spjället öppnar av bara draget så illar kärvar det inte öppnar väl ca 1cm skulle jag tro, är först vid 2cm som det börjar kärva eller kan låsa sig i 2-3cm öppet läge.
Så riktigt så illa är det inte.

Har aldrig bytt pelletsleverantör men kvaliten varierar ju tycker dok den verkat jämbördig nu de sista månaderna.

funderar allt mer på fläkten om den ger det flås den är tänkt hela tiden.

Ska börja med ordentlig rengöring av hela pannan samt brännare och NOGRAN uppsmörjning av luckan imorgon.

sedan köra och se vad som händer efter x-antal dagar.
blir det samma fel så ska jag byta fläkt eller öka luftflödet en aning och se om det gör någon skillnad.

Tycker bara att med den varierande pelletskvalite som varit under dessa 2-3år så borde ju inte bara problemet komma nu
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

det skall gå att föra spjället hela vägen bakåt o själv falla tillbaka,funkar det inte så skärvar det av någon anledning, det har inget att göra med pellets eller fläkt

spjället måste först o främst fixas
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar