Roslagsbrännare stop!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tutte Gustav skrev:det skall gå att föra spjället hela vägen bakåt o själv falla tillbaka,funkar det inte så skärvar det av någon anledning, det har inget att göra med pellets eller fläkt

spjället måste först o främst fixas
jo ska ju börja med spjället =)

men spjället har ju inget att göra med att pelletsen bygger hög nere i själa brännarkoppen. det beror väl snarare på att det är förlite flås/föär hög matning.

eftersom matningen varit samma i 2år så borde ju flåset ha ändrat sig.
fläkten har somsagt fört oväsen innan den smörjdes, så den kanske inte ger full effekt längre.

bara en tanke, men spället börjas med somsagt.

tar tag idet imorgon möe smörjmedel och fenetrisk vippning ska nog lösa det ett tag iallafall =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
jocke
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 14:01
Ort: Söderfors

Inlägg av jocke »

Har haft ny pellets sen förra inlägget och inte haft ett enda stopp.
Den nya pelletsen är mindre,tror att det är enda skillnaden.
I den förra sändningen fanns det långa pelletsar,tror att dom byggde på varann så att det blev stopp.
/Jocke
It´s better to burn out than fade away.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

jocke skrev:Har haft ny pellets sen förra inlägget och inte haft ett enda stopp.
Den nya pelletsen är mindre,tror att det är enda skillnaden.
I den förra sändningen fanns det långa pelletsar,tror att dom byggde på varann så att det blev stopp.
/Jocke
Kan nog stämma, minns dok inte hur min pellets ser ut=P

Smörjde luckan och fläkt vilket gjorde gott.
men det som gjorde mest nytta var att sota ur under plåten på avskiljaren på min panna(har ju kombipanna) nu det sista var det så illa så nästan all rök gick ut genom skruven till förådet.
har inte sotat där sedan vi flyttade in i huset(satte in pellets sammtidigt) var snart 2 ½ år sedan :oops:

Nu funkar det ganska klanderfritt får jag säga så åter nöjd med pellets=P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Det var allså inget fel på själva brännaren
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

fisketorp skrev: men det som gjorde mest nytta var att sota ur under plåten på avskiljaren på min panna(har ju kombipanna) nu det sista var det så illa så nästan all rök gick ut genom skruven till förådet.
har inte sotat där sedan vi flyttade in i huset(satte in pellets sammtidigt) var snart 2 ½ år sedan :oops:
Har inte sotaren varit där och gjort rent då? De ska väl ta hela pannan...?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

kegu skrev:
fisketorp skrev: men det som gjorde mest nytta var att sota ur under plåten på avskiljaren på min panna(har ju kombipanna) nu det sista var det så illa så nästan all rök gick ut genom skruven till förådet.
har inte sotat där sedan vi flyttade in i huset(satte in pellets sammtidigt) var snart 2 ½ år sedan :oops:
Har inte sotaren varit där och gjort rent då? De ska väl ta hela pannan...?
Jo det ska han ju göra, men jag är inte så morgon pigg av mig då jag ofta jobbat natt när han kommer.
därav är pannan oftast i drift så då får jag sota ur den självmant så nöjer han sig med skorstenet.

Tutte Gustav----> var ju som jag misstänkte, dåligt flås även om det inte berode på fläkten=P
dok var ju luckan kärvande men även det är löst.

Mestadels handhavande fel får man väl kalla det =P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar