VB Joker

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

VB Joker

Inlägg av Joakim »

Hej!
Jag är ny på detta forum och även nybörjare på pellets!

Köpte just en VB Joker billigt begagnat och därefter hittade jag en Roslagsbrännaren med skruv och veckorförråd på nära håll som jag köpte.

Håller nu på att bila upp nytt hål i murstocken (gamla hålet för vedpanna var bara någon dm övanför golvnivå), därefter blir det lite VVS'ande men sedan är det dags att installera brännaren!

Är det redan nu något viktigt som jag borde tänka på?

Jag ser inte någon här på forumet som kör VB-panna med Roslagsbrännaren men enligt RB ska det gå bra med en Joker.

Några frågor har jag redan nu:

Hur installerar jag rökgastermometer? Ska den vara någonstans i rököret mellan pannan och murstocken? Svårt?

Hur fungerar en motdragslucka? Det finns en motdragslucka på röret mellan pannan och murstocken.

Tack på förhand!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Rökgastermometern brukar sitta på rökröret efter pannan och skall monteras före dragbegränsaren för att inte visa fel värde.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Japp, har nu förstått var den ska sitta och att det ska vara en mycket enkel "installation".
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

hej Joakim
http://www.youtube.com/watch?v=cEycuK_9Zb4
Dragbegränsaren jobbar med att hålla undertrycket på inställd nivå
det är temperatur skillnaden mellan rökgastemperaturen och ute temperaturen som skapar draget, ju varmare rökgaserna blir samtidigt som det blir kallare ut ökar också draget o där med förluster igenom pannan,
En rätt dimensionring av dragbegränsaren som klarar av att hålla rätt/inställt drag även när det blåser ute.

Rekomenderat drag föt olika bränslen
Olja ....10 Pa
Pellets 10 till 15 Pa
Ved 15 till 20 Pa

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Tack, jo självklart fanns det ju en dragbegränsare på youtube i aktion! :D

Jag läste tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8497 en gång till och upptäckte att det fanns en bra förklaring där också.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Har precis fått igång prylarna!

Kan inte kontrollera särskilt mycket nu, men det jag ser är att rökgastemperaturen går upp till ca 180 grader som mest. Möjligt att den går upp senare när pelletsen legat i pannrummet ett tag och blivit torrare.

Efter att brännaren gått första gången så tog jag ut den för att se hur det såg ut. Inga tecken på att något direkt var fel förutom att jag tyckte det låg mycket pellets och glödde i brännaren. Det låg pellets längs hela röret, uppskattningsvis 3-4 dl. Är detta normalt eller ska jag strypa pelletstillförseln något och hur går man isf det?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det ligger en del pellets och glöder en stund efter att brännaren slocknat så om du tagit ut den direkt efter att den stannat så är det helt normalt, kolla lågan enligt instruktionerna, har den rätt färg och askan ser vettig ut efter några dagar eldande och inga läbbiga svarta moln ur skorstenen så är nog allt frid och fröjd.

Anledningen till att det ligger pellets och glöder är att fläkten bara går 2 minuter efter stopp, detta för att det inte ska slockna innan nytt lass med pellets kommer om man kör med underhållseld på vintern, om du inte gör det så kan du öka fläkttiden om du känner för det.

180 grader låter helt ok tycker jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Tack så mycket för hjälpen, jag är oerhört tacksam för all input från alla ni erfarna pelletseldare!

Jag hade lite problem med slangen (!) från skruven till brännaren, den hade inte riktigt tillräckligt fall och pellets fastnade.

När jag fixade detta och när brännaren hade startat några gånger till så var rökgastempen uppe i nästan 200 grader. Fortfarande ok hoppas jag.

Jag ska titta på röken idag efter jobbet och även inspektera pannan. Hur kollar jag lågan? Har ett litet kikhål med glas i pannluckan men där går inte att se så tydligt.

Ska kika på kontrollenheten också på hur inställningarna är gjorda.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Matningen vid full effekt (B6) låg på 3,2s/15s och vid låg effekt på 3,8s/15s. Tyckte det verkade vara på tok för högt så jag sänkte till 2,0/15 respektive 3,0/15. Hann aldrig testa eftersom brännaren la av (se tråd om hittade fel på RB). Jag hoppas att detta ska sänka rökgastemperaturen något!

Jag satte även om fläkten att gå 3 min istället för 2 min efter stopp. Tack för tipset!

Hur lång tid har ni satt att tändelementet ska gå vid start? Min var satt till 12 min (!) men jag antar att det var p g a att elementet bara fungerade på halv effekt eftersom en av elledningarna var av. När allt är som det ska borde det väl räcka med 6 min eller så?

Jag tänkte även laborera med fördröjning :) Någon som använder sig av detta? Vilken tid har ni satt isf?

Ganska kul det här ändå, trots driftstoppet :D
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du har standardskruven så är 3.2-3.8 sekunders matning rätt våldsamt, det är nästan fullt flås, men det beror ju lite på din panna osv så det är ju bara att testa och se.

1.3 sekunder är nog lägsta effekten på brännaren du kan få, 2.5 tror jag är normalinställningen vid leverans.

200 grader är helt ok, det beror helt på pannan hur låg rökgastemp man kan få, och med 3.2 på matningen så är det ingen hög temp.

Det finns två tändelement, ett på 850W och ett på 1000W så beroende på vilket du har ska det vara olika tider men 12s är våldsamt, någonstans mellan 6 och 8 minuter brukar vara rätt nära sanningen.

Pilla du på inställningarna om du känner för det, skriv upp originalinställningarna bara om du hamnar helt åt helskotta så att du kan rätta till det igen :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej Joakim

Tyck du har för hög rökgastemperatur,prova sätt ner B6 till 2,20 o vilotiden till 20 sek den skall alltid vara 20 sek enligt RB anvisningar,tändelementet har jag på 8 minuter

Be att få en manual av RB om du inte har någon dom har dessutom en utmärkt support

Lycka till tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Tack för svaren!

Som sagt, jag minskade B6 till 2,0. Kanske lite väl lite, jag får prova vad som händer.

Intressant det där med 20s mellan matningarna! Jag ska få nya manualen, den jag har är gammal och den nya ska vara helt omreviderad. Får den idag förhoppningsvis!

Ikväll ska brännaren lagas och förhoppningsvis funka igen!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej igen

Ursäkta mitt hjärnsläpp vilotiden skall vara 15 sek

MVH tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Nu har jag lagat brännaren och satt dit ett nytt element!

Jag gillar inte tändelementet inte sitter fast utan kan åka fram och tillbaka när man hanterar brännaren! De slangklämmor som sitter inne i brännaren runt pinnarna på tändelementet var inte åtdragna och det står inte något om att de ska vara det i anvisningarna för monteringen. Får nog ringa RB och fråga om detta, ifall inte någon här vet förstås :)

Satte tiden på tändelementet till 7 min och det funkade utmärkt trots att pannan var helt kall efter driftstoppet. Konstigt nog verkar 12 min vara standardinställningen!

Gjorde rent titthålet på luckan och det gick faktiskt att se lågan mycket bra! Såg gul och fin ut :)

Rökgastemperaturen verkar ha gått ner en del efter att jag minskade matningen men pannan är inte mer än 50 grader i skrivande stund så jag kan inte vara säker på var det slutar någonstans.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Tändelementet skall sitta fast det finns även ett mått var det skall sitta ,men det har jag ej i skrivandets stund
Tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar