Stoppa brännaren vid driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Stoppa brännaren vid driftstopp

Inlägg av Joakim »

Om brännaren inte skulle lyckas starta, t ex pga för mycket sot, dålig pellets eller vad som helt, så verkar det inte finnas någon funktion att brännaren stannar automatiskt.

Vad som händer verkar vara att brännaren kör på med att mata pellets och jag vet inte hur det blir när slangen från skruven blir full, men jag kan tänka mig att det blir ganska mycket att städa när man väl upptäcker det hela (i värsta fall kanske skruven kan skadas?).

Vad kan man göra för att undvika detta?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Nordeng
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 21:28
Ort: Kungsör

Inlägg av Nordeng »

Jag vet inte när den slår ifrån, men förr eller senare stannar den, när uppstarterna inte lyckas, utan att mata sönder brännaren med pellets. Hade själv problem med att den brann dåligt och inte ville starta för nån vecka sedan, då den inte fick tillräckligt med pellets. När jag kom hem och upptäckte problemet, så stod det att förra cykeln pågått i 99minuter, sen verkar den slagit ifrån, då pannan var kall och brännaren inte startades om.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Förråd: Hemma bygge i plåt på ca 400liter
Hus, 1½plan+källare från 1924. 96m2 boyta, 50m2 biyta.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det sitter en termostat på högra sidan som slår ifrån brännaren om den inte uppnåt 45 grader inom en viss tid (ställbar, kommer inte ihåg vilken det är) som stoppar brännaren om allting annat misslyckas, om du får fallröret fullt med pellets så har du satt den tiden för lång.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Aha, en termostat! Ska kontrollera vad den parametern står på!

Trevligt att det fanns en funktion för detta! :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Skriv svar