RB Total

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

RB Total

Inlägg av TreeSwede »

Hej, har just monterat en beg. RB Total -06 i min Eryl DP -81, verkar hittils tuffa på bra, 2 driftsstopp pga laborerande med tändelementets gångtid vid uppstart- under 9 min verkar lite vanskligt....! Eller..?

Tycker att lågan är lite varierande, men antar att det delvis beror på avsaknad av dragbegränsare samt att doseringen blir väl ganska ojämn med skruvmatningen.....

Finns det nå´t läge som visar orsak till ev. driftsstopp?

Hur mycket skiljer det i programvara mellan Total och Easy, är det värt att uppgradera?

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du inte har dragbegränsare så kan det vara lite vanskligt eftersom den är rätt känslig för det vid upptändning, jag hade problem med att den inte tände när det var blåsigt ute utan dragbegränsare (utan att öka tiden), antagligen kyler luften för mycket, håll koll på den lilla sotluckan framför tändelementet, om inte den sluter tätt så kommer den att bråka också.

Jag kör med 08:20 på tändelementet nu och den har inte missat en gång efter att dragbegränsaren kom dit, men det beror också lite på vad du har för tid på renblåsningen före start, om den är lång så måste du öka tiden på tändelementet också.

Att lågan inte är jämn beror garanterat på att du inte har dragbegränsare, skruven ska mata tillräckligt jämt för att det ska funka utan problem så länge du inte har matningen lägre än 1.30.

Det finns ingen felindikering så att säga men det är heller inte så mycket som kan vara orsaken heller, om brännaren har stannat så beror det på att flamvakten löst ut (det är en termostat som måste nå upp till 45 grader innan tiden B8 gått ut) eller så har termostaten i fallröret löst ut och det kan man se på återställningsknappen, där finns inte så mycket annat som kan gå fel, om pelletsen tar slut så löser flamvakten också ut, om det blir för varmt så löser termostaten ut.

Fördelen med en såpass enkel brännare är att du alltid kan klura ut vad som händer, om brännaren inte uppför sig som den ska så kan man se alla parametrar i displayen (både bör och är-värdena visas) och man kan även se alla in/utgångar (escape i huvudmenyn) så det går alltid att klura ut vad den håller på med.

Total är ju den "avancerade" modellen, Easy är snikvarianten så att kalla det uppgradering vet jag inte 8) på dom nya modellerna så är enda skillnaden mellan Total och Easy att Total har renblåsning med kompressor och ställbar hysteres (men detta är nog bara en termostat med ställbar hysteres, mjukvaran är samma förrutom renblåsningen).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Tackar! Blir väl en dragbegränsare snart då....
Läste dina tips om RB, men kan inte komma till läget där jag kan se statusen på de olika ingångarna, har du nå´t tips?

Vad är det då som gör Totalen till Grand Luxe-varianten jämfört men Easy´n?

Förresten antar jag att man kan stänga eller minska friskluftsintaget i pannrummet nu när jag eldar pellets jämfört med när jag eldade ved- stämmer det?
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

När du slår på strömmen och inte gör något så har du en meny i stil med "Stop/Set param/Set clock osv", där du normalt väljer "Set param" om du vill pilla på inställningarna.

(Om du redan är i "Set param" så kan du trycka "Esc" för att komma tillbaka till huvudmenyn).

Om du istället trycker på "Esc" knappen i huvudmenyn så kommer det upp en bild med status på alla ingångarna (det står I: längst upp till vänster), med pil vänster höger kan du byta mellan ingångar (I:) utgångar (Q:) och interna variabler (M:) tryck "Esc" för att komma tillbaka till menyn igen.

Som jag sa så är Total den med renblåsning och ställbar hysteres, det är inte mer som skiljer dom åt vad jag vet.

Du ska nog se till att ha friskluftintaget lika mycket öppet som tidigare tycker jag, pelletsbrännaren kräver rätt mycket luft.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Ok, jag ska prova igen, men jag har för mig att jag inte kommer dit när jag trycker esc. i huvudmenyn.
Jag antar att du menade RB Master när du sa att min var mer avancerad, blev glad ett tag iallafall....!
/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Uppgradera programvaran för någon hundring så får du en RB Master! :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Kanske det ja, har du gjort det och i så fall från vad till vad?
Antar att man får åka till Norrtälje då alt. skicka nå´t till dem?
Eller går jag bara ner i källaren, ringer Roslagsbrännaren, håller luren mot styrboxen- klart!

/Johan
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Hehe

Jag har inte gjort det, jag hade tur med min RB Total som redan var uppgraderad när jag köpte den.

Det är RB som måste göra det, ja. De tycker själva att bussgods funkar bra för ändamålet. Östhammar, inte Norrtälje :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Har du hört exakt pris på det?
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Jag TROR det var 500 pix. Plus frakt antar jag.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Skriv svar