Fel i styrningen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Fel i styrningen?

Inlägg av Joakim »

Idag tog jag den lilla rackaren på bar gärning!

Har misstänkt vid några tillfällen att allt inte stått rätt till, men nu är jag säker: brännaren stannar helt i ca 1-2 min innan den är färdig! Detta inträffade denna gång när timern visade 6 min. Fläkten och matningen stannar av och drar igång igen efter en stund som om ingenting hade hänt!

Vad kan det bero på?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vilken timer menar du ?

Det låter som om någon parameter är inställd helt uppåt väggarna, kör du med eller utan underhållseld ?

Om nu brännaren "stannar innan den är färdig" så kolla igenom alla dom andra parametrarna och se om där är någon annan timer som tickar på när detta sker, du kan se allihop i displayen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Ingen underhållsfyr (B13 står på 0).

Med timern menar jag B17 som RB kallar driftmätare. Visade att brännaren gått i 6 min.

Kan det ha något att göra med B11? Står på 4:20s, 03:00m, 00:00

Skumt det här!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu vet jag inte om det funkar lika som i min brännare (den är från -06) men jag skulle tro det.

B17 är tiden som används när du ställt brännaren i vinterläge, brännaren går då i lågeffektläget (B6) i tiden som anges i B17 för att sedan gå över till högeffekt (B16) om inte lågeffekten räcker till om jag minns rätt... vilket jag inte alltid gör...

B11 är intervalltiden och matningen för underhållseld som du säger att du inte har aktiverat så den har inte med saken att göra.

Vad menar du med "och drar igång igen efter en stund", hur lång tid är det, är det dom 1-2 minuterna ?

Om B17 bara står på 6 minuter så tyder ju det på att brännaren precis har startat.

Vad som normalt händer när tempen är uppe är att brännaren slutar mata pellets och bara fläkten går en viss tid (B3) sen stannar brännaren helt och hållet om inte underhållselden är på.

Menar du att fläkten och matningen stoppar helt i 1-2 minuter för att sedan fortsätta som om ingenting hade hänt (och det brinner för fullt i brännaren) ?

Om så är fallet så när det inträffar nästa gång, kolla igenom alla parametrarna för att se om någonting håller på att räkna upp någonstans och i så fall vad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Ja, brännaren har gått i 6min, det brinner fint den stannar plötsligt i 1-2 min (har ej klockat), dvs fläkt och matning stannar. Sedan går fläkt och matning igång igen och den bränner vidare tills rätt temp uppnås.

Detta är ju inte direkt något akut problem, men något måste vara felinställt som sagt.

Kan du förklara hur hög- och lågeffekt fungerar?

Jag ska se om jag lyckas ta den på bar gärning ikväll igen och kolla av parametrarna!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vad har du för värde på B8 ?

Jag har för mig att om du satt brytaren i PLC lådan till vinterläge så startar brännaren på "låg effekt" dvs B6 i B17 minuter, om detta inte räcker till för att brännaren ska stanna så går den över till "hög effekt" enligt B16 (som ska vara ställd ungefär 0.2 högre än B6).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

B8 (flamvakt) är satt till 12 min.

Jag hittar inget i manualen om låg och hög effekt och jag har ingen brytare för detta heller.

Låg och hög matning finns, men det är matning vid uppstart (tändning) och matning vid drift...

Eller har jag missuppfattat något?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Prova att sätta upp B8 till 20 minuter eller nått så skulle jag tro att det kommer att funka bättre 12 minuter är oftast lite för kort tid.

Det är inte säkert att det är samma på brännarna nu för tiden, på min från -06 finns det en vippströmbrytare till höger om displayen där man väljer vinter eller sommarläge och i vinterläget används B16 och B17 som jag beskrev ovan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Bempa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 jul, 2007 09:07

Tempvakt

Inlägg av Bempa »

Jag tror B8 är en vakt som känner av om brännaren (där kontakten sitter) är uppe i 45grader ca.
Standardvärdet är 20 min.
Brännaren stannar tills den nått den tempen.
Ring Roslagbrännaren, de är hur trevliga o hjälpsamma som helst.
Huvudbry? Pellets i pannan och etanol i tanken.
Solar Max B20 . 300 liter konstr som ack,tank.
Roslagenbrännare. 2,2 m rak skruv Roslagenbr.
Körde förr med Ecotec A3 o flexskruv 4m med 45 gr böj i början i CTC 265K.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Ok, jag provar att ställa upp B8 till 14 min. Vill ha den så låg som möjligt så det inte blir så mkt pellets att plocka om brännaren skulle misslyckas att starta.

Kan inte verifiera resultatet förrän imorn.

Tack för hjälpen!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Bempa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 jul, 2007 09:07

Startdosen påverkar tändningen också

Inlägg av Bempa »

Man ska inte sänka tiden för starten B1 12 min förrän man vet att den tänder bra. Det ska brinna i minst 2-3 min innan fläkten drar igång (B1s tid).
Mängden vid start kan spela roll. B5. Jag har den lite lägre än driftsmatningen B6.

I min gamla panna var draget så bra att den tände efter 6-8 min men nu är det tidigast 9 min i den nya.
Huvudbry? Pellets i pannan och etanol i tanken.
Solar Max B20 . 300 liter konstr som ack,tank.
Roslagenbrännare. 2,2 m rak skruv Roslagenbr.
Körde förr med Ecotec A3 o flexskruv 4m med 45 gr böj i början i CTC 265K.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

B8 på 14min istället löste problemet!

Mycket imponerad över att ni lyckades lösa detta!

Tack! :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Bempa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 jul, 2007 09:07

Inlägg av Bempa »

Joakim skrev:B8 på 14min istället löste problemet!

Mycket imponerad över att ni lyckades lösa detta!

Tack! :)
Härligt.
Läs bladet som följde med brännaren. Med lite klur kommer man underfund med en del. Gör man inte det ringer man bara o frågar. Jag har pratat med dem flera timmar sammanlagt. Jag bytte den sensorn på min gamla brännare, hela 90 kr, och fick förklarat vad den gör.
Bytte också PLC-n vars relä gett upp (utbytes 600kr med gnistskydd i).
Brännaren är minst 7 år så det var en billig renovering tycker jag :-)
Huvudbry? Pellets i pannan och etanol i tanken.
Solar Max B20 . 300 liter konstr som ack,tank.
Roslagenbrännare. 2,2 m rak skruv Roslagenbr.
Körde förr med Ecotec A3 o flexskruv 4m med 45 gr böj i början i CTC 265K.
Skriv svar