RB Master

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nordeng
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 21:28
Ort: Kungsör

RB Master

Inlägg av Nordeng »

Undrar om ni andra som också kör Master, upplever att ni får mycket sot i hela pannrummet? Sen jag kopplade in kompressorn för o få renblåsnings funktionen i den, så har det börjat yra runt ganska mycket sot/aska som lägger sig överallt i pannrummet. Någon som lyckas lösa det "problemet" på något fiffigt sätt, utan att ta bort trycklyften?

Undrar också hur man får underhållselden att fungera. Provade att labba lite under parameter b13, som det står i manualen att man ska ställa in på 60-80M. Ska man ställa ON på 60, eller under OFF, eller vart? Ska man inte kunna ställa in efter antalet cycler som brännaren blåser rent också? Nu gör den det vid varje start och avslut. Känns lite väl lyxigt, då kompressorn låter endel i hela kåken såfort den drar igång. Försöker jag ändra något under "cnt" i b13 (tror det var b13 för renblåsningen också), så sparas det ej.

Jag vet att rb har en utmärkt support. Har pratat med dom innan, men har ej haft tid och kommer ej ha tid att ringa dom närmsta dagarna. Därav ställer jag frågorna här.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Förråd: Hemma bygge i plåt på ca 400liter
Hus, 1½plan+källare från 1924. 96m2 boyta, 50m2 biyta.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Försök klura ut var sotet kommer ifrån och försök täta där, antagligen så kommer det ut mellan brännaren och plåten i pannan, om du har någon draglucka för vedeldning så kan du behöva se till så att den håller sig stängd, det kan även vara luckorna som inte är helt täta, i värsta fall så kan du kanske sänka trycket på luften lite.

Nu har jag inte en brännare med tryck å pys så det kan skilja lite.

B13 är max tiden som den den ska gå på underhållseld, om det går längre än så så slår brännaren ifrån och startar som vanligt nästa gång.
om denna är > 0 så aktiverar du underhållselden.

På min finns bara en parameter att ställa in på B13 så din är kanske annorlunda.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nordeng
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 02 feb, 2008 21:28
Ort: Kungsör

Inlägg av Nordeng »

Varit lite i kontakt med RB nu. Underhållsfyr finns tydligen inte på Master brännarna. Att det står med i min manual var ett misstag. Av någon konstig anledning finns inte ens ställbart hysteres i min brännare, men det finns i en bekants brännare som beställdes en månad efter min. Men, det stod klart och tydligt på hemsidan redan när jag beställde att det skulle finnas ställbart hysteres på min brännare. Får kontakta dom igen och höra vad dom har att säga. Jag saknar helt parameter b18.
CTC 1100 Ekonomi -98
RB Master -08
Förråd: Hemma bygge i plåt på ca 400liter
Hus, 1½plan+källare från 1924. 96m2 boyta, 50m2 biyta.
Skriv svar