Inställningsproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 23:00
Ort: Trollhättan

Inställningsproblem

Inlägg av cad »

Hej!
Har just satt in en Roslalgsbrännare Master. Har lite problem med injusteringen. Luckan där pelletsen trillar ner skall vara ca 1 cm öppen och rökgartempen på ca 180 grader.
Plockar jag ur 2 av 6 turbulatorer så öppnar luckan i fallröet mellan 0,5-1 cm men rökgastempen hamnar på 250 grader med 3,3 sek matningstid på skruven. Med 5-6 turbulatorer i och 2 sek på matningen hamnar rökgastempen på 210-180 grader men luckan i fallröret är nästan helt stängd då. Vad skall jag göra för att få rätt inställning? Hoppas på svar, annars får jag ringa supporten.
Vad skall tigexen vara inställd på?
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Bry dig inte om luckan för mycket, prova att köra med sista inställningen, 5-6 turbulatorer och 2 sek matning några dagar och se om det funkar bra.

Ställ in dragbegränsaren på ca 15Pa ungefär och testa med det.

Luckan har inte så stor betydelse, kör ett tag och kolla om det ryker svart ur skorstenen, om lågan har rätt färg (gul) och kolla sen på askan efter några dagars eldande.

Om du har bra låga, ingen svart rök i skorstenen och askan och sotet ser vettigt ut (och rimlig rökgastemp) så blir det bra oavsett om luckan är öppen 1cm eller inte.

med 2sek matning kör du på rätt normal effekt som bör räcka till om du inte använder våldsamt med varmvatten, så försök hålla dig där och testa med olika antal turbulatorer, ändra bara på en sak åt gången annars blir det rörigt.

Jag har aldrig fått min lucka att öppna mer än ca 7-8mm och jag har kört problemfritt i 3 år, det är så många faktorer som påverkar hur mycket luckan öppnar så det är av mindre betydelse.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
cad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Inställningsproblem

Inlägg av cad »

En liten uppdatering efter snart 3 års eldande med min RB Master.
Kör med alla turbulatorerna kvar i min Nibe City och har stängt dragluckan så mycket jag vågat. Rökröret ur pannan är ca 12cm i diameter vid dragluckan och luckan är ställd så det bara är en ca 4cm öppning.
Nackdelen med det är att det ryker in lite just när fläkten drar igång efter tändtiden gått ut (9,5minuter nu, men kan nog sänka till 9 om jag sotar lite oftare), men jag tycker det luktar så underbart i pannrummet just då så det är bara ett +. Tror jag sparar lite pellets på att strypa utblåset på det viset. Kör med 1,6 i matning och det funkar fint med den stypningen av utblåset, och lågan ser fin ut.

Rökgastemperaturen vid nysotad panna ligger på ca 175 grader, och jag sotade till en början vid varje tankfyllning, men kör nu sotning varannan fyllning efter 24 säckar pellets, och rökgastemperaturen är då uppe i ca 220 grader.

Efter ca 1 år började fläkten gnissla lite. Efter att ha pratat med supporten så fick jag rådet att smörja lagren vid fläkten med tunn olja, typ symaskinsolja tror jag han sa, men absolut inte 5.56 eller liknande. Det är lite trångt att komma åt att smörja men jag tog en spruta med avslipad nål och smörjde med vanlig motorolja. Gör det en gång per år och fläkten går nu tyst och fint.

Har byggt om termostaten i pannan enligt ett mycket smart tips jag fick av forummedlemen wepe för 2,5 år sedan ( http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=9406 ). Har dock valt att köra med termostaten från elfa med artickelnummer 37-913-40 som startar/stoppar vid 65/80 grader. Har justerat upp termostaten genom att lägga några brickor mellan den och röret till plattvärmeväxlaren, så nu startar pannan vid ca 72 grader och slår av vid 94. Jag vill ha hög temperatur på pannan för att kunna plocka ut så mycket varmvatten som möjligt utan acctankar. Har dock märkt att det går åt något pyttelite mera pellets mot tidigare när jag körde med termostaten på tillslag 64 grader och från vid 85. Men det är de värt.
Körde första halvåret med pannans termostat, och den slog till/från brännaren med ca 6 graders skillnad i temp, och har sen dess kört med bimetalltermostaten. Har faktiskt fortfarande orginal tändelementet kvar i brännaren efter snart 3 år, och har inte underhållsfyr på den. Tycker det är grymt bra att elementet håller än.

Försäljaren jag köpte brännaren av avrådde mig från att köpa brännaren med underhållsfyr för det var bara massa problem med dom sa han. Han tyckte dock att jag skulle köpa brännaren med automatisk tryckluftssotning, som jag körde med i max en vecka. Det va ett himla oväsen när den blåste och när kompressorn gick. Helt meningslöst tycker jag nu i efterhand i en panna som man ändå måste sota ur minst varannan vecka. Har inte varit med om än att den varit så full i sot att den inte har tänt efter att ha mumsat i sig 24 säckar pellets, men kör för säkerhets skull med 9,5 minuter i tändtid.

Jag är grymt nöjd med denna brännaren efter nu snart 3 år, och har inte behövt byta något i den. Grymt bra kvalite på den!!

Mvh cad
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Inställningsproblem

Inlägg av micke_932 »

Du har inget foto på hur du monterat termostaten ? min 265:a börjar bli dålig och jag har fått en nästan oanvänd Nibe City som jag har stående i väntan på installation, har dock inte klurat ut var jag ska sätta termostaten ännu.

Mitt tändelement höll i nästan 5 år (med underhållseld på vintern), vad det gäller underhållseld så kan jag inte hålla med, jag har alltid underhållseld på vintern när det trillar ner på minusgrader och har aldrig haft det minsta lilla problem med det, har kört brännaren nästan 3000 timmar om året på underhållseld, dom senaste två åren var det nog nästan 4000 timmar.

Nackdelen med hög temp i pannan är att ju varmare vatten är desto snabbare svalnar det, skillnaden är inte jättestor men det är ju möjligt att det är det du märker av, jag har 65-88 grader på sommaren.

Kan bara hålla med i övrigt, byggd som en stridsvagn.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
cad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Inställningsproblem

Inlägg av cad »

Äger tyvärr ingen kamera, och mobilkameran har lagt av så jag får försöka förklara istället..

Har satt termostaten längst upp till vänster, bakom kranen vid cirkulationspumpen som går till plattvärmeväxlaren. Har satt den på det röret som går ut från isoleringen, så nära isoleringen som möjligt. Karvade ut ca 0,5 cm av isoleringen för det var lite för liten yta på det röret för att sätta termostaten där. Jag tog en slangklämma och klippte av på mitten och borrade ett hål i var ände, och skruvade fast dom i termostaten med pyttesmå skruv och muttrar så jag kan dra fast termostaten mot röret. Lägg gärna nån bricka under eller dra fast termostaten försiktigt för den termostaten jag köpte på elfa är av aluminium och är lätt att förstöra när man drar fast den mot röret. Jag drog den nämligen lite för hårt första gången… Lossade kabelskon som går till stiftet märkt 1 på baksidan av pannans termostat och förlängde den och drog den till bimetalltermostaten, och sen en kabel tillbaka till stift 1.

Tycker Nibe City funkar fint att mata med pellets, och verkningsgraden är hyfsat bra tycker jag, om man sotar den ofta, och det tar ju inte mer är 5 minuter att sota ur pannan och dom 6 rökanalerna. Funderar lite på att skaffa en till panna och ha i reserv ifall något kort eller något annat pajar i den jag har. Det går ju att hitta en nästan oeldad panna från gratis och uppåt på annons. Såg en just nu på Blocket som inte varit eldad i för 1200:- i Kungsbacka så man får mycket panna för lite pengar.
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Inställningsproblem

Inlägg av micke_932 »

Det löste sig, där är två uttag till expansionskärlet och den ena blev ledigt så jag satte ett dykrör där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar