Stopp....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Stopp....

Inlägg av TreeSwede »

Kom ner i pannrummet och såg att panntemp stod på 10 grader!
Tog loss slangen vid brännaren, det var proppat med pellets ända upp till skruven där det hade packat ihop sig så hårt att skruven inte orkade gå runt.
Vid tidigare stopp har det inte fyllts på så här mycket pellets, är det säkerhetstermostaten som inte funkar, hur kollar man det och är den lätt att byta.
Vad kan ha orsakat att den inte brann. Har aldrig haft nå´t avbrott som detta där jag inte har förstått vad det berodde på. Brännaren är inställd på underhållsfyr 45 min.
Tacksam för ledtrådar!
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Kan förresten tillägga att det var ganska mycket aska i brännaren, jag askade ur för 10-14 dagar sedan- jag tycker jag har läst att den inte ska vara så känslig om man dröjer med att aska ur, men det kanske inte stämmer?
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hur mycket pellets det blir beror ju på inställningen av flamvakten ( B8 ), om du har lång tid på den och den misslyckas så kan det bli rätt så mycket pellets i fallröret.

Du kan enkelt kolla att den funkar, sätt fart på brännaren och tryck på "esc" knappen när du står i huvudmenyn (den som visas när du slår på spänningen), då visas statusen på alla digitala ingångar och I4 är flamvakten, ca. 10-15 minuter efter att brännaren startat ska den bli aktiv.

10-14 dagar kan vara lite lång tid om du kör på underhållseld, det blir rätt mycket mer aska och sot när man kör så, jag brukar aska ur en gång i veckan när jag använder underhållselden.

Om du inte har dragbegränsare eller har den fel inställd så kan uppstart misslyckas om det är blåsigt (det blir för bra drag genom brännaren vilket kyler tändelementet för mycket).

Eftersom du säger att det aldrig fyllts upp med sy mycket pellets tidigare så antar jag att det inte är B8 som spökar utan att den slocknat i underhållsläge och fortsatt mata pellets vilket kan få den effekten.

Man skulle kunna tänka sig något av följande:
- För snål matning på underhållselden så att det slocknar.

- Ingen/felaktig dragbegränsare vilket kan göra att underhållselden brinner ut för snabbt precis som ovan.

- Problem med skruven, fått med plast, kartong eller liknande som fastnat i skruven så att den matar dåligt.

- Du kan ha B8 för snålt inställd, tiden kan skifta rätt mycket och speciellt om du inte askar ut så ofta så kan det ta 15-20 minuter innan den blir aktiv så om du har B8 på mindre än 20 minuter så finns risken att sådant här inträffar.

Jag antar att du har den moderna versionen av underhållseld som blåser rent var 3:e minut med fläkten vid underhållseld ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Tack för snabb respons!
Har tyvärr inte möjligheten att se statusen på alla digitala ingångar på min brännare, kanske värt att uppgradera?
Har en dragbegränsare som är inställd på 12 kPa(?)

Tror inte att nå´t har fastnat i skruven, den verkar funka normalt nu när den ihoppackade pelletsen är borta.

Har nog inte den moderna versionen där renblåsning sker var tredje minut under underhållsfyr, skulle det isåfall synas en nedräkningstimer på nå´n parameter?

Om man t.ex skulle åka bort under några dagar är det då säkrare att låta brännaren tända på elementet varje gång istället för att köra på underhållsfyr?
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har du en brännare som inte använder Siemens Logo! PLC menar du ? i så fall är den väl hundra år gammal, för om du har en Siemens PLC så kan du se status på alla in/ut-gångar.

Har du bara ställt in allting korrekt så är det inga som helst problem med underhållseld, när det är kallt så kör jag på underhållseld en vecka i taget sedan sotar jag och det har aldrig bråkat.

Men om du har en gammal RB utan renblåsning med underhållselden så kan det bli mycket aska i brännaren som kan ställa till det. (jag har för mig att det är B17 som är tiden för detta).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TreeSwede
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 17:49

Inlägg av TreeSwede »

Kanske behöver hjälp att komma till det läget.., men tycker att jag provat förr. Antingen visar displayen ett antal val; Start, Setup mm, eller också så visar den tid och datum- i vilket läge kommer man till statuskoll?

Ska kolla men jag tror ej att det finns nå´n B17..
Enligt säljaren skulle brännaren vara 2 år gammal, men han kanske blev pålurad nå´n hyllvärmare av nå´n mindre seriös frifräsare! Eller också var det jag som blev lurad.......
Eryl DP 35kW -81, RB Total -06, KW Z150, Pallkragsförråd, 220 kvm 20-talshus 2-plan i Mälardalen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Är den inte mer än 2 år gammal så borde där finnas den nya underhållselden, min är 3 år gammal och har det.

När du slår på brännaren så får du en meny där det står:
Stop/Set param/Set/Prg name,
du kan även komma dit om du trycker ESC när du står bland dom vanliga parametrarna.

Om du trycker på ESC knappen i det läget så får du upp en text:
I: med status på alla ingångarna under.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar