tändelementsproblem rb easy

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Bempa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 jul, 2007 09:07

tändelement var 6e månad.

Inlägg av Bempa »

henkeb skrev:ja så sa dom till mig också i början men när första elementet gick så rekomenderade dom en sänkning från 2.7 till 2.0 i matningen för en skonsammare gång.
Jag kör en gammal brännare och har nu bytt tändelement med 6 mån mellanrum. Har hjälpt en kompis installera en ny och han har samma intervall.
Han fick rekommendationen att minska matningen.
Jag har matning 1,4 s så det är inte aktuellt.
Möjligen är det min anslutning som är för isolerad?
Har tillverkat ett anslutningsrör för att komma ut en bit från brännarrummet.
Men om man ställer ner matningen minskar ju verkningsgraden,
Ska tala med RB efter semestern.
Jag har stängt av och kör el nu.
Byta tändelement 2 ggr per år, och betala för dem känns som grundfel.

Fler med erfarenheter kring täta byten?
Huvudbry? Pellets i pannan och etanol i tanken.
Solar Max B20 . 300 liter konstr som ack,tank.
Roslagenbrännare. 2,2 m rak skruv Roslagenbr.
Körde förr med Ecotec A3 o flexskruv 4m med 45 gr böj i början i CTC 265K.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nej, men tvärtom som jag sa tidigare, jag har kört i mer än tre år och är fortfarande inne på mitt första tändelement, men jag har bytt till en ställbar termostat (hemmabygge) så att jag kan köra med valfri hysteres så jag skulle nog tro att det är antalet starter som äter upp tändelementen eftersom dom sitter under förbränningsutrymmet och i luftströmmen så tror jag inte att dom utsätts för speciellt höga temperaturer.

Originaltermostaten däremot är det liten hysteres på, tror det är nånstans runt 4 grader eller så, min brännare går 2-3 gånger per dygn med min termostat, med originaltermostaten skulle det bli 6-9 starter istället vilket bör göra rätt mycket på livslängden.

Och kör alltid på underhållseld på vintern när det är kallt med original termostaten, annars går den mååååånga gånger per dygn och det är rena mordet på tändelementet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Bempa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 jul, 2007 09:07

Inlägg av Bempa »

micke_932 skrev:Nej, men tvärtom som jag sa tidigare, jag har kört i mer än tre år och är fortfarande inne på mitt första tändelement, men jag har bytt till en ställbar termostat (hemmabygge) så att jag kan köra med valfri hysteres så jag skulle nog tro att det är antalet starter som äter upp tändelementen eftersom dom sitter under förbränningsutrymmet och i luftströmmen så tror jag inte att dom utsätts för speciellt höga temperaturer.

Originaltermostaten däremot är det liten hysteres på, tror det är nånstans runt 4 grader eller så, min brännare går 2-3 gånger per dygn med min termostat, med originaltermostaten skulle det bli 6-9 starter istället vilket bör göra rätt mycket på livslängden.

Och kör alltid på underhållseld på vintern när det är kallt med original termostaten, annars går den mååååånga gånger per dygn och det är rena mordet på tändelementet.
Jag kör med RBs försening av av tändning. 50 min.
Under vintern tänder brännaren kanske 10 ggr per dygn när det är som kallast.
Den brukar gå ca 40 min.
Under vår höst kanske den startar 4-8 ggr
2-3 ggr per dygn, då måste du ha rejäl tank eller litet hus och duscha sällan ;-)

Oavsett så håller andra brännare vad jag vet, och brännaren är ju inriktad mot gamla pannor som faktiskt inte har ack-tankar.
Huvudbry? Pellets i pannan och etanol i tanken.
Solar Max B20 . 300 liter konstr som ack,tank.
Roslagenbrännare. 2,2 m rak skruv Roslagenbr.
Körde förr med Ecotec A3 o flexskruv 4m med 45 gr böj i början i CTC 265K.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har en hysteres på 26°C och med min panna ger det en start var 18'de timme om det inte går åt VV. Gångtiden är ointressant då jag har en annan brännare och effektinställning men hysteresen är bra att kunde ställa eller iaf. ha "lagom stor".

Innan jag bytte brännare i våras (inte av nöd men av uppdateringsskäl pga. utvecklingsarbete) hade jag samma tändelement sedan 2005 och javisst, det är olika brännare och därmed olika element men man får nog se det som att man har ett visst antal starter per element innan det lägger av och med en smal hysteres sker det (tydligen) snabbare än rimligt.

Ett annat problem med liten hysteres och upprepande kallstarter är att effektiviteten blir lidande, startdosen är inte speciell effektiv räknat i vilken effekt man får ut av den, vid lång gångtid har detta mindre betydelse men det brännmönster som jag läste här har effektiviteten definitivt blivit negativt påverkat på ett märkbart sätt.

Detta betyder att det kan löna sig att fixa en termostat med ställbar/bred hysteres, kanske inte på en månad men kanske på 2 år eller så, samtidig vinner man en del komfort vid att inte ta till nödlösningen med tidfördröjning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bempa
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 jul, 2007 09:07

Inlägg av Bempa »

Icecap skrev:Jag har en hysteres på 26°C och med min panna ger det en start var 18'de timme om det inte går åt VV. Gångtiden är ointressant då jag har en annan brännare och effektinställning men hysteresen är bra att kunde ställa eller iaf. ha "lagom stor".

Detta betyder att det kan löna sig att fixa en termostat med ställbar/bred hysteres, kanske inte på en månad men kanske på 2 år eller så, samtidig vinner man en del komfort vid att inte ta till nödlösningen med tidfördröjning.
Visst är tidsfördröjningen en nödlösning. Men i mitt fall gör det att pannan pendlar mellan 85 grader ner till 60-70 beroende på årstid och vv-uttag.
Det är ju faktiskt inte långt från din hysteres på 26. Där har jag inte mycket att hämta in.


Körde underhållsfyr förr på min ecotec A3 (klarade inte att tända själv...). All tjära i skorsten och panna (vtc 265K -67) försvann när jag gick över till RB. Nu har jag dessutom bytt panna och har el att slå på på sommaren. Kanske finns underhållsfyr i min nya PLC, som jag bytte nyligen. Kan prova det till vintern i så fall.
Huvudbry? Pellets i pannan och etanol i tanken.
Solar Max B20 . 300 liter konstr som ack,tank.
Roslagenbrännare. 2,2 m rak skruv Roslagenbr.
Körde förr med Ecotec A3 o flexskruv 4m med 45 gr böj i början i CTC 265K.
Skriv svar