tändelementsproblem rb easy

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

tändelementsproblem rb easy

Inlägg av henkeb »

jag har installerat en rb easy i min nibe city i nov 08.är nu inne på mitt 3e tändelement på ca3mån.nåt måste va galet.mellan bytena går den som en klocka. matningen är 2.6sec. har inbyggd termostat i pannan med kort hysteres ca5 c kan det vara problemet med korta stopp och gångtider? tacksam för goda råd.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vi har ett forum för RB så du behöver inte lägga dom under "Allmänt"

Mitt tändelement är inne på tredje året nu och funkar ännu (även om jag kör med underhållseld på vintern) och har de senaste 6 månaderna kört med hemmabyggd termostat så att jag kan ställa till/från-slag som jag vill.

3 månader låter som om något är helt uppåt väggarna, kan ju vara något som gör att det blir för varmt eller så kanske, går det hål på röret på tändelementet eller ser dom hela ut när dom gått sönder ?

Nu är det väl inte så mycket vattten i din panna och med 5 graders hysteres så blir det ju rätt många starter i så fall så givetvis kan det vara problemet.

Fördelen är ju att du har gratis tändelement de första fyra åren i alla fall 8)

Om brännaren funkar bra i övrigt så skulle jag och gissa på att det är antalet starter som tar död på elementen, håll koll på brännaren under ett par timmar och se hur många starter den gör.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

tändelementen se relativt hela ut förutom lite sönderbränt vid ena sidan på anslutningen.
vid ca -2 ute så går brännaren ca15min står sen stilla 15min innan den tänder igen. man blir ju en jäkel på elementbyten iallafall.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hmm, det blir ju 48 starter per dygn, 1400 i månaden ungefär när det är vinter, jag har runt 1000 starter om året så där har du nog problemet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

problembrännare

Inlägg av henkeb »

ja det låter överdrivet mycket om man jämför med 1000 om året för din del. har hört att rb har nåt program med tidsfördröjning vid start som man kan ställa in.nackdelen är ju när man förbrukar mycket varmvatten ex 2st duschningar så hinner ju panntempen sjunka mycket mer innan brännaren startar,jämnfört med bara normal start för att hålla kåken varm.eller finns det kanske nån annan vettig lösning?
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Byt termostat, köp antingen en färdig eller gör en själv (två termostater och ett relä, det har jag gjort).

Använd underhållseld när det är kallt om du har det på din brännare, men det antar jag att du har, så fort det är minusgrader så kör jag med underhållselden på.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

Eldar själv med en RB master sedan ca 1 månad tillbaka! Inga problem med tänd elementet än iaf...

Tips...

Har du ställt ner tänd tiden? Min va förinställd på 12minuter...dock tänder den efter ca. 7 minuter sådär kan du ju ställa ner några minuter.(jag har 9 minuter och ingen missad start än iaf)...Kolla ner i hålet när elementet går så ser du ganska tydligt när det tar fyr!

Har du B18 på din brännare? Här ställer du tiden som brännare skall vänta EFTER att termostaten slagit till! Kör själv på 30 minuter nu...Inte haft något problmen än iaf...Dock kan jag tänka mig att panntempen hinner gå ganska lågt om man tar en långdusch på 30 minuter just efter att brännare slagit ifrån...

Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

okej.vad bra med lite tips o råd att bolla med.tyvärr har jag ingen b18 .tändtiden har jag på 10min det e inga problem.kanske ska satsa på annan termostat i pannan.med större hysteres om det går att få tag på.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Jag skulle prova att köra brännaren på lägre effekt (dvs minska matningen). Jag köpte en begagnad RB där anslutningarna till tändelementet var uppbrända. Den var inställd på mycket hög effekt.

Generellt sett ska man köra på så låg effekt som möjligt av flera orsaker, inte minst för att prylarna sannolikt håller bättre då.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

ok den tanken har slagit mig också men rb teknikerna hävdar att så ej är fallet.fick rådet att ta ur 4 av 6 turbulatorer istället för2 av6 men rökgaserna blev otroligt höga och fick ingen ordning på lågan trots justering av matning och dragbegränsaren.antingen 50cm fladderlåga eller 3cm pyrlåga som gjorde att brännaren löste ut. nu kör jag2ur av6 och har ändrat matningen från 2.7 till 2.1 och justerat dragbegr. till en 10 cm låga.ska köra så ett tag hoppas det blir lindrigare för brännare och panna.men hur ska jag göra med b5 matning ligger nu på 2.5 den tänder bra på10min kanske dumt att ändra den om det funkar bra.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Joakim skrev:
Generellt sett ska man köra på så låg effekt som möjligt av flera orsaker, inte minst för att prylarna sannolikt håller bättre då.
Helt riktigt ...Men inte för låg effekt bara en Ca 14-16 kW brukar vara perfektomento!..för brännare och panna...Kör därifrån och checka sedan "bromsningarna"
Bafflar turbisar mm mm...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

ronald skrev:
Joakim skrev:
Generellt sett ska man köra på så låg effekt som möjligt av flera orsaker, inte minst för att prylarna sannolikt håller bättre då.
Helt riktigt ...Men inte för låg effekt bara en Ca 14-16 kW brukar vara perfektomento!..för brännare och panna...Kör därifrån och checka sedan "bromsningarna"
Bafflar turbisar mm mm...

Mvh
Prata med Roslagsbrännar supporten...Och hon rekomendera att man INTE skulle köra förlåg effekt...Det skulle som hon utryckte sig "brinnar ordentligt"

En brinntid på vintern på 30minuter tyckte hon va rimligt utan acc tank...Lite lite tycker jag?

Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

ja så sa dom till mig också i början men när första elementet gick så rekomenderade dom en sänkning från 2.7 till 2.0 i matningen för en skonsammare gång.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
cad
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av cad »

Vad kör ni andra med för tändtid? Kör på 9 min mest för att säkerställa tändningen då jag inte bor i huset än. Tror att det räcker med ca 7-8 min för mig. Är tändtiden beroende av pelletskvaliteen tro? Har kört med neova och rindi. Kör med 2 sek i matning men skall minska lite då jag tycker att 180 grader rökgastemp med nysotad panna är för högt för mig med skorsten på 4,5 meter med stålrör på 125mm i diameter. Jag kör för övrigt med alla 6 turbulatorer i.
Någon som vet hur man enklast bygger om termostaten till Nibe City så den slår till och från med ca 10-15 graders skilnad i stället för ca 5 som det är idag. Det är skit samma nu igenterligen för elementen är gratis dom närmsta åren, men det kan vara kul att slippa beställa nya element hela tiden.
Hade en Nibe City med en Roslagsbrännare Master.
Nu bergvärme med en Ivt värmepump och ett rent och snyggt pannrum som går att använda till annat.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jodå, det är en viss skillnad på mjuka/hårda pellets, hårda tar längre tid att få fyr på, jag kör också på 9 minuter och det enda problem jag haft är att det sket sig ibland när det blåste mycket på grund av att jag hade för liten motdragslucka så den större luftmängden genom pannan när det blåste kylde ner för mycket, men med rätt motdragslucka funkar det perfekt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar