6mm pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

6mm pellets

Inlägg av Joakim »

Hej!
Någon av er som har testat med 6mm pellets?

Har kört 8mm Rindi men eftersom den inte säljs längre av Byggmax så blir det nog BioNorr 6mm istället.

Ska jag räkna med problem eller borde det räcka med att justera ned matningen något?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det funkar fint, du måste nog justera matningen något men det är allt.

Roslagsbrännaren funkar med 6-10 mm pellets och går fint att köra på i stort sett vilken skitpellets som helst, det sväljer spån och allt.

Jag har bara testat med 3 säckar 6 mm pellets så jag brydde mig inte om att justera några inställningar men det märktes knappt någon skillnad alls.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Crille
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 19:14
Ort: Härnösand

Inlägg av Crille »

Jag har kört 6mm från BioNorr i min Roslagsbrännare under drygt två år utan minsta problem.
Provade en pall 8mm en gång, enda skillnaden var att skruven levde om mer än vid 6mm.
Brännaren är ca 8 år gammal å går som tåget bara den får pellets. :D

Christer
40 st vakumrör på väggen
Roslagsbrännare
ABSO PK 12D
500 l acktank
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Tack! Då var det som jag trodde.

Grannen som har VB ringde den som installerat prylarna för honom och fick svaret att han inte skulle köra 6mm utan vidare.

Roslagsbrännaren är mycket trevlig för oss GDS'are! :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kan bara tillägga att matningen blir en dröm med Bionorr 6mm. Inga långa cigarrettpellets som Vida som stör frammatningen. De 4 pallar jag körde var nästan helt fria från spån.
Du får eventuellt minska matningen något för 6mm packar sig nog tätare i skruven.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Jo, jag har nog också tänkt att dessa brännare utan internskruv antagligen fungerar bättre med 6mm pellets då det borde ge jämnare matning.

Jag ska göra en rejäl rengöring av skruv och förråd när jag byter; Rindi fungerade fint men det är en jäkla massa spån i säckarna!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Vill bara nämna att jag nu kört 6mm pellets ett tag och det fungerar utmärkt. Behöll de gamla inställningarna och allt funkar fint; låg rökgastemp, grå aska, ej problem med kakor av aska i brännaren etc.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

Inlägg av henkeb »

ok bra att veta! har funderat ett tag på att gå över till bio 6mm från neova 8mm för att få jämnare matning och lite bättre kvalite.då får det bli så vid nästa inköp.hoppas det är mindre spån i också än neovas.finns det verkligen inga nackdelar med 6mm?
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
2much4me
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2008 22:20
Ort: Falun

6mm från Bio Norr (Telge)

Inlägg av 2much4me »

Hej!
Jag har kört med ovanstående pellets i 3 år och det fungerar mycket bra.
Väldigt lite spån och jämn storlek.

Kunde vara lite billigare, men det gäller det flesta leverantörerna...

Mvh Martin
Eryl Tub2 -96.
7½ år med Iwabo villa S.
Numera Roslagsbrännare Villamax.
Danfoss ECL9324 shuntstyrning.
9m 100mm syrafast slang i skorsten med motdragslucka.
Altbergs askfälla och Tigex 25.
Mvh Martin Steen
Skriv svar