I projekteringsstadiet

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

I projekteringsstadiet

Inlägg av senmathal »

Hej!

Vi planerar för att byta ut vårt värmesystem under sommaren och många frågor snurrar i huvudet. Nu eldar vi pellets i en gammal CTC dubbelpanna från slutet av 60 -talet. På sommaren har vi eldat ved för varmvattnet men säkert 90 % är ren vedförstöring i en så gammal panna utan acktank. Dessutom väldigt trist i miljöhänseende. I en modern vedpanna skulle samma mängd ved räcka till en hel del värme vintertid.

Eftersom jag i ett tidigare hus installerat och eldat ved i en Vedex 3000 som jag och varit otroligt nöjd med har jag lust att sätta in den sista versionen 3300 och acktankar på minst tusen liter. En fyllning i den pannan laddar tusen liter ganska precis.

Sista tiden har vi även börjat prata om solpaneler som komplement för att minska vedsäsongen och det är här tankarna snurrar just nu. Eftersom vi har två jättetallar på tomten som vi inte vill ta bort är hustaket lite i skugga på sommaren och inget bra alternativ för solfångare. Däremot har vi ett stalltak som är helt oskuggat och så gott som helt i söderläge. På taket finns både möjlighet att montera på tak och på en vertikal vägg.

Problemet är att det skulle bli drygt 30 meter kulvertrör till pannrummet och min undran är hur stora förluster det innebär i praktiken? Att det blir en rejäl extrakostnad har jag förstått.

Eftersom vi har lite åkermark nära huset så skulle ett annat alternativ kunna vara att placera solfångarna på marken. Det skulle minska kulvertlängden med runt hälften. Även här skulle det vara relativt oskuggat om än inte riktigt lika bra. Söderläget skulle dock kunna optimeras på graden. Däremot skulle det inte vara oskuggat lika länge på kvällen.

Är tacksam för alla synpunkter och förslag. Funderingen rör sig också mellan billiga platta självbyggarpaket eller dyra vakuumrrör. Vill helst dimensionera så det ger lite värmetillskott vår och höst. Installationen kommer jag att göra själv så kostnaden blir materialet.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

har du ngn sydvägg att sätta fångarna på?

Mina väggfångare ger bra i sydväst, inte minst vår och höst.
60 vacuumrör på sydösttak i 60 gr vinkel, 60 rör på sydvästfasad, FLVP Comfort Zone CE65L, Strömsnäspanna m 3 slingor 750 l, braskamin. Hus byggt 2009, 250 kvm golvvärme
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Husets sydsida är tyvärr skuggad av två jättestora tallar och hugger jag ner dem är äktenskapet i fara. Däremot har vi stall med både tak och vägg i perfekt sydläge. Dessutom är läget sådant att alla estetiska aspekter i stort sett kan lämnas därhän så längt inte grannens kor slutar mjölka. Problemet är bara att det måste till en kulvertrör på runt 30 meter. Det jag funderar på är vad det kan finnas för nackdelar med det.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Inlägg av JothaR »

Har det blivit något med detta projektet? Jag sitter själv med en liknande situation! :shock:
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Inlägg av senmathal »

Har har mig för lite om kulvertdragning och det ser ut att bli både fär dyrt och komplicerat. För närvarande siktar vi på att smälla upp solfångare på taket trots skuggande tallar. Jag har kollat upp lite och det ser ut som om taket är solbelyst lite längre tid av dagen än jag har trott.

Däremot sitter det en ny Calmar v 33 i pannrummet tillsammans med tre begagnade 500 l tankar varav en med förrådsberedare. Dessutom har vi satt in en Ack Va Varm värmeväxlare för ett bättre utbyte av varmvattnet. Det är kopplat så att värmeväxlaren förvärmer kallvattenmatningen till beredaren med vatten från tanktoppen.

Fördelen med detta är att man minskar omrörningen i tanken då man till exempel tappar upp ett badkar. Matar man bereddaren med iskallt vatten förstörs ju lätt skiktningen i tanken. Med fulla tankar har man varmvatten till ett helt fotbollslag och dessutom sitter det en el-beredare i serie för säkerhetsskull.

Pannan är av modellen med pelletslucka på sidan och just nu eldar vi med pellets då veden tagit slut. Brännaren styr vi med en styrning från E-kontroll.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar