Storlek på solfångaranläggning?????

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
SIGGE
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 00:07
Ort: nossebro

Storlek på solfångaranläggning?????

Inlägg av SIGGE »

Min fråga är hur stor solfångaranläggning jag skall ha för att få bra effekt till min tank på 2,5 m3 med 14 meter solslinga på 22mm? Min tanke är att bygga pannrum ihop med verkstad o sen kulvert in i huset till 500l tank med 2 vv slingor i den. Är de kanske dumt och först "ladda" solen i den stora tanken och sen låta kulvertstyrningen pytsa över värme till tanken i boningshuset?
Har någon erfarenhet av ett sådant system?
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Bättre att du laddar till stora tanken o sedan att shuntstyrningen pytsar över vid behov, Isolera bara 2,5 m3 tanken riktigt väl så får du minsta förlusterna..
En kulvert från solfångarna om dom sitter på garage/verkstad till huset kommer bara öka förlusterna från solfångarna då det kommer va lågt flöde..
Kör du med kulvertstyrning så är inte isoleringen på kulverten lika viktig heller då det bara tar några min (ca 10) att ladda tanken i huset se bara till att välja en kulvert som tål att köra 100° i.
Du behöver max 2x20 mm kulvert, Det klarar att överföra 63 kW med vanlig cirkpump o diff på 50°.. Antar att dit hus inte behöver mer än den effekten ;)

Till den storleken på tanken/volymen kan du ha 15 m2 plana solfångare om du vill men de hänger ju på vilket vv behov ni har oxå, Är båda tankarna bra isolerade så förlusterna är minimala o låg vv förbrukning behövs kanske de inte behövs så stora solfångare men då får ni mindre hjälp till värme vår o höst oxå
Roli har väl 11 m2 till sin 1800 l tank
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Japp, jag har 11,3m² till min 1800 liters tank men den har två solfångarslingor. En högt som prioriterar VV och en lågt som värmer när det inte räcker till den övre eller att den övre redan har uppnått sin "laddgräns". Funktionen med dubbla solfångarslingor jobbar hos mig mest vår och höst för att ge ett bra VV utttag.

På sommaren har min tank gått i "taket" några gånger men det beror nog till stor del på att mina solfångare har en vinkel på 23° vilket är mindre bra. Detta medför att solfångarna blir sämre på vår och höst då solen står lägre samt för bra på sommaren då solen står högt.
Senast redigerad av Roli den mån 17 jan, 2011 08:40, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
SIGGE
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 00:07
Ort: nossebro

storlek på panna, plana eller rör

Inlägg av SIGGE »

Har kollat mycket på VB:s Vedolux, har någon ett bra tips.
Osså va de ju de här med solfångaren! Plana eller rör? Vill ha ut mest vår/höst.
Tack för tidigare svar Andre o Rolli.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
manna
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 09 okt, 2008 09:51
Ort: klintehamn

Inlägg av manna »

det beror till en viss del vilken lutning du tänker montera solfångarna i
det känns som att det är lättare att montera rör i en ställning på taket
och kunna optimera vinkeln mot höst och vår sol.jag själv resonerade
så mitt tak har en vinkel på 30 g ställningen till solfångarna justerades
från 45 till 30 g sattes upp på taket med en vinkel på 60 g vilket
skall vara bra för höst och vår har inte kunnat utvärdera systemet
ännu då jag satte igång systemet dec 2010.men igår lyste solen några h
solfångarna levererade värme som täckte behovet under timmarna
solen sken.//janne
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
SIGGE
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 08 dec, 2006 00:07
Ort: nossebro

Inlägg av SIGGE »

anledningen för att jag fråga o kanske skulle ställt tididgare är att jag har möjlighet o bygga rakt åt söder, aja 10 graders felmarginal åt väst... skit samma. min ide är att bygga vedtork på 15* 2,5m med solfångarna uppe på de taket. då kan jag välja vilken vinkel,
som helst(grader mot horisentalplanet). gjuta platta i betong med plintar för tak. kunna dra in en eller två färdigtorkade lastpallar med ved 1.5m3 i stöten i pannrummet.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Skriv svar