slang?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

slang?

Inlägg av pyrro »

Tjo!

ska till och byta taket ( jävla skit ) hur som helst så tänkte jag passa på att klämma ner slang till framtida fångare, Men visst borde det finnas någon annan typ av slang att dra mellan tank och fångare än de svindyra färdiga kulvertarna som säljs?

alupex ? prisol? eller är jag ute på den berömda cykeln igen?

/danne
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du måste se till att de rör som du skall dra klarar en temp på minst 150° gärna lite mer (har själv haft 178° på nedgående vätska...).

Vanliga kopparrör som du själv isolerar är nog den "billigaste" lösningen. Tänk på att även isolering skall klara hög temperatur. Färdigisolerade rör/slangar brukar kunna kosta en hel del.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

jo det var lite det som slog mig .... nästan 7000 för 15 m med frakt och moms. lite i överkant enligt mig.

Men vilken dimension bör man gå på ? och eftersom jag kommer att dra den i en ledig pipa i skorstenen så borde/borda det väll gå att fylla med värmeackulit ? <--stavningen. eller blir det bara dyrare och dyrare för varje tanke jag gör nu?
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
pyrro
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 11:29
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

hittade denna...
http://www.mouldshop.se/produkter/40-sl ... -hog-temp/

skulle den fungera?
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Har 15mm kopparrör med högtempisolering mellan pannrum och tak, var inte så jättedyrt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar