UVR1611 fråga

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Sonar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 jul, 2012 01:01

UVR1611 fråga

Inlägg av Sonar »

Hej.
Detta är min första post i detta forum och givetvis är det en fråga involverad ;)

Jag tänkte skaffa en ny värmestyrning till mitt hus, då dels den gamla el-pannan skrotats samt en solanläggning installerats :)
Eftersom jag är som jag är så har jag självfallet gjort allt själv, även värmeritning/plan mm.
Nu finns det ju ett litet aber med detta och det är att det finns ingen annan än jag själv att fråga om nåt inte funkar :roll: ...t.e.x som nu när jag behöver styra allt så bra som möjligt....attans .. :cyclops:
Min tanke var att styra dels solanläggningen med 90 vacuumrör och en tekniktank (solslinga, vv-slinga, 500L) samt en "tom" slav/bufferttank via plattvärmeväxlare, både laddning och "urladdning" av denna, samt båda golvvärmekretsarna + radiatorkretsen , dessutom bör jag "få in" alla mätvärden/flöden/mm i min rrdtool baserade webbsida.

Jag har letat på marknaden men är inte riktigt nöjd med nån styrning egentligen, alla verkar ha nån "drawback" (funderade ett tag på att göra en själv då jag jobbar med att konstruera elektronik, men inser att det går bara inte att hinna med DET åxå.. :cyclopsani: )
Den som verkar mest lovande hittills är "TA UVR1611", så jag mailade till karkulla.se och frågade, fick då svaret att "jodå...skall nog klara allt...FÖRUTOM att den bara klarar EN shuntkrets.."
Är det verkligen så? , jag läser ju i datablad och så att det går att ha flera av samma reglertyper...och en reglertyp är ju just en sån värmeshuntning...och ut samt in -gångar finns ju i överflöd.....typ...
Så vad menas...är det verkligen inte möjligt att styra, säg två, shuntkretsar med den, typ golvvärme på toaletterna samt radiatorkretsarna?

Hoppas att nån här är en "fena" på UVR1611 och kan svara, bu eller bä...

//S
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: UVR1611 fråga

Inlägg av Icecap »

Om tillverkaren påstår att den begränsning finns har jag svårt att se att det inta är så.

Begränsningen kan helt enkelt bero på antal utgångar...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: UVR1611 fråga

Inlägg av jteg68 »

Hej,

hos tillverkaren finns beskrivning av det program som laddas från fabrik. Det verkar kunna köra brännare, två shuntar, sex pumpar och ta in ett dussin temperaturer. D går att länka ihop fler moduler för att styra mer.

Har du hittat några priser?

Jag letar efter ett bra system som kan styra pelletsen och i framtiden solvärme, med loggning och kanske också kommandon från soffan. Har fram tills nyss lutat åt åt PLC och knacka själv men finns nåt färdigt är det trevligt.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Sonar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 jul, 2012 01:01

Re: UVR1611 fråga

Inlägg av Sonar »

Fick ett nytt och reviderat svar nu, han på karkulla.se tyckte att han hade haft lite väl brådis i 1:a svaret.
Men...jag tolkar fortfarande svaret som om den INTE klarar mer än EN shuntstyrning.....märkligt med tanke på just det du nämner jteg68.... om det är så att den verkligen bara klarar EN shuntkrets så är det av anledningar som totalt undgår mig... :roll:

Jag anser annars att denna "appamaskin" annars verkar vara klart mer avancerad än det mesta som man kan köpa i denna prisklass, klart imponerande mackapär.

Men, som sagt, nån som VET ?

edit: -Glömde prisfrågan...jorå, jag har fått pris på denna:
Paketpris för UVR1611 + BL-NET är 7500 kr inkl moms, fritt vårt lager.
//S
Sonar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 jul, 2012 01:01

Re: UVR1611 fråga

Inlägg av Sonar »

Köper man den från Danmark: http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=55&products_id=77
Så blir det 3995 för UVR1611 och 1495 för BL-NET , med kurs 0,86 så blir det ca. 6,400:- SEK.
Sen vet jag inte om det tillkommer nå andra avgifter extra eller så...

//S
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: UVR1611 fråga

Inlägg av jteg68 »

Ställde några frågor direkt till tillverkaren och då veta att det också går att köpa direkt från dom.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Sonar
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 jul, 2012 01:01

Re: UVR1611 fråga

Inlägg av Sonar »

Låter som en plan tycker jag ;)
Kollade med tyska http://www.echtshop.de och där kostar det kompletta utvecklingskittet 580 EUR samt en "Klemmkonsole" för 50 EUR , då har man rubbet med sensor-simulator å allt för ca. 5,400:- SEK :)

Jag gissar att det inte borde bli dyrare att handla direkt från TA. :alien:

//S
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Re: UVR1611 fråga

Inlägg av Massive »

Hej,

Jag har i princip installerat det som du avser att göra, förutom att jag bara har en tank och en sjunt. Men det går att ha två shuntkretsar.
Jag köpte maxi anlägg från vvfs.dk och fick då hjälp med programmeringen. Köpte även BL-NET men har inte behövt använda den då jag bara ändrat parametrar, ej funktionsblock.

Solfångarna ligger fortfarande i garaget och väntar men för övrigt är allt installerat och fungerar bra.
250kvm i 1.5 plan. Bio comfort Black star 20 kW. 800 l tekniktank. GV i båda vån. 1 sjunt. 2 cirk-p Grundfos 25-60. 80 st rör ska upp på taket. Laddas in på olika nivåer via varvtalsstyrda pumpar och platt-vvx. Tapp-vv från TVA. Styrs av UVR1611.
Skriv svar