Fylla på vätska.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Sebastianlundin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 30 jun, 2012 11:12

Fylla på vätska.

Inlägg av Sebastianlundin »

Hej.

Jag har lyckats (än en gång) bli av med vätskan i mina effecta solpaneler. Jag har läst lite om att folk själva fyller på med enkla borrmaskinspumpar. Jag undrar om detta kan räcka till mina solpaneler också. Jag har läst i instruktionsboken att man ska föra upp trycket till 5 bar under påfyllningsprocessen för att sedan sätta ett arbetstryck på 3.5. Klarar verkligen dessa "enkla"pumpar att komma upp i dessa tryck?

Hade vatt fint att kunna fylla på själv då det händer några gånger/år att den tömmer sig, rörmokaren är trevlig men...;)

Tacksam för svar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av danei »

Jag tror att jag läst om någon som fyllde en gammal brandsläckare eller motsvarande och trycksatte med tryckluft. Det man använder borrmaskinspumpar till borde vara att fylla, inte att trycksätta. Men jag har inte gjort det själv.
Sebastianlundin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 30 jun, 2012 11:12

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av Sebastianlundin »

OK. Jag är inte så bra på det här så du får gärna förklara för mig vad det är för skillnad på att fylla på och trycksätta systemet. Antar att det inte funkar utan att trycksätta så varför vill man då "bara" fylla på?

Dum fråga kanske men det bjuder jag på:)
Tack för svar!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av danei »

Man kan ju fylla i princip hela vätskemängden utan att det är tryck i systemet. Man cirkulerar runt vätskan för att få ut luften. När systemet är fyllt med vätska trycksätter man det. Det är då så små volymer att man kan göra det med en handpump eller trycklufts metoden.
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av maggen »

Såg någon som använde en modifierad ogräs/avfettnignsspruta från jula för att trycksätta, och är det inte hela systemet utan bara nån liter som måste fyllas borde den funka. Tror den rymmer ca 5l. Annars kan en kan man använda en trädgårdspump men kan inte påstå att det blir smidigare. Vill man ha 5 bar i systemet måste den ha en lyfthöjd på 50m.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av Sven69 »

Det går alldeles utmärkt att använda en borrmaskinspump till att fylla och trycksätta systemet. Jag har själv gjort det så jag vet att det fungerar. Men varför skall du upp till 5 bar det räcker ju med det arbetstryck du behöver i ditt system.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Sebastianlundin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 30 jun, 2012 11:12

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av Sebastianlundin »

Enligt instruktionsboken ska man "chocka" ut eventuell luft genom att stänga en kran bygga upp tryck (5bar) och sen öppna kranen. Sen står det även:
"10. Öka nu trycket till 5bar i systemet.
11. Justera arbetstrycket genom att öppna returkranen tills arbetstrycket är 0.5 bar över det förtryck du ställde i expansionskärlet."

Förtryck i min anläggning bör vara ställt till 2.5bar vilket då ger att jag ska ha ett arbetstryck på 3 bar (tror jag:/)

Är det överkurs att chocka ut luft? Kan det räcka att.

Cirkulera med borrmaskinspump säg en timme för att sedan pumpa upp trycket till 3 bar? Vad tror ni?
trollet
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 25 jun, 2010 16:24
Ort: Krokstorp,mönsterås
Kontakt:

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av trollet »

Jag använder en gammal rengjord bränslepump från en volvo 740 turbo.klarar lätt 8 kg.funkar super
Tellus G25 750l tekniktank 4000l slav.kw012 laddomat 21.ESBE C-90A TK1B.3 tons mafa extern förråd.panna 2 bionet med bequem 12D brännare laddomat 10 loggning via villasystem,samt supervision.(100+70kvm)+70kvm källare.9kg/dygn vid -4 ute.
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av bosse123 »

Det sätt som jag använder,

en 10 liters hink som jag ställer en dränkbar pump i, kopplar in pumpen med gardenakoppling till systemet,
ut från systemet går tillbaks till hinken, så att vätskan går runt runt,
fyll på hinken efterhand som systemet fylls på,
Efter att systemet är fullt, låt pumpen gå ett bra tag, på så sätt får du ut i princip all luft ur systemet,
stäng först ut, låt pumpen gå en stund, räcker inte trycket, stäng inkranen.

för att trycksätta systemet ytterligare, koppla på trädgårdslangen in i systemet istället för den dränkbara pumpen, (se såklart till att det är vatten ända fram i slangen, så att du inte fyller på ny luft)

öppna inkranen och stäng när erforderligt tryck är uppnått,
den lilla mängd rent vatten (glykolfritt) som du fyller på är försumbart.

Lagom rörig instruktion??
Edit:
Lägger in en bild på påfyllningsanordningen till solsystemet, kanske säger en bild mer än...
Notera backventilen till vänster i bild, credit till upphovsmannen bakom ide´n!
Bild
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av hammiss »

Hej ! Jag fick med en pump att fylla systemet med en enkel den kan man säkert köpa på Biltemas. Annars finns det avluftningsniplar som man sätter på inkommande funkar utmärkt på mitt system . Hoppas det löser sig för dig : )
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fylla på vätska.

Inlägg av Jonas O »

Jag använder en ogrässpruta från Jula att fylla med :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar