Ger solfångarna något nu?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Mer åt söder kanske, jag ligger i sydväst med 27 graders taklutning.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har snarare syd-sydväst, 33° lutning.

Nu när det har gått ner till -20°C flera nätter i sträck är det så torrt i luften, att det är knappt nån frost på solfångarna på morgonen heller. Då går det fortare att komma igång på morgonen, eftersom det är mindre att töa av.
Solfångare med rör är ju bättre än plana, när det gäller att ta nytta av det tidiga och sena ljuset, som kommer in ganska snett. Även om rören skuggar varandra lite, så vänder de i alla fall en absorptionssida mot solskenet, oavsett vilken riktning det kommer från. Åtminstone den sortens rör som jag har, som inte har någon speciell orientering, alltså ingen sida som är "upp". Så här års kommer solen "runt hörnet" vid niotiden på morgonen, dvs. det är då den kommer åt att skina på solfångarna. Innan dess skuggar husets egen gavel.

Reflektorplåtarna undertill är nog fortfarande inte snöfria, tror jag, vilket i så fall hämmar aktiviteten en del.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Lutningen har stor inverkan såhär års....., vädersträck spelar mest roll för "intervallet" har jag märkt.

Sommartid är aktiviteten stor på mina från cirka 9.30 till cirka 19.30, och just nu ökar aktiviteten sakta men säkert för varje dag :!: , det ökar en hel del måste jag säga.

Glad blir man iaf om det är mycket sol nu, när det är -20 grader på natten som det är här :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har ännu sämre lutning än er, 23º. Fast mina solfångare ligger rakt i syd (på när som någon grad).

Min pump gick ca. 4 timmar igår men ändå blev tillskottet 15 kWh till acktanken. Att pumpen inte gick mer beror på ett skogsbeklätt berg rakt i söder. :cry:
Skulle behöva kallhugga det för att få lite bättre belysning på solfångarna.......... :?

Skall bli intressant att läsa av mätaren när man kommer hem idag, för solen skiner riktigt bra här nu. 8)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Köp berget, så kan du väl hugga sen! :D

Virket kan du ju sälja som ved. 8)
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev: Skulle behöva kallhugga det för att få lite bättre belysning på solfångarna.......... :?
Ta bara borrmaskin o gör några hål i träden som du sedan fyller med diesel el nått annat effektivt medel.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bax
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:37
Ort: Härliga Härjedalen

Inlägg av bax »

apersson850 skrev:Köp berget, så kan du väl hugga sen! :D

Virket kan du ju sälja som ved. 8)
Och sen öppnar du ett bergtag, säljer krossgrus och blir rik på kuppen.

Och när du är onödigt rik kan du strunta i solfångarna och köpa en VP.

...nej, fy mig, tillbaks till jobbet.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ja, ja brist på tips saknas ju inte........

Hade man ägt berget så hade man sluppit den 3G-mast som står där....

Marken är markerad som grönområde som inte får bebyggas (dock gick det bra med masten???) så man får väl kommunen på sig om ett eller annat träd dör och plötsligt försvinner.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Inga problem. Släpa dit en drogad ko, så tror de att hela dungen har fått galna spatten. Kommunen kommer att idka svedjebruk på hela bergknallen, för att förhindra spridning av denna farsot. Vips har du sol året om, dygnet runt, åtminstone så länge det brinner... 8)
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Upptäckte när jag kom hem idag att solfångarna jobbat 6.5 timmar idag, å bottentempen i tanken var 63 grader.

Mycket välkommet eftersom pelletstillgången VERKLIGEN verkar ha sinat :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min botten temp låg "bara" på 39º, men min tank är lite "större". Kommer att räcka en stund ikväll eftersom jag shuntar ut max 36-37º till golvvärmen. :D

Tillskottet från solfångarna var 19 kWh. 8)

Det tar sig sa han som hade eld i håret....
Senast redigerad av Roli den tis 14 mar, 2006 09:24, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur går det?

Ger solen nått :)

Nu börjar solen värma
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Jo tack! 3 dagar i rad nu har jag haft mellan 55 och 60 i botten och strax över 60 i mitten av tanken. Brännaren har gått på förmiddagen och sedan först framåt kvällen/natten. Blir kanske drygt halva förbrukningen de dagar solen skiner , Ska bli kul att se hur det ser ut om en månad. Jag menar, det är ju fortfarande mellan 0 och 5 minus på dagen och runt 15 minus på natten... 8)
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Dykarn skrev:Jo tack! 3 dagar i rad nu har jag haft mellan 55 och 60 i botten och strax över 60 i mitten av tanken. Brännaren har gått på förmiddagen och sedan först framåt kvällen/natten. Blir kanske drygt halva förbrukningen de dagar solen skiner , Ska bli kul att se hur det ser ut om en månad. Jag menar, det är ju fortfarande mellan 0 och 5 minus på dagen och runt 15 minus på natten... 8)
Känner igen det där, nästan exakt samma för mig.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
perkele
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 18 nov, 2005 23:59
Ort: Gullmark fö' f'n

Inlägg av perkele »

Det skulle vara väldans kul att se lite temperaturgrafer på ett vacuumrörssytem ute på nätet...
Skriv svar