TA UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Programmera!!

Inlägg av Kwc »

Jag fixar din styrning om du ringer jag proggar upp den på några timmar med en Siemens Logo!! eller nått!!
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan numer gå i godo för det som soltomten skrev. UVR 1611 funkar! om någon funderar på den.
Det som imponerat mest är hur sofistikerade vissa funktioner är med otroligt mycket variabler.
Den är inte direkt "plug and play" men om man tar sig tid så finns det otroligt mycket smarta lösningar för energi effektivitet.
Numer finns även programmeringsverktyget TAPPS på engelska.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Bra UVR 1611 program för solladdning av acktank?

Inlägg av Johan_F »

Hej Wodda och alla andra reglerintresserade,

Är det någon som vet en bra strategi för att ladda en 750 l soltank med 2 solslingor och 2 slingor för varmvattenproduktion?
Jag bygger med UVR 1611 och två motordrivna växelventiler. En motorventil tänkte jag ha för att välja att ladda undre eller övre solslinga. Den andra växelventilen förbikopplar solslingan tills det avkylda vattnet i rören värmts upp för att inte pumpa in 10 liter kallt vatten i acktanken varje gång pumpen startar utan låta allt vatten i solkretsen få upp temperaturen först.

I första hand vill man väl se till att göra varmvattnet i toppen minst 60°C om det går så att man får varmvatten. Vid 70° i toppen kanske man ska övergå till att värma nedtill?

Eller ska man reglera flödet med pulståg så att man får konstant 60° från solfångaren för att fylla tanken med användbart varmvatten så fort som möjligt? Men hur ska man i så fall bestämma när solen är för svag så det är mer effektivt att värma bottenvattnet?

Eller ska man mäta solinstrålningen och låta den avgöra om det är effektivt att ladda med den övre slingan.

Jag har 60 st vakuumrör och solanläggningen används bara för tappvarmvatten initialt. Tacksam för alla bra idéer.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ja jag är inte riktigt klok ännu på vad det optimala borde vara. Men jag kan nog ge lite synpunkter.
Grundregel: Elpatronen ska aldrig få chans att starta så den platsen skall värmas i första hand så att man är ett par grader på den säkra sidan.
Sedan hade jag nog valt att köra mot det svalare vattnet. För även om du inte har dubbla blandningsventiler på TappVV så blir det hur som helst bättre om du får en jämn temp på dessa 2 slingor. Ju varmare det är längre ner desto mindre används av den övre slingan och kyls inte den startar inte el patronen heller. Sen borde man kunna reglera så att t ex efter kl12 så ska den övre slingan jobba mot en temp i det övre skiktet som motsvarar en natts förluster(+ el patronens start temp) för att vara säker på att patronen klarar sig till dagen efter.

Sen har jag en fundering om din koppling att leda förbi det kalla vattnet som ligger i ledningen. Jag har själv funderat på detta men inte genomfört och nu börjat fundera på ett annat sätt.
Det som sker när panelerna startar är att kallt ledningsvatten förs in i tanken som där värms till tank temp vilket ger en snabbare start av systemet än om man måste vänta på att värma det kanske 30 grader kallare vattnet. Den tid som då går till spillo tror jag motsvarar den eventuella förlust man får ur tanken. Vad som är bäst vet jag inte men jag tror att du kan använda din växel ventil till något annat matnyttigt istället för att leda förbi vattnet såvida det inte rör sig om 10-15 min innan panelvattnet når tanken. Eller att förlusten i ledningen är väldigt hög.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Tack för synpunkterna Wodda!

Jag tror ändå det är lönt att låta växelventilen återcirkulera vattnet tills det är varmt nog att köra in i tanken utan att kyla. Tänk dig ytterlighetafallet: Först kommer 10 liter kallt vatten från rörsystemet. Sen råkar solen gå i moln och laddningen pausar. Då har man ju precis råkat fylla på 10 liter kanske 10° vatten i tanken där det förhoppningsvis är minst 60°!

Det borde vara bättre att värma det först och sedan släppa in det. I varje fall när man ska ladda tankens övre del. Det är väl dessutom effektivare att låta solen värma det kalla vattnet från t ex 10° (vindstemperaturen där rören går) till 60° än att släppa in vattnet i tanken så den sjunker från t ex 60 till 59° och sedan behöva värma hela tanken från 59 till 60?

Frågorna berör inte TA UVR1611 så specifikt så jag har startat en annan tråd om reglerstrategi för att få fler att diskutera ämnet.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag gillar diskussioner så jag går vidare här.

Det här lär bli långt.... :D
Pumpen startar när när Tsol är +10K mot givare i tank. Om givare i tank är 32 grader så startar pumpen vid 42 grader osv. Avstängning sker vid givare i tank +4K. Alltså det är alltid givaren i tank som styr pumpen.
Vid start sker följande. Tsol når givare i tank +10K och pumpen startar, pumpen går och pumpar in nytt vatten i kollektorn. Detta vatten är nu det kalla rör vattnet låt säga 10 grader, när detta vatten når Tsol så stannar pumpen för att värma vattnet upp till givare i tank(Tg) + 10K igen. Om vi tar exemplet ovan så skall vi nu värma vattnet 32 grader för att nå start temp.Låt säga att detta tar 10 min för varje vända och så här håller det på tills Tsol konstant håller sig över Tg +4K.
Om man nu leder vattnet förbi tanken så blir detta start/stopp förfarande dubbelt så långt som om man hade fått Tg´s temperatur ut i ledningen.
Praktiskt så kanske det blir 7-8 start försök med förbiledningsprincipen och 10 min på varje så blir det ganska långt tid då systemet endast har förluster eftersom inget vatten når tanken.
Med lite starthjälp ifrån tanken startar produktionen av tjänade kWh på under halva tiden.
Mitt system börjar med dom första försöken ca 07,40, strax efter 08,15 börjar produktionen med ca 1,5-1,6kW då har den gjort en 3-4 försök. Hade jag lett förbi vattnet hade nog produktionen startat först 08,45. Då hade jag gått miste om 0,8kWh.
Det varma vatten som pyttsas ut i slingan kommer tillbaka och går inte förlorat. Den korta stund då kallare vatten går in i tanken är nog knappt mätbart ur förlust synpunkt tror jag(nån som kan räkna kan roa sig med det). För att detta ska bli förödande så måste slingan hinna svalna helt emellan varje startförsök.

Vart kanske inte så långt som jag trodde

Eftersom jag inte doktorerat i detta så är det lungt om någon vill kommentera eller kanske rätta mig. Det här är i varje fall vad mina små hjärnhalvor klarar av förtillfället :lol:
Vore kul att se en matematisk uträkning på detta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar