TA UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

TA UVR 1611

Inlägg av Wodda »

Är det någon som har denna styrning?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
söder-om-sverige
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 20 maj, 2006 19:18
Ort: mycket söder om sverige

Inlägg av söder-om-sverige »

Hej,

this styrning is made in austria from "Technische Alternative" (http://www.ta.co.at)

http://www.ta.co.at/prodlist.htm#UVR1611


a german forum, where UVR 1611 users discuss is:

http://haustechnik-dialog.de/forum.asp? ... 11&x=0&y=0
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

To bad i can´t either read or speak German. Thank´s anyway.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
söder-om-sverige
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 20 maj, 2006 19:18
Ort: mycket söder om sverige

Inlägg av söder-om-sverige »

What a shame :wink:

But if you have some specific questions about connecting to PC, Bootloader, etc. feel free to contact me!

Thomas
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

För en del år sedan kom det fram förenklade styrsystem, som i princip var nedskalade varianter av de system som vi maskinbyggare ofta använder till maskinstyrningar.
Förenklingarna låg i färre funktioner, färre in- och utgångar, programmerbar direkt på enheten, även om dator också kan användas, lägre prestanda och ett lågt pris.
Sådana logikmoduler, som de ibland kallas, blev snabbt populära för enklare automatiseringar. Själv hade jag en som styrde motorvärmare, utejulgranen och infravärmarna på altanen i mitt förra hus. De kan även passa i enklare maskiner.

Det här är ett sådant system, i grunden, som har extrautrustats med färdiga funktionsblock för diverse värmerelaterade behov. Dessutom kan man ansluta många termometrar, vilket klart är en fördel i sådana sammanhang.
De färdiga funktionsblocken gör att det krävs betydligt mindre programmerande för att realisera en funktion, då under förutsättning att det man vill göra motsvaras av ett sådant block, eller att man åtminstone kan anpassa verkligheten till de block som finns.
Jag läste inte hela anvisningen till den här nu, men det brukar även gå att definiera egna funktioner, om nu ingen av de färdiga skulle passa.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jo som du säger det finns en hel del färdiga block att använda sig av men samtidigt finns det ett programmerings program (TAPPS) och det är synd att det endast är på tyska i det programmet. Dock finns det engelska instruktioner för dom färdiga blocken som tur är. Men som du vet har man sina egna idee´r på speciallösningar.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

söder-om-sverige skrev:What a shame :wink:

But if you have some specific questions about connecting to PC, Bootloader, etc. feel free to contact me!

Thomas
Sure and thank´s.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Wodda, jag ser i din signatur att du har en sån här styrning. Då får man väl anta att du har använt den till "roliga" programmeringslösningar för din anläggning, eller?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ska koppla in den om några veckor. och som sagt det finns en hel del kul i den. 8) :?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved3t
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 14:47
Ort: Huddinge (08)

TA UVR 1611

Inlägg av Ved3t »

Hej!
Nybörjare på forumet...
Ser att ni/du (Wodda) har en TA-styrning. (Någon mer som har TA-styrning???)
Håller på att planera för ett pannrum i garage som ska förse mitt hus + garaget med värme. Har beställt acktank på 4m3 samt ska ha en Baxi Innova 50 för att värma denna.
Sugen på en extern tappvarmvattenberedare samt en styrning (Reglercentral) från TA (1611 eller 61-3) för att styra denna med. (steglös pumpstyrning, samt möjlighet att styra vvc).
Är det vettigt att använda styrningen för att reglera shunten för värmen?
Har du erfarenheter av dessa, samt har du handlat av vvfs.dk?
Tacksam för åsikter!!
Blivande vedeldare.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Visst har jag handlat grejerna av dansken. Prylarna är dock inte inkopplade ännu så jag kan inte ge något svar på om det funkar bra. Men funktionerna du är ute efter finns färdiga eller så kan dom på vvfs programmera så att det blir efter dina önskemål.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev:Visst har jag handlat grejerna av dansken. Prylarna är dock inte inkopplade ännu så jag kan inte ge något svar på om det funkar bra. Men funktionerna du är ute efter finns färdiga eller så kan dom på vvfs programmera så att det blir efter dina önskemål.
Va! Har du i te fått tummen ur än ;)
(såg i ett gammalt inlägg att du köpt den redan i somras).

Men du har väl testat lite? Hur verkar pc-programmet.
En annan sak som jag undra r är om jag måste köpa både huvudenheten och "Bootloader BL-NET" för att kunna programmera den eller finns det andra interface?
Hur ser displayen ut? Verkar den ok?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hahahaha........
Jo man har inte bråttom inte, hade lite otur med vissa delar av min anläggning så den har gått i stå just nu (Har inte tid). Tyvärr har jag inte ens provat utrustningen, dock så tror jag inte att man kan programmera via bootloader. Det man kan göra är att ändra t ex inställningar för till och frånslag samt läsa av vad som händer i anläggningen. För programmering får du ladda hem TAPPS (endast på tyska) eller köpa simulerings modulen Simulation board SIM-BOARD1611 och köra tillsammans med UVR1611K. Har du kollat http://www.ta.co.at/eindex_prod.htm
soltomten
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 09 dec, 2006 09:55
Ort: Kungälv

Inlägg av soltomten »

Hej, nybörjare på forumet.

Jag satte in en UVR 1611 i somras och jag är helnöjd så långt.
Jaghar lagt in att den styr solkretsen, shuntmotor, cirk.pump, laddpump från pelletspanna, pelletspanna (temostatfunktion), elvärme till varmvatten, reningspump för poolen och cirk.pump för poolenvärmen.
Jag loggar också 10-12 temperaturer.

TAPPS fungerar inte riktigt som jag trodde. Jag trodde att man kunde skapa nya funktioner, men det går alltså inte. Man får välja mellan de 30-talet funktioner som finns inbyggda i UVR-en, och de kan man då koppla samman. Den enda riktiga nyttan av TAPPS som jag funnit är att man kan skapa egna benämningar på in-/utgångar, exempelvis pelletspanna och poolpump och så. Det man skapat i TAPPS laddar man ner till bootloadern och därifrån programmerar man UVR-en. Det handlar bara om ett par knapptryckningar. Jag har för mej att det ska göras med USB, så datorn behöver komma ner till källaren.

Jag gjorde en grundinställning med hjälp av TAPPS men sedan har jag successivt byggt på med nya funktioner genom menyn på själva UVR-en.

WEB-interfacet som man får från bootloadern är kul att använda. Alla menyer, alla inställningar (utom att lägga in nya funktioner som måste göras via displayen på UVR), temperaturer, osv kan man komma åt och ändra. Nätverkskabel behövs alltså i pannrummet.

Det är svårt att beskriva lite kort hur det är gjort, men jag är nöjd med den i alla fall.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

soltomten skrev:TAPPS fungerar inte riktigt som jag trodde. Jag trodde att man kunde skapa nya funktioner, men det går alltså inte.
Nähä :( Tråkigt!
soltomten skrev: Jag gjorde en grundinställning med hjälp av TAPPS men sedan har jag successivt byggt på med nya funktioner genom menyn på själva UVR-en.
Så man behöver egentligen inte bootloadern för att programmera men det är genom den som man kan få ut loggningarna?
soltomten skrev: Det är svårt att beskriva lite kort hur det är gjort, men jag är nöjd med den i alla fall.
Tycker det var en bra beskrivning. Handlade du av vvfs.dk?
Skriv svar