Luftsolvärme

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Luftsolvärme

Inlägg av leifa.k »

Dessa luftsolvärmepaneler som säljs och hemmapulare bl.a. som jag kan tänka mig att kopiera, är det inte lite tossigt det som är tänkt? Vad jag menar är att när solen stiger upp och börjar skina så produceras det värme i panelen och fläkten startar och blåser in luft i bostaden och bildar kanske ett ÖVERTRYCK i bostaden och därmed kanske trycker ut fukt i väggar och tak med alla dessa kända problem som följd! Är det inte då smartare att montera bort den solcellsdrivna fläkten och montera den i andra änden av bostaden så att den blir en sugande fläkt istället för en tryckande och därigenom få ett undertryck i bostaden? Har man plastade väggar som är diffusionstäta så är det väl lugnt i originalutförande. Har mailat leverantörer i fråga men ej fått svar ännu! Det gäller att man tänker sig för innan man köper något sådant här system, detta har jag nämnt till folk som har fundetat på att köpa detta!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Man har väl fler än ett hål i huset?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

Herregud det har jag inte tänkt på, det innebär att om jag startar mina element kommer jag att trycka upp den fuktiga luften i bjälklaget. efter som uppvärmd luft har större volym än nedkyld. Sedan när elementen blir kalla igen kommer det in ny fuktig luft i bostaden igen, som mina element återigen trycker ut. jag har ju ingen ventilation och plast (diffutionspärr) finns ju inte.

Att jag trycker in torr uppvärmd luft skall jag glömma med en ex solarventi, det ska jag glömma, för kan jag skämma upp några av mina bekanta med felaktiga slutsatser, ja då ska jag göra det. :shock:
Kasta inte bjälkar i din nästas öga
aromata
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 15:28

Inlägg av aromata »

leifa.k

Jag förstår din tanke men den luft som kommer in hämtas utifrån och är kallare och därför fattigare på fukt. Med systemet igång kommer luftfuktigheten i huset att minska (men trycket att öka).

Att hämta ingående luft till solfångaren inneifrån skulle däremot varken påverka trycket i huset och fuktigheten i luften.
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

jag har själv byggt ett system som tar luften inifrån huset.

borde det inte den varma luften kondensera när det är kallare i huset ?

på samma sätt som i en källare på sommaren.....

varm luft kan ju innehålla mer fukt men när den träffar en kallare yta så kondenserar det och fukten blir till vattendroppar....
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Känns som en tankevurpa? eller så är det jag som gör en.

De anläggningar jag sett tar luften innifrån och lämnar luften på insidan.
Detta tillför ingen fukt.
Den inneluft som värms upp kommer att blir torrare.
Den uppvärmda luft som återlämnas in i huset kommer att på sikt återfå den temperatur som den hade innan den sögs in i solfångaren. Den kommer således inte att avge någon fukt då den inte innehåller något mer än vad den gjorde innan den sögs ut.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Luftsolvärme
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 18:36
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!


Under eller övertryck med luftsolanläggning? Tja, misstänker att frågan gäller en mindre luftsolfångare? Oftast är det ju inga stora luftflöden i dom, runt 60 kubikmeter/timma (ca 17 l/s) Och att bli av med den mängden ”övertryck” räcker det ju med att se till att man har några ventiler öppna! Om man mot förmodan inte har några ventiler/ventilation i huset/stugan så är det bara att montera 2-3st spaltventiler typ Fresh 31 eller liknande. Ett alternativ borde också vara att montera en kallrasventil? Har man fungerande självdrags eller mekanisk ventilation så behöver man nog inte bry sig alls.

Däremot ska man vara lite observant om man tänker fixa en större luftsolanläggning (typ min kommande) för då börjar det handla om helt andra luftflöden! En ”riktig” luftsolfångare behöver ha runt 60kbm/h per kvm för att få ut optimal verkningsgrad. Alltså 10kvm luftsolfångare flödar 600kbm/h i teorin, men med tryckfall så blir det lite andra siffror i praktiken. Nåja, nu var det ju inte frågan om dessa ”siffror” i denna tråd!

Sen skrev någon ”blåser in fuktig utomhusluft i ett utkylt hus?” Nä, det är inte bra! Men med en Luftsolfångare som är rätt inställd blåser man in varmluft, exakt luftfuktighet i den luften jämfört med ytterluften vet jag inte riktigt, får kolla det i veckan! Hur som helst så sjunker luftfuktigheten markant inomhus eller utrymmet! Jodå, jag har testat med hygrometer!


Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Det är bra att folk reagerar, vad jag inte skrev är att folk har hittat dessa hemsidor med luftsolfångare och någon har tyckt att "varför ska jag köpa en dyr avfuktare från Munthers till torpar/krypgrunden som drar ström när jag kan installera en sådan här i stället som bara går o går, år efter år" utan någon strömkostnad och utan att ha läst igenom allt! Jag menar,,,, folk vet i regel inte hur det funkar...knappt firmor heller ibland! Jädra lycksökare skulle jag vilja påstå!Två företag byggde till Grannens/vännens kåk med diffusionstät plast invändigt bakom gipsskivorna och jag undrade vid ett frukostmöte som grannen ville att jag skulle närvara vid, om någon hade tänkt på ventilation i tillbyggnaden som bl.a. innehöll ett badrum. De bara glodde på varandra och undrade vad jag menade.....Jag ifrågasatte starkt deras kompetens, men det blev ventilation genom en tredje eller var det en fjärde firma till slut
Luftsolvärme
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 18:36
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Ja, få fram fakta om saker o ting är inte alltid så lätt! Börjar man söka i något specifikt ämne typ frågeställningarna på denna tråd så kanske man kan få fram någon forskningsrapport på 700 sidor med massa uträkningar/formler som vi vanliga dödliga inte fattar ett dugg av! Vanlig info/fakta som vi fattar o förstår kan vara svårt att få fram. Och när leverantörer inte heller kan svara är det dåligt! Men det är nog roligare att ”bara” sälja.

Nåja, när det gäller luftsolfångare så ska jag försöka med tiden få fram lite fakta/info baserade på min egen anläggning. Har faktiskt precis inhandlat en ”riktig” Digital Hygrometer, kostade en slant, men – Mäta är att veta!

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Luftsolvärme:

Mycket intressant projekt !

Har massor av frågor bla hur ska du bygga luftvärmesolfångaren... vilka mått ska du ha på den... mm

värmeväxlaren.....
Ser framimot en uppdaterad hemsida......
Luftsolvärme
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 18:36
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!

Kul att fler är intresserade av Luftsolvärme och mitt projekt!

Så fort alla pusselbitar börjar falla på sin plats när det gäller mitt projekt så kommer det mer info, men många bitar är det! Fn, håller jag på med att få till o dra alla luftvärmerör runt om i huset. Om det flyter på och inga leveranser strular så kanske den biten blir färdig om någon vecka eller två. Därefter blir det tillverkning av Luftsolfångare! Tyvärr så kan jag inte ge några data på dom än eftersom den slutgiltiga storleken/utförandet inte riktigt är bestämt eftersom det hänger lite på vissa ”plåtdetaljer” som ska anpassas för att kunna passa ev flera storlekar samt även ”serietillverkning” om man vill bygga anläggningen mera.

Och så fort det blir någon lucka mellan projektet och fritiden så ska jag försöka få till hemsidan också!

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
A80TD
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 18:16
Ort: Norrbotten

Inlägg av A80TD »

Hej allesammans! Mitt första inlägg här.
Det var intressant att läsa om ditt luftsolvärmeprojekt, Johan. Det vore kul att få följa hur projektet fortskrider.
Har också en del funderingar kring material och styrning till luftsolfångare. Jag byggde klart min första solfångare i somras. Den är på ca 2.7 kvm och jag använder den till att värma upp krypgrunden. Den har bra effekt när allt stämmer, men jag har haft problem med solcellsdrivningen till fläkten och skuggor från div. växtlighet i omgivningen. :)
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Hmmm det hade jag inte hört talas om förut Luftsolfångare till torpargrund ...
Är det då för att torka upp och ventilera ....???

när den går (sol skiner) tar den in ny luft utifrån hela tiden då eller recirkulerar den????
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
A80TD
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 18:16
Ort: Norrbotten

Inlägg av A80TD »

I byggbeskrivningen till luftsolfångaren fanns tipset att använda den till krypgrunden. Jag hade annars tänkt värma ett uthus med den, men det får bli nästa projekt i stället.
Solfångaren recirkulerar luften därnere och tanken är att temperaturhöjningen motsvarar en sänkning av den relativa luftfuktigheten.
Jag fick den klar först i början av juli, så nästa år räknar jag med att få två månader längre drift. En ny strömförsörjning och styrning kommer dessutom att ge fler drifttimmar per dag.

ps. Jag har för mig att danska Solarventi har något exempel på krypgrundsuppvärmning på deras hemsida.
Luftsolvärme
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 18:36
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!

Äntligen lite sol och med det den första ”faktarapporten” från en Luftsolfångare i praktiken! http://www.luftsolvarme.info/praktiken/lsvt1.html

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
Skriv svar