Luftsolvärme

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
A80TD
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 18:16
Ort: Norrbotten

Inlägg av A80TD »

Luftsolvärme skrev:Hejsan!

Äntligen lite sol och med det den första ”faktarapporten” från en Luftsolfångare i praktiken! http://www.luftsolvarme.info/praktiken/lsvt1.html

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
Bra exempel på finessen med luftsolfångare!
Snygg solfångare dessutom! Får man fråga vilka material och elkomponenter den består av?
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

hmm har en likadan mätare !
Köpt din på Conrad.se ?

ska titta mer noggrant i morgon !
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

läste på din sida och luften har inte torkat upp utan det är den relativa luftfuktigheten du mäter alltså hur mycket vatten i förhållande till den aktuella tempraturen och alla vet att varmare luft kan hålla mer vatten än kall luft.
Luftsolvärme
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 18:36
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!

Nu ska vi se. Japp, Hygrometern är köpt på Conrads.

När det gäller min Luftsolfångare så är den byggd av Plywood, trälister, Plexiglas, Frigolit och som Absorbator en slät plåt. Fläkten är en 90kbm Pax som egentligen inte är riktigt lämpad för ändamålet med tanke på dom höga temperaturer som Luftsolfångaren ger, bortåt 70 grader! Men den har faktiskt hängt med i över 3 år och över 3000 timmars drift! Mer info om konstruktion/material kommer framöver på min sida eftersom dom 5nya jag håller på o bygger blir i grunden samma som min nv.

Luftfuktighet? Ja, verkar vara ett stort diskussionsämne! Men det är bara att konstatera att luften från en luftsolfångare är betydligt ”torrare” och hjälper till att sänka RF i aktuellt rum/hus.

Det har även diskuteras om att när en luftsolfångare blåser in luft så ”pressas” den gamla fuktiga inomhusluften in i tex husets stomme om det finns dåligt med frånluft? Men borde det inte vara så att torrare luft spär ut den fuktigare med resultat att den ”totala” RF sjunker??

Tacksam för synpunkter/åsikter i RF-ämnet som komplement till mina egna ”undersökningar” Kan tillägga att jag tänker slänga ihop en ”mobil” Luftsolfångare som ska användas till div prov i olika utrymmen.

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
A80TD
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 18:16
Ort: Norrbotten

Inlägg av A80TD »

Luftsolvärme skrev: När det gäller min Luftsolfångare så är den byggd av Plywood, trälister, Plexiglas, Frigolit och som Absorbator en slät plåt. Fläkten är en 90kbm Pax som egentligen inte är riktigt lämpad för ändamålet med tanke på dom höga temperaturer som Luftsolfångaren ger, bortåt 70 grader! Men den har faktiskt hängt med i över 3 år och över 3000 timmars drift! Mer info om konstruktion/material kommer framöver på min sida eftersom dom 5nya jag håller på o bygger blir i grunden samma som min nv.
Tack för informationen!
Jag är lite nyfiken på vad du har för styrning till fläkten. Vågar man sätta in en vanlig rumstermostat i solfångaren eller är miljön för tuff för en sådan därinne?

Jag ska kolla om jag kan lägga upp någon bild på min solfångare här.
Luftsolvärme
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 18:36
Ort: Tidaholm
Kontakt:

Inlägg av Luftsolvärme »

Hejsan!

Såja, då var ännu ett pass av serietillverkningen av 5st luftsolfångare a 2,36kvm klar! Det tar sig, men det börjar allt bli lite trångt i garaget! Utrymmet blir ju inte bättre av att jag samtidigt fixar till material till ett gäng 1kvm småluftsolfångare, typ den storleken som marknadsförs till sommarstugor mm. Varför nu detta? Jo, helt enkelt för att kolla hur mycket dom ger samt om man kan få till någon bra konstruktion/byggsats som lämpar sig för tex studiecirklar mm.

Termostat! Nja, tror inte att en inomhustermostat i en panel är så lyckat. Däremot en sådan här: Artikel nr: 615889 hos http://www.conrad.se kan vara något, har även ok Hysteres!

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
A80TD
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 18:16
Ort: Norrbotten

Inlägg av A80TD »

Hej! Tack för tipset.
Det vore intressant att se din anläggning när den är uppe och i drift.
Jag la in bild och lite info på min första och hittills enda luftsolfångare, på det här forumet:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... 100696#new
Walo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 mar, 2005 01:58
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Luftsolvärme skrev:Hejsan!

Såja, då var ännu ett pass av serietillverkningen av 5st luftsolfångare a 2,36kvm klar! Det tar sig, men det börjar allt bli lite trångt i garaget! Utrymmet blir ju inte bättre av att jag samtidigt fixar till material till ett gäng 1kvm småluftsolfångare, typ den storleken som marknadsförs till sommarstugor mm. Varför nu detta? Jo, helt enkelt för att kolla hur mycket dom ger samt om man kan få till någon bra konstruktion/byggsats som lämpar sig för tex studiecirklar mm.

Termostat! Nja, tror inte att en inomhustermostat i en panel är så lyckat. Däremot en sådan här: Artikel nr: 615889 hos http://www.conrad.se kan vara något, har även ok Hysteres!

Mvh. Johan http://www.luftsolvarme.info
Hur går det med ditt bygge, så här ett år senare?
Hemsida verkar inte uppdaterad på ett tag...

Själv har jag inte gjort nått alls åt mina planer, det blev att byta vindskivor sätta upp nockplåtar samt måla om uthus denna sommar... :?

Men nu måste man få fingrarna ur och få upp en panel ganska snart, innan vintern är här! :shock:

// Tony
Walo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 29 mar, 2005 01:58
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Så ja!

Då sitter solfångaren på plats och är inkopplad! :lol:

Synd bara att det inte finns nån sol att fånga...
Får vänta tills vårensol är här, nu en solig dag så får fångaren sol ca 1 timme mellan 13-14 ungefär... :shock:
Behöver nog såga ner grannes träd, får hoppas att skogsbolaget behöver lite timmer ur skogen snart!...

Fångaren kan beskådas på http://franses.walo.se där loggar jag solfångaren.

//Tony
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Ser fortfarande att det är förvirring i med luftfuktighet.
det är relativ fuktighet som man mäter alltså hur mycket vatten som ryms i luften innan den faller ut som droppar. och skickar du luft och värmer upp den har du ju inte minskat vatten innehållet bara det faktum att varm luft kan hålla mer vatten så att påstå att man torkar luften är inte riktigt samma mängd vatten finns där ....... kolla hur en luftavfuktare funkar....
El värme + Oskarkamin i garage + egen konstruktion på flis/pellets brännare.
TomasM
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 20 jan, 2007 17:34

Inlägg av TomasM »

Ett inlägg i luftfuktighets debatten. :)

Relativ luftfuktighet (RF) är mycket riktigt luftens fukt innehåll i relation till temperaturen. Varm luft kan innehålla mer fukt än kall. Har du varm luft och kyler den kommer RF att öka tills den blir 100% och då kondenserar vattnet i luften och blir vattendroppar i stället. När man då på vintern tar in kall luft i solfångaren utifrån och höjer tempen så minskar således den relativa luft fuktigheten och den luften blåses in i huset. Den "gamla" luften inne trycks då ut genom ventilerna i bortre ändan av huset. Nu plötsligt finns det luft inne i huset som har en lägre relativ fuktighet i förhållande till den luft som åkte ut. Fuktigheten försöker utjämna sig och fukt från byggnaden löser sig således i luften som får en högre relativ fuktighet. Samtidigt blåses ny "torr" luft in från solfångaren och den "gamla" luften (som innehåller delar av byggnadens fukt) åker ut genom den öppna ventilen.

En viktig del: Luftsolfångaren fungerar endast dom dagar som solen lyser. Dagar med solsken brukar normalt vara dagar med lägre relativ fuktighet i luften ute. Regniga fuktiga dagar funkar inte fläkten, luftsolfångaren står stilla.

Således, tänk dig din sommarstuga i mars en kall dag med solsken och blå himmel. Stugan är ungefär lika kall på insidan som på utsidan men höstens och vinterns fukt gör att RF är högre inne än ute. Då tar man alltså "torr" (RF) luft och värmer den, vilket gör att luftens möjligheter till att innehålla vatten ökar, och blåser in den i den kalla stugan. Den varmare luften löser fukten från stugans insida och åker sen ut genom ventilen. Osv.

Gör man som någon föreslog att ta luft från krypgrunden och köra den in i luftsolfångaren och sen tillbaks in i krypgrunden så kommer fuktmängden inte att minska utan när solen går ner så kommer tempen att sjunka igen och RF är tillbaks där man började på morgonen.


Detta är hur jag har uppfattat funktionen på en luftsolfångare.
:)
Mvh
Tomas
tompas11
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 23 apr, 2007 20:42
Ort: Västmanland
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

En bra och korrekt beskrivning av hur det förhåller sig med relativ luftfuktighet kontra temperatur.
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
ulfthomas
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 20:45

använda vinden?

Inlägg av ulfthomas »

Hej,
Jag har plåt-tak på huset och det blir varmt på vinden när solen lyser, specielt vår, sommar, höst, kanske 40 till 50 grader. Det är ca 200 kubikmeter luft.
Just då brukar jag sluta att elda i pannan, källaren blir då kallare och fuktigare. Vet inte om det skulle fungera om man leder ner vindens värme till källaren med en fläkt.
Vinden har ingen ventilation nu och ska vara så enligt besiktnikngsmannen, jag måste ju släppa in luft med en ventil, kanske det blir fuktigare på vinden då? Hustet är byggt 1930.
Det kanske är en dum ide,
hälsningar Thomas
Skriv svar