Värmemätning

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Värmemätning

Inlägg av MP »

Jag har sett när man läser om solfångare att man på en del anläggningar mäter och visar den värmeeffekt som solfångaren ger. Kan någon förklara tekniskt hur en sådan mätenhet fungerar?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

temp in ut flöde

Inlägg av snillet »

Temperaturen från solfångaren-tepmen till solfångaren, sen tar man flödet på vätskan och tiden och voilá !
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Hur fungerar dessa flödesmätare. Har du någon länk till dessa enheter.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Nej jag har ingen solanläggning i dag. Kör fortfarande på olja, har så jag klarar mig till nästa höst, köpte då den var billig.
Men när oljan tar slut så tänker jag konvertera till pellets. Så nu håller jag på att läsa in mig på sol för att se om jag skall komplettera senare med solfångare.
Kan tyvärr konstatera att det är mycket svårt att räkna hem solfångare, de är fortfarande alldeles för dyra.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Det som känns just nu är väl att jag kommer att satsa på sol pga att det under sommarhalvåret blir mindre jobb än att pelletselda.
Jag är till viss del van att elda eftersom jag i 10 år har eldat med flis i stoker till villan. Men efter dessa 10 år så var stokern utsliten så jag skulle bli tvungen att investera i ny utrustning. Mina kalkyler visade då att flis och olja kostnadsmässigt i stort var jämställda så det blev att gå tilbaka till oljan. Om jag minns rätt så var årskostnaden för olja 12000:- och flis 10000:-. Dessutom så var hanteringen av flis inte hälsosam, jag tänker då på möglet. Sedan var det verkligt svårt att få leveranser av jämn kvalite på flisen med avseende på fuktighetshalt, grus/sten och stickor i flisen. Alltså mycket driftstopp där stokern funktionsmässigt inte var konstruerad för att klara den typen av problem, vilket gjorde att det blev mycket haverier med efterföljande reparationen.

Men jag har en annan fastighet som jag håller på att renovera. Där pågår nu renovering av delar i värmesystemet och när det är klart så kommer jag att installera en 50kW pelletsbrännare. Förhoppningsvis för nyår.
Så jag kommer relativt snart att få erfarenheter av pelletsbrännare.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Verkningsgraden på sommaren ?

Inlägg av snillet »

Du har observerat att du inte (i nån större mängd iaf...) behöver köra pellets sommartid när du har solfångarna ?, beräkna hur mycket pellets det går åt till att varmhålla systemet på sommaren och jämför det med kostnaden för solfångaranläggningen.

De flesta gör den FETASTE vinsten just där i dagsläget !

Verkningsgraden på sommaren för att hålla varmvatten är skrämmande låg.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Någon som har monterat och provat någon värmemätare på sin solanläggning?

Det finns ett antal olika modeller som monteras in i systemet och som sedan lämnar en hel del roliga och intressanta uppgifter.

Har själv funderat på en sådan men ej kommit längre. Skulle vilja ha lite info från andra om det är värt pengarna eller om det "kostar mer än det smakar".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Liten korrigering av snillet's formel för effektmätning på solfångare:
Ta temperaturskillnaden (temp in - temp ut) över värmeväxlaren och multiplicera med flödet och värmebärarens specifika värmekapacitivitet vid den aktuella medeltemperaturen i värmeväxlaren( (temp in + temp ut) / 2 ). Det ger ett bra mått på EFFEKTEN ( kan uttryckas i Watt(vanligast), Joule, Calorier et.c. ).

Tar man sedan in tiden i kalkylen så kan man räkna ut akkumulerad ENERGI. ( vanligen kWh som på elräkningen )


En energimätare på en solfångare kostar alltid mer än den smakar :wink: såvida man inte är forskare på solanläggningar och måste samla in jämförbara data.
Men visst är det kul att veta hur mycket pengar ens solfångare sparat.

Jag håller själv på att konstruera en energimätare till min egen anläggning men som ingenjör är jag rätt kräsen med mätnoggrannhet och finessrikedom vilket har medfört att projektet dragit ut på tiden en del. Men till nästa sommar SKA den vara igång.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jolle skrev: Jag håller själv på att konstruera en energimätare till min egen anläggning men som ingenjör är jag rätt kräsen med mätnoggrannhet och finessrikedom vilket har medfört att projektet dragit ut på tiden en del. Men till nästa sommar SKA den vara igång.
Låter intressant. Vilka variabler skall den kunna redovisa? Vilka komponenter ingår? Kostnader?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

japp

Inlägg av snillet »

Precis så är det :D

Jag har mitt lilla "sidanomprojekt" med en crouzet millenium2 där effekt och energimätning skall finnas med som funktion till en energistyrning för hela huset med solfångarna, utomhustemp, inomhustemp, temp på braskaminen m.m.

Undrar om det blir färdigt :lol: :!:

Projekt....

Blev inspirerad på jobbet när vi började kika på den plc:n för våra styrskåp.

Det är ju mest intressant för statistiken över husets/hushållets förbrukning att veta vad solfångarna ger.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Roli skrev: Låter intressant. Vilka variabler skall den kunna redovisa? Vilka komponenter ingår? Kostnader?
Kolla min post under http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... fba2a86eb5
Vad den kommer att kosta är inte klart, det beror nog på var jag drar gränsen för finesserna. :) Den klart dyraste beståndsdelen är flödesgivaren. Den billigaste jag hittat till vettigt pris med tillräcklig upplösning är Swissflow SF800, http://www.swissflow.com/html/800_5.htm, men jag vet inte om den pallar värmen. Det får praktiska prover utvisa. Har någon tips om andra flödesgivare skulle jag vara tacksam.

snillet skrev: lilla "sidanomprojekt" med en crouzet millenium2
Ser dyr ut...
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tja. jo

Inlägg av snillet »

Visst, det är inget 500 kronors projekt, men plc:n kostar ca 1200 spänn, den flödesgivaren har jag också tittat på men e lite osäker på tempen... finns gott om flödesgivare men dom e :evil: DYRA :!: de flesta av dom.

Utöver PLC:n blir det dyraste varvtalsreglering av cirkulationspumparna till radiatorerna och en till solfångarna, den till solfångarna är ju viktigast.

Sedan får man liksom på köpet att man kan ha järnkoll på hur mycke energi som går hit å dit å ut å in.

Sitter redan en elmätare på elpatronen i soltanken :D
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Re: tja. jo

Inlägg av Jolle »

snillet skrev:Utöver PLC:n blir det dyraste varvtalsreglering av cirkulationspumparna till radiatorerna och en till solfångarna, den till solfångarna är ju viktigast.
Vad är finessen med att varvtalsreglera pumen till solfångaren?
Det enda jag kan tänka mig är att få ut högre temperatur ur solfångaren, men då till kostnad av förlorad verkningsgrad. Bättre då att hålla så liten diff som möjligt på tillopp och retur i min mening.
Skriv svar