självcirkulation till acctank med extern koaxialvärmeväxlare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Ja detta http://www.miwa.se/node/95 ser faktist ut att fungera på samma sätt!

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Re: Hejja

Inlägg av Anders S »

BG skrev:
aryan skrev:
Kwc skrev:En kanonlösning tycker jag bara man tänker på omvänd cirkulation!!
Har sett lösningar när man under vintertid när det inte ger så mkt så förvärmer man kallvatten innan varmvattenberedning, sen när solen ger mer så kopplar man om till varvattenberedning med sol.
mera enkla/billiga lösningar tack!!

:D :D :D :D :D :D :D :D Kent
Tack Kent,

Jag kom på denna ide när jag letade efter info om en värmeväxlare till duschavloppet som jag funderade över och hittade denna enkla varianten http://www.hei-tech.nl/brochureDouchepijp_English.pdf som lär kunna spara mer än hälften av varmvattnet till duschen :!::!: Det blir en investering som löner sig mkt snabbt....

Jag har inte plats för 2,1 meter men har byggt en lite kortare (1,45 m), här kan du se den innan svetsningen, som den blev fulare av ;)

Bild Bild Bild

/Aryan
Har en fråga till angående dettta

E det egentligen någon ide att sätta in / bygga en sån här ... iof gratis energi men det går väl inte åt så många liter när man duschar ...
Är det någon som har undersökt hur många liter i minuten det går åt när man tar en dusch... Går kanske åt mycket om man har tonåringar i huset ,,,, men om man har det så kan man ju alltid skaffa en mindre varmvattenberedare istället ... typ 15 liter eller så

Hyreshus/industri ja. Hemma tveksamt.

Men man kan ju göra det bara för att, om man har tid o kunskap. :D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Min sparar en ca tredjedel i varmvattenförbrukning av duschen (som är 99% av vv förbrukningen) har jag kommit fram till och jag köpte kopparrören relativt billiga till skrotpris och kunde löda ihopp det själv så jag tycker nog det är absolut lönsamt. Jag kan alltså ha ca 1/3 mindre värme i acktanken för att fyra ska kunna duscha, det innebär mindre värmeförluster och att solenergin räcker längre.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Har du byggt den i koppar ?.

Hur gör ni för att den inte ska fylla sig med smuts?.

Edit: Direktcitering borttagen........ / Roli moderator
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Ja i koppar, det leder ju värmen bäst.

Det är ett vertikalt rör endast dushavloppet rinner igenom, så det fylls inte med smuts.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Tänkaren
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:29
Ort: Sollefteå

Inlägg av Tänkaren »

Hej. Jag har en bergvärmepump typ thermia som värmer både vv och huset men funderar på att prova mig fram med solfångare. Då uppstår i första hand två problem. 1. Jag får ganska lång rördragning från tak till ack.tank.2. Värmepumpen tål inte höre temp än +55c och då måste jag shunta. Din övre skiss ser rationell och smart ut. Har du provat detta och med vilket resultat?
Har Thermia bergvärme och en outnytjad öppenspis i gillestugan. Funderar på solfångare och ett litet vindkraftverk.
Inser att jag måste sätta in en ack.tank och shunta. Men hur?
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Den övre skissen är en beprovad lösning som lär fungera bra.

Jag har nu den undre varianten med koaxial vvxl och sifonfunktion (ingen pump) det funkar också bra. Jag han nu precis montera en shuntmotor för att öppna stänga kranen som jag planerar att starta (öppnar) fem minuter efter att cirkulationspumpen till solfångaren startar och 7 minuters efter att pumpen stannad (med badrumsfläkts timerrelä). Då kyler inte den kalla glykolen som kommer först när pumpen starter en kall februaridag som idag.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Skriv svar