självcirkulation till acctank med extern koaxialvärmeväxlare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

När det var 35°C i solfångaren var det 30°C i tankbotten, så skillnaden var för liten för att den skulle starta. Jag vet inte om det någon liten stund blev varmt nog för att den skulle gå igång, men det tar en stund bara att värma vattnet i mina 40 meter rör. Hälfen av det måste ju solfångaren värma upp från stilleståndstemperaturen (inomhustemp, utom på vinden), innan returvatten som passerat tanken kommer upp till taket.

Visst skulle det gå att sätta mina rör mer rakt upp. Men bortsett från att det inte ser klokt ut blir det en hel del extra bök att montera dem. Snö samlar sig bakom, vinden tar i mer (så som det blåser här nuförtiden, titt och tätt, får jag kanske hämta rören i Älmhult...) och rördragningen blir längre utomhus. Därför lät jag bli.
Det är ju ändå så, att på vintern får jag ut i stort sett ingenting. Dubbelt av ingenting är fortfarande ingenting. Resten av året fungerar det bra som det gör. Alltså känns det som att krånglet att sätta dem i 70° lutning är ganska stort i förhållande till nyttan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Hejja

Inlägg av BG »

aryan skrev:
Kwc skrev:En kanonlösning tycker jag bara man tänker på omvänd cirkulation!!
Har sett lösningar när man under vintertid när det inte ger så mkt så förvärmer man kallvatten innan varmvattenberedning, sen när solen ger mer så kopplar man om till varvattenberedning med sol.
mera enkla/billiga lösningar tack!!

:D :D :D :D :D :D :D :D Kent
Tack Kent,

Jag kom på denna ide när jag letade efter info om en värmeväxlare till duschavloppet som jag funderade över och hittade denna enkla varianten http://www.hei-tech.nl/brochureDouchepijp_English.pdf som lär kunna spara mer än hälften av varmvattnet till duschen :!::!: Det blir en investering som löner sig mkt snabbt....

Jag har inte plats för 2,1 meter men har byggt en lite kortare (1,45 m), här kan du se den innan svetsningen, som den blev fulare av ;)

Bild Bild Bild

/Aryan
Häftigt ... har du någon bra ritning ,,, eller antar du lite efter bilderna på nätet...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Re: Hejja

Inlägg av aryan »

BG skrev:Häftigt ... har du någon bra ritning ,,, eller antar du lite efter bilderna på nätet...
Menar du för dusch avloppsvärmeväxlaren? Jag läste på de holländska sajterna om "douchepijp" där står mått, material osv så det var inte speciellt att göra en egen ritning utifrån det.

/Aryan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev: -20°! Låter helt overkligt. Vi hade 0,4° som kallast i natt och för första gången sedan 1/11 så snöar det så pass att det är vitt på marken.

/mvh
Ja lika overkligt lät det för mej oxå då Tone på 4:an igår sa att det skulle bli fortsatt kallt södra sverige o drog handen över skåne med temp 0 till -5° :lol:

Ang snön så är det många ställen söder ut som fått mer än vi, Har ca 10 cm där det blivit nån driva annars lyser det nästan på gräset.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Shakespeare skrev: -20°! Låter helt overkligt. Vi hade 0,4° som kallast i natt och för första gången sedan 1/11 så snöar det så pass att det är vitt på marken.
/mvh
Jag skulle inte sagt något! Vi fick -11° i natt. Men det är faktiskt mycket skönare än allt regn och blåst vi haft senaste tiden.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Aryan och Ingvar (och många andra), kanon-kul att det finns folk som vill förenkla/förbättra dagens traditionella energisystem.

Jag har tänkt på ungefär samma sätt som Aryan/Ingvar och gjort en del småskaliga försök med med pet-flaskor som ack-tankar och bromsrör (koppar) från Biltema som värmeväxlare etc. (Det har väl tyvärr gått så där, men min sambo får sig ett gott skratt emellanåt.) :-D

Min tanke är att man kort och gott ska flytta ut den värmeväxlare som byggs in i solvis-tanken och verkar ge fantastiskt fin skiktning.

Titta längst ned på denna sida så kanske ni förstår hur jag menar:
http://www.solvis.de/2_produkte/2d_lowf ... ow-Konzept

Hoppas folk är beredda att hjälpa till att utveckla idéerna!
Det bor väldigt mycket kompetens och erfarenhet i stugorna...plocka fram den och dela med er!

/Fredrik
Nybyggare! :-D
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

freki skrev:Aryan och Ingvar (och många andra), kanon-kul att det finns folk som vill förenkla/förbättra dagens traditionella energisystem.

Jag har tänkt på ungefär samma sätt som Aryan/Ingvar och gjort en del småskaliga försök med med pet-flaskor som ack-tankar och bromsrör (koppar) från Biltema som värmeväxlare etc. (Det har väl tyvärr gått så där, men min sambo får sig ett gott skratt emellanåt.) :-D

Min tanke är att man kort och gott ska flytta ut den värmeväxlare som byggs in i solvis-tanken och verkar ge fantastiskt fin skiktning.

Titta längst ned på denna sida så kanske ni förstår hur jag menar:
http://www.solvis.de/2_produkte/2d_lowf ... ow-Konzept

Hoppas folk är beredda att hjälpa till att utveckla idéerna!
Det bor väldigt mycket kompetens och erfarenhet i stugorna...plocka fram den och dela med er!

/Fredrik
samma tankar som jag också varit inne på.
Men det är väl deras klaffrör som ger den fina skiktningen?
Frågan är hur man bygger ett externt sådant...
Själv har jag varit inne på en termostatlösning, men jag tror den blir för långsam...
Ingen här med budget att köpa en solvis-tank och såga sönder den för att se hur det ser ut? :P
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Fast behöver det vara så krånligt, kan man inte köpa backventiler som inte är fjäderbelastade (som nämnts tidigare i tråden)?
Sätter man bara klaffarna på alla inlopp i tanken utom det nedersta så har man väl i princip samma konstruktion som Solvis, fast utanför tanken?

Jag gissar att deras klaffar bara är backventiler men jag kan ha fel...

Tror det blir för dyrt att köpa en solvis-tank och plocka isär, bättre att vi hjälps åt att ta fram en motsv. (eller bättre!) lösning!

Ingen som saknar fritidssysselsättning i helgen och har en massar rör och ventiler etc liggandes som känner för att test? ;-)

Jag skulle gärna bygga en skalmodell och prova men jag hittar inga backventiler som är tillräckligt små och inte fjäderbelastade. Om någon har något tips så säg till!

/Fredrik
Nybyggare! :-D
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Är ni säkra på att det sitter backventiler/klaffar i solvis-rören :?:

Jag tror mig ha läst att vattnet hittar ut på rätt nivå ändå, pga densitetsskillnaden :)

Tror det finns en tråd här nånstans.....
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Är inte säker, men jag gissar att man vill ha klaffarna för att inte få cirkulation "bakåt" om man inte har tillräcklig temperatur på det tillförda vattnet.

I min teori är det densitetsskillnaden som gör att klaffarna öppnar sig när vattnet i stigaren är varmare än det omgivande.

Kanske dags för någon att öppna en solvistank och förklara för oss andra... ;-)

Jag har dock inte råd. :-(

/Fredrik
Nybyggare! :-D
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Kolla här.. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ringsr%F6r

Längst ner, vet ej vad han sett men det solvis rör jag googlade fram såg inte ut att ha några klaffar. 8)

Jag har sett andra rapporter med klaffar i rören men om det inte behövs........ :D
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Hittade en bild.... http://www.stem.se/web/gemnyckelR5.nsf/ ... quasol.pdf
Figur 4.10 En liten bild. :D
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Tack Freki och andra, kul att tråden fått nytt liv!

Jag tror inte det behövs backventiler i Solvis lösning iom röret är i tanken med slingan längst ner och at det då knappast finns någon risk för att vattnet kyls av i värmeväxlarn och rinner baklänges på det sätt som skulle kunna hända med en extern värmeväxlare.

Om man har "laddaren" brevid tanken och solslingansrör går igenom uppifrån och ner kan det däremot utan klaffar bli en cirkulation åt fel håll när vattnet fån solfågaren är kallare än det är längre uppe i tanken.

Nackdelen med klafferna är att deras öppningsmotstånd ökar temperaturskilnaden som krävs för att få självcirkulation och då minska verkningsgraden i värmeväxlaren. Det gäller alltså att klaferna uppnas på minsta värme pust.

/Aryan
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Du har nog rätt. Det borde nog inte behövas några klaffar med en sådan konstruktion. Ska testa lite småskligt i helgen om jag hinner. :-)

Har sett rapporten förrut (har den nog på min dator) men hade helt glömt bort den. :shock: Tack för tipset! :D
Nybyggare! :-D
Ingvar.L
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 26 mar, 2006 16:37
Ort: Åland

Inlägg av Ingvar.L »

Hej och tack för responsen.
Det är kul om man kan tillföra nya ideér, om det fungerar eller ej.
Utan galna ideér skulle vi antagligen sitta och tillverka stenverktyg fortfarande.
Min idé utgår från statifieringsröret med fler utlopp, men skall man klämma in statifieringsrör och dubbla vvslingor så blir det ganska trångt och osymmetriskt i tanken och hur gör man om en ventil hänger sig eller går sönder.
Enda nackdelen är väl att det krävs mer isolering och utrymme.

Ingvar
Erfarenhet står i direkt proportion till
högen av förstört material!
Skriv svar