hålla rent glaset med nanoteknik

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

hålla rent glaset med nanoteknik

Inlägg av aryan »

Är det någon som kommit på tanken att testa om solfångernas glas(rör) håller sig renare och snöfri med de här nya nanoteknik undermedel som finns till bilrutor? http://www.tcnano.se/

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: hålla rent glaset med nanoteknik

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev:Är det någon som kommit på tanken att testa om solfångernas glas(rör) håller sig renare och snöfri med de här nya nanoteknik undermedel som finns till bilrutor? http://www.tcnano.se/

/Aryan
Kan de' va' nå't? Nano??? Är det inte bara ett nytt modeord? Innan hette allting 'super', 'turbo', 'ultra', etc. Jag har iaf ingen lust att stå på stege och polera rören :wink:

Elitfönster har en ytbehandling som de kallar "Självrengörande: Activ™-glas". Smutsen ska brytas ner av solljus på nå't sätt så att man slipper putsa så ofta. F-n vet om det funkar men det ska iaf vara en katalytisk process och skiktet förbrukas inte.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Re: hålla rent glaset med nanoteknik

Inlägg av aryan »

Shakespeare skrev:Kan de' va' nå't? Nano??? Är det inte bara ett nytt modeord? Innan hette allting 'super', 'turbo', 'ultra', etc.


Nano är definitivt nästa ultra mega turbo ord. Ipod Nano t ex. Ändå har jag hört att detta "undermedel" fungerar på riktigt på bilrutor.
Shakespeare skrev:Jag har iaf ingen lust att stå på stege och polera rören :wink:
Tänkte att man skulle kunna behandla rören med det innan det sätts upp?

/Aryan
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Blir alltid skeptisk när det står undermedel :wink:
Om det nu inte kan lossna utav vindrutetorkare, tvättning m.m. så måste nästan bita sig fast. Hur är det möjligt?

Hur bra det än är så måste nog de behandlas igen efter en tid när de är monterade.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Kanske man kan få svar här http://www.kth.se/nano/faq/ ?

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag använder regnvatten, jag.
Applicerar sig självt, helt automatiskt. Inte är det någon brist på det, heller.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Vad bra, räcker det? Ingen fågelskit som etsar sig fast i glaset eller nått sånt?

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jo, på sommaren blir det lite fågelskit på den del som är närmast TV-antennen. Men då spelar det ingen roll, då räcker det mer än väl ändå.

Sen börjar ju monsunen. När vädret är sånt som bara en groda kan älska, då löser det upp allt vad fåglarna har åstadkommit.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

När vädret är sånt som bara en groda kan älska, då löser det upp allt vad fåglarna har åstadkommit
:lol: :lol: :lol: :lol:

Jo tack! Denna höst har det varit som att köra största programmet på biltvätten. Nog är de rena alltid!
Fast "ny" teknik är alltid intressant :P
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

apersson850 skrev:Jo, på sommaren blir det lite fågelskit på den del som är närmast TV-antennen.
Iom digitalt-TV tog jag ner antennen från taket, tog bort de långa VHF spröt från den som ändå inte används längre så att bara en behändig UHF antenn återstod. Den la jag i rätt riktning på (kall)vinden istället. Jag har trots att take är i vägen perfekt mottagning, 100% i signalstyrka och signalkvalitet

Nu kan inte fåglar sitta på antennen längre och skita ner taket och de kommande solfångaren :-) Dessutom är antennen, kabel etc skyddade mot väder och vind och kommer nu att hålla för all? framtid.

/Aryan
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

en gång räcker
Senast redigerad av aryan den ons 25 apr, 2007 18:01, redigerad totalt 1 gånger.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Slå på radion på P1. De ska prata om nano på glasrutor i Vetenskapsradion Tekno
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/ind ... ramid=2116
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Om jag har rätt för mig så tror jag att fönstertillverkaren drog in hela partiet med självtvättande nanobelagda fönster.

Jag tror det var något med att medlet hade oönskade egenskaper genom att det kunde brännskada folk. Ja, någon annan här kanske hinner forska vidare ...
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Kanske de blev så vattenavstötande att vattendroppar kan ligga som förstoringsglas på lutande (tak)fönster och det kan ge brännskador när solen tittar fram? Låter ingen nackdel för solfångare i varje fall :-)

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

vi har "självrengörande fönster" på vårt nybygge.
Det kom på köpet med Elit Extreme med u-värde 0,9.
Hoppas vi inte bränner oss...
Skriv svar