Brantare än vinkel på taket

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Brantare än vinkel på taket

Inlägg av aryan »

Vårt tak har rakt söderläge och det lutar 44 grader. Vi bor på ca 59 grader lattitud, så 70-80 grader vore väll det mest optimala vinter-vår-höst (20+60) och det blir då ungefär så här med vakuumrör:

Bild

Funkar detta med tanke på snö och storm eller ska man nöja sig med 44 grader?

På väggen -som annars vore en bra lösning- går inte av estetiska skäll tycker vissa här hemma.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Sätta ögonbindel på "vissa" är inte att tänka på?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Väggen utan att tveka! Det blir betydligt snyggare än att ha dem uppvinklade på taket!
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

apersson850 skrev:Sätta ögonbindel på "vissa" är inte att tänka på?
Rätt gissat ;-)

/Aryan
doktormartin
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 22:53
Ort: Malmö

Inlägg av doktormartin »

Har själv valt att montera 2x3m2 Viessmann Vitosol 200 på söderfasaden. Ser lite ut som rymdstationen Mir men jag kan fördra det. Man är ju en kille i tiden;-)
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Inte bra med en stor "snöstopp" som den blir när den står vinklad på taket på det viset.

Nu får vi ju sällan så feta snömängder men ändå.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

När jag har mätt på mina X-rör från sfinxen så verkar det som att verkningsgrad kvittar eftersom vacuumet i rörena isolerar så bra att blir det snö eller frost så måste det bli +grader så det smälterav innan det ger någe' om man inte sopar av det förståss.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

snillet skrev:Inte bra med en stor "snöstopp" som den blir när den står vinklad på taket på det viset.

Nu får vi ju sällan så feta snömängder men ändå.
Ja snöstoppet är jag också lite orolig för. Om även nedre delen är några dm från taket är risken såklart mindre att det bildas mkt snö bakom dem.
leifa.k skrev:När jag har mätt på mina X-rör från sfinxen så verkar det som att verkningsgrad kvittar eftersom vacuumet i rörena isolerar så bra att blir det snö eller frost så måste det bli +grader så det smälterav innan det ger någe' om man inte sopar av det förståss.
Detta problem men snö och is tänkte jag på när jag skrev inlägget om nano-undermedlet för bilrutor. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5870 Det borde kunna göra att snö och is inte fäster och lättare blåser/rinner av?

/Aryan
Skriv svar