svetsa muffar

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

svetsa muffar

Inlägg av aryan »

Ja har en Borö TIP 320 tank (utan solslinga) som jag vill svetsa fler muffar i, bl a flytta upp elpatronen.

Nån som gjort det själv? Hur tjock är godset av tanken?

/Aryan
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Re: svetsa muffar

Inlägg av McClint »

aryan skrev:Ja har en Borö TIP 320 tank (utan solslinga) som jag vill svetsa fler muffar i, bl a flytta upp elpatronen.

Nån som gjort det själv? Hur tjock är godset av tanken?

/Aryan
Jag har inte samma tank som dig, min är av okänt märke, 750l med 2 slingor. Jag fick hjälp med att svetsa på muffar på min tank. Han som svetsade var gammal licenssvetsare (20 år sedan). Vi svetsade dit 2st R50 och 3st R35.
Godset kanske är 3mm, kan tyvärr inte se godset framför mig. Vi använde gas för att skära upp hålen. Vet inte om informationen hjälper dig.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Re: svetsa muffar

Inlägg av zac »

aryan skrev:Ja har en Borö TIP 320 tank (utan solslinga) som jag vill svetsa fler muffar i, bl a flytta upp elpatronen.

Nån som gjort det själv? Hur tjock är godset av tanken?

/Aryan
Är det en tom tank utan slingor och beredare?
Godset är 2mm!

/ Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Tack för svaren!

Det är en tom tank med två varmvattenslingor B15L och BF10.

/Aryan
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Det är inte så svårt att fixa bara man har grejer och lite svetserfarenhet.

Jag brukar använda en hålsåg och ta upp hålet med. Slipa av muffen så det sluter tätt mot tanken innan svetsning.

Det som brukar vara svårt är att få riktigt tätt, men slipar man av ordentligt innan så brukar det gå bra !

OBS. Tänk på att det absolut inte får droppa något vatten alls, för då kommer tanken att rosta upp väldigt snabbt.
Jag hade en liten läcka i en skar i övre delen av en acktank, och såg detta när det blev sommar och jag inte eldade. Då förångades inte vattnet innan det kom fram genom isoleringen. Riktigt mycket rost på utsidan plåten fick jag på mindre än ett år. Till saken hör att tanken var omålad så det gick väl lite fortare då.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Montering

Inlägg av Kwc »

Inget att oroa sig för, elda på bara !!
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Skriv svar