Vinklingsbar panel

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

KalleT skrev: Nu börjar det bli avancerat...lär ALDRIG betala sig men so what! :D Kör man denna hi-tech varianten så skall man givetvis inte bara ändra vinkeln utan givetvis följa solens gång över himlavalet och ha panelen i zenit hela dagen :D
Menar du både vertikalt och horisontellt? DET skulle vara avancerat!
Jag menade bara att ändra vinkeln vertikalt. Har man ändå en PLC som justerar vinkeln efter årstid automagiskt så skulle det inte kosta mycket extra att följa solhöjdens variation över dagen oxå. Jag tror man tjänar mer på att följa solen från morgon till kväll än att bara justera efter årstiderna. Jag menar att om panelerna står i samma läge hela dagen så kommer de bara ha optimal vinkel under en väldigt kort tid Resten av dagen så kommer solen stå antingen för högt eller för lågt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Vakuumrör är rör. Rör är runda. Så länge de inte skuggar varandra följer de solen pga av sin form. Genialt. Typiskt ca 6 timmar under dagen. Vill man då ha en styrning för att följa solen i horisontalplan räcker det antagligen med en fm position och en eftm position. Vertikalplan är värre men den vinkelskillnaden är inte lika stor. Att juster vinkeln säg 20 grader över säsongen ger ca 7-15% bättre årsutbyte. Se sid 34 här:
http://www.byfy.lth.se/Publikationer/30 ... K-3047.pdf

Enklaste och billigaste lösningen för att få mer solenergi är fortfarande att öka ytan något. Överbevisa mig gärna om motsatsen :lol:
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Sfinx skrev: Vertikalplan är värre men den vinkelskillnaden är inte lika stor. Att juster vinkeln säg 20 grader över säsongen ger ca 7-15% bättre årsutbyte. Se sid 34 här:
http://www.byfy.lth.se/Publikationer/30 ... K-3047.pdf
Varför bara 20 grader? Solhöjden varierar väl med +-23 grader eller minns jag fel?
Sfinx skrev:Enklaste och billigaste lösningen för att få mer solenergi är fortfarande att öka ytan något. Överbevisa mig gärna om motsatsen :lol:
Enklaste och billigaste kanske men är det den bästa lösningen? :D
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Shakespeare skrev: Varför bara 20 grader? Solhöjden varierar väl med +-23 grader eller minns jag fel?
Enklaste och billigaste kanske men är det den bästa lösningen? :D

Jo men man justera sällan för max solhöjd utan "medelhöjd" Dvs ungefär halva skillnaden.

Det bästa med bästa lösningen är att den lösning som passar en själv bäst är bäst :lol:
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Sfinx skrev:Vakuumrör är rör. Rör är runda. Så länge de inte skuggar varandra följer de solen pga av sin form. Genialt. Typiskt ca 6 timmar under dagen. Vill man då ha en styrning för att följa solen i horisontalplan räcker det antagligen med en fm position och en eftm position. Vertikalplan är värre men den vinkelskillnaden är inte lika stor. Att juster vinkeln säg 20 grader över säsongen ger ca 7-15% bättre årsutbyte. Se sid 34 här:
http://www.byfy.lth.se/Publikationer/30 ... K-3047.pdf

Enklaste och billigaste lösningen för att få mer solenergi är fortfarande att öka ytan något. Överbevisa mig gärna om motsatsen :lol:
Hade tänkt skriva något liknande i mitt första inlägg. Man kan lungt säga att jag räknat på dessa funktioner och Sfinx har alldeles rätt. Det blir mycket BILLIGARE att köpa till några paneler än att ha ett system som följer solen.
Istället för att krångla till det bör man nog välja platsen med omsorg istället. Men ibland kan det ju vara kul med lite krims krams också :P
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Stora paneler och följa solen, är det något fel på det, då? Va?

Jag funderade på det också, men ska det bli bra måste panelerna sitta på ett plant tak. Det går ju inte bra att vrida runt dem om de sitter på ett tak som lutar. Dessutom är det så för mig, att det blir inget solsken före klockan 9, hur det än lyser, för innan dess skymmer taket självt solen. Den kommer inte förbi vindskenan förrän mitt på förmiddagen.

Det är riktigt att vakuumrören är runda, så det spelar ingen roll hur de sitter. Men de skymmer varandra när solen kommer från sidan, det kommer man inte ifrån. Finns även äldre modeller med en reflektor inuti, som måste ligga plant. Dessa är inte likvärdiga när solen kommer från en annan vinkel.

Jag funderade just idag, när jag råkade komma över ett färdigt programpaket för att beräkna solhöjden vid en viss plats och datum, på om jag skulle simulera utbytet med optimerad kontra fast vinkel.
Men det är nog redan gjort.

Ska det vara någon vits med att snurra panelen förutsätter det nog att man får lite motorer över från skrotade maskiner och liknande, själv är programmerings- och hantverkskunnig samt har tid och lust.

Finns ett bra diagram på sidan 36 i avhandlingen som Sfinxen länkade till. Där kan jag se att jag har i stort sett ingen nytta alls av att göra en rörlig mojäng, även om det skulle vara intressant.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Efter ett kollegieblock med uträkningar och prövningar beslutade jag mig för en fast anläggning optimerad åt söder i 70 graders vinkel. I och med detta utökade jag absobator ytan med ca 25% vilket var det genomsnitts resultat jag fick på förlusterna av att inte kunna optimera mot solen hela tiden i mitt läge.
När jag väl får arlset ur vagnen tänker jag testa att ha extra reflektorer (Speglar) som får sitta uppe vintertid (Min anläggning står på marken). Min tanke är att när strålningen ligger runt 400w/m2(typ bra vintertid) och jag dubblar ytan på min anläggning så borde det bli 800w/m2. Visst försvinner det lite i speglarna men det vore kul att pröva. För att förklara lite mer är tanken att dessa paneler ska ha ett tak som går ut 45 grader från panelens vinkling om 70 grader. På undersidan av detta tak sitter speglar som solen belyser av sitt låga läge under vintern men inte på sommaren. Utöver detta tänker jag ha lösa speglar som monteras i nederkant på samma vis vintertid okt- apr. Om det kommer funka har jag inte en aning om men man kan ju hoppas. Panelytan är 2x8m och absorbator ytan är 14,4m2 (Vakum).
Om nån testat eller redan räknat ut att detta inte funkar så hör av er så jag slipper pröva :lol:
Senast redigerad av Wodda den sön 18 feb, 2007 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

En liknande konstruktion finns utredd i en avhandling, men jag minns inte vad den heter och om den finns på nätet.
Kolla hos serc.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Om JAG skulle göra något så skulle det vara en anordning med några fasta läge så att jag kunde ändra vinkeln manuellt några gånger per år. Ytterligare ett krav är då att panelerna sitter så att jag inte behöve resa största stegen för att nå upp att justera.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Sfinx skrev:Jo men man justera sällan för max solhöjd utan "medelhöjd" Dvs ungefär halva skillnaden.
Vet du vad man skulle kunna tjäna på att för varje dag på året ställa in optimal vinkel för just den solhöjden?

Vet du vad man skulle kunna tjäna på att hela tiden, minut för minut, hålla panelerna i 90 graders vinkel mot solen. Alltså hela tiden justera vinkeln men bara vertikalt. DET tycker jag skulle vara intressant att veta när vi pratar PLC-styrd vinkel.

Tillägg till första frågan. Vad är optimal vinkel egentligen? Sommartid borde den väl vara vinkelrätt mot solen några timmar innan zenit? På så vis får man optimal vinket två ggr/dag och nästan optimal vinkel några timmar före och efter. Du skrev att det är 6 timmar som rören funkar utan att skugga varandra. Då kanske man skulle optimera för kl10:30 och 13:30. Föstår du hur jag tänker? 1,5h från kl9 till första maximat, sedan blir det sämre igen i 1,5h men sedan vänder det igen och efter ytterligare 1,5h blir det optimalt igen. Fast solen rör sig enligt en sinuskurva eller hur? Jag tänker väl linjärt? Hursomhelst vintertid borde man kanske optimera för en tidpunkt närmare zenit, Man kan väl inte räkna med 6 timmars laddning när solen står så lågt.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Kolla här: http://www.solpanel.se/Produkter/solfoljare.html
Dom har redan provat.... 8)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, det är just en sån jag menar att man skulle kunna göra.
Skulle kunna, inte nödvändigtvis borde.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kommer inte ihåg exakt men ca 20-25000 skr var priset. vet inte ens om det ingick stryning.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vilket stöttar min tanke ovan. Det lönar sig aldrig om man inte spikar ihop en sån mojäng själv, helst av överblivet skrot, så det inte kostar något/mycket, det heller.

Rent tekniskt skulle man väl inte behöva lägga in rutiner för att beräkna solens azimuth i styrsystemet? Det borde räcka att beräkna det manuellt, för kanske 24 tillfällen under året, och så interpolera i den tabellen efter datumet.

Den andra vinkeln (är det deklination det heter?) är väl alltid samma? Om man bortser från att på vintern syns solen inte vid vissa vinklar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Kul att tråden tog fart!
I mitt fall (på ett redan 44 grad lutande tak och med vakumrör) är det ingen idé att försöka följa solen öst-väst. Däremot skulle man om det hela var elektriskt styrt låta panelen följa solen i höjdled och att bygga det själv till en rymlig kostnad inte värre än motsvarande större panel tror jag inte är omöjligt men jag har ännu inte räkad på insten jmfd med fast 44 grads panel.

Ett sätt att automatiskt styra panelerna i stället för förprogramerade kurvor vore att bygga en solvinkelsensor på panelen. Den skulle kunna bestå av ett par fotoceller ovanför varandra med en plåt emellan, lodrätt på panelen och horisontellt. So fort solen inte står i lod i förhållande till solen skuggas då ena fotocellen av plåten, det borde inte vara så invecklat att låta motorn då vinkla panelen så att skuggan på fotocellen försvinner.

/Aryan
Skriv svar