I behov av råd..
I behov av råd..
Hej, funderar på att byta panna..
I väldigt sugen på sol (hela långsidanpå huset har rakt söderläge med 66 graders tak-lutning)och har tittat lite på Bio-Sol-pannan.
Är det någon som kan komma med erfarenheter av just denna panna och helst i kombination med en Eurofire-brännare..
Vi har en slavtank på 500l, som ev skulle kunna dockas med pannan..?
Kom gärna med inspel--
I väldigt sugen på sol (hela långsidanpå huset har rakt söderläge med 66 graders tak-lutning)och har tittat lite på Bio-Sol-pannan.
Är det någon som kan komma med erfarenheter av just denna panna och helst i kombination med en Eurofire-brännare..
Vi har en slavtank på 500l, som ev skulle kunna dockas med pannan..?
Kom gärna med inspel--
CTC 265B -69
Brännare Eurofire-06
Trähus från 30-talet, 1,5 plan+källare.
2 två-benta+1 fyrbenta
Brännare Eurofire-06
Trähus från 30-talet, 1,5 plan+källare.
2 två-benta+1 fyrbenta
Tittade på Biosol-pannan innan jag bestämde mig för en separat acktank med solslingor och en ren "ladd-panna" för pellets (i huvudsak för att jag ville ha en undermatad brännare.) Har alltså ingen egentlig erfarenhet av den pannan du frågar efter, och inte heller brännaren.
Tänker dock så här:
Om du vill maximera ditt soluttag ska du elda mot en "pelletskudde" i toppen på tanken/pannan, vilket betyder att du bör låta radiatorreturen gå in mitt på. På så sätt upprätthåller du en skiktning som lämnar fritt (dvs. så kallt som möjligt ) för solen att värme bottendelen. Så långt allt väl med BioSolpannan alltså.
En annan fördel med att ladda mot en större ackumulatorvolym är att du får längre gångtider på pelletsbrännaren (färre kallstarter = högre effektivitet). Detta uppnår du också på BioSolpannan, kanske ännu mer så om du installerar en brännarstyrning som startar när pelletskuddens topp är kall och stannar när dess botten är varm (brännarstyrning är måhända överkurs på en integrerad panna/tank, vad vet jag).
I teorin skulle du kunna spä på båda dessa fördelar genom att docka en slavtank, men här blir i.a.f. jag osäker på hur det kommer att fungera.
Ett sätt vore kanske att docka slavtanken mot pelletskudden endast, men då blir sannolikt vinsten marginell (något färre kallstarter å ena sidan men ytterligare rördragningar med extra cirkpump och annat lull-lull å andra).
Alternativt kan man kanske docka slavtanken mot hela pannan med en fungerande parallell skiktning i båda enheter och en större vattenvolym totalt, vilket ju vore bättre. Men här är jag väldigt osäker på hur du ska få solen att jobba mot tanken också, med tanke t.ex. på hur flödena mellan enheterna och i radiatorkretsen påverkar varandra. Sannolikt kommer du få lägga ut betydligt mer pengar på sammankopplingen (laddomat, cirkpump mm) än vad som är motiverat.
Jag tror att du vinner mer på att köpa ytterligare en eller ett par solpaneler istället för att klydda med slavtanken, för då kan du plocka mer sol kalla dagar med en större totalvinst på kuppen.
Gissar jag.
Rätta mig om jag har fel.
Tänker dock så här:
Om du vill maximera ditt soluttag ska du elda mot en "pelletskudde" i toppen på tanken/pannan, vilket betyder att du bör låta radiatorreturen gå in mitt på. På så sätt upprätthåller du en skiktning som lämnar fritt (dvs. så kallt som möjligt ) för solen att värme bottendelen. Så långt allt väl med BioSolpannan alltså.
En annan fördel med att ladda mot en större ackumulatorvolym är att du får längre gångtider på pelletsbrännaren (färre kallstarter = högre effektivitet). Detta uppnår du också på BioSolpannan, kanske ännu mer så om du installerar en brännarstyrning som startar när pelletskuddens topp är kall och stannar när dess botten är varm (brännarstyrning är måhända överkurs på en integrerad panna/tank, vad vet jag).
I teorin skulle du kunna spä på båda dessa fördelar genom att docka en slavtank, men här blir i.a.f. jag osäker på hur det kommer att fungera.
Ett sätt vore kanske att docka slavtanken mot pelletskudden endast, men då blir sannolikt vinsten marginell (något färre kallstarter å ena sidan men ytterligare rördragningar med extra cirkpump och annat lull-lull å andra).
Alternativt kan man kanske docka slavtanken mot hela pannan med en fungerande parallell skiktning i båda enheter och en större vattenvolym totalt, vilket ju vore bättre. Men här är jag väldigt osäker på hur du ska få solen att jobba mot tanken också, med tanke t.ex. på hur flödena mellan enheterna och i radiatorkretsen påverkar varandra. Sannolikt kommer du få lägga ut betydligt mer pengar på sammankopplingen (laddomat, cirkpump mm) än vad som är motiverat.
Jag tror att du vinner mer på att köpa ytterligare en eller ett par solpaneler istället för att klydda med slavtanken, för då kan du plocka mer sol kalla dagar med en större totalvinst på kuppen.
Gissar jag.
Rätta mig om jag har fel.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Joooo men värmeförlusterna från tanken kommer ju huset tillgodo...apersson850 skrev:Det påstås att vinsten med att köra pellets mot ackumulatortank äts upp av värmeförlusterna från tanken.
Ur den synvinkeln ska man inte ha mer tank än vad som behövs för att solen ska fungera.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Har ingen erfarenhet av Eurofire-brännare eftersom vi kör med en Pellx P21 i vår Bio-Sol men jag är överlag nöjd med pannan. Nu har vi relativt små solfångare men de lyckas ändå trycka upp tanken till 85 grader sommartid och 45 i botten och 55 i mitten i början av februari och då har vi panelerna i SO-läge och 60 graders lutning (dvs mer stående än liggande).
Jag tror inte att man skall ha för stora paneler om man enbart kör med en Bio-Solen som akktank eftersom volymen är runt 620 liter men du har ju en slavtank så med rätt styrning är det ju bara att fläska på. Kanske kan Professor Kalkyl ge lite info om sin anläggning eftersom han har mer än dubbla ytan solfångare jämfört med mig till sin Bio-Sol?
En liten nackdel jag ser med Bio-Solen är att den har liggande tuber vilket gör att man måste sota rätt ofta (1-2 veckors mellanrum). Sotningen är dock väldigt enkel eftersom den görs i perfekt arbetshöjd och tar ca 10-15 minuter beroende på hur petig man är. Jag pratade med en kille från Stocksbro verket ( http://www.stocksbro.se/produkt.htm#Bio ) och han körde i tvåveckorsintervall mellan sotningarna och förbrukade mer än dubbelt så mycket som mig (jag kör upp mellan 6 och 7 hundra kilo i månaden vintertid) så känner man inte för att sota kan man nog dra lite på det (även om rökgaserna kanske stiger något).
Hur genomströmningsförlusterna är i förhållande till andra pannor och tankar vet jag ej (det här med att tanken är "kopplad" till skorstenen) men i somras sjönk topptemperaturen från 80 till 60 på 2 dagar om man inte sjuntade ut vatten och ingen sol fanns tillgänglig och det är ju inte så katastrofalt tror jag...
Har du fler specifika frågor skriv ner dem så skall jag försöka svara och har du någon gång vägarna förbi skåne är det bara att titta in (gäller förrästen alla som vill se en Bio-Sol i drift).
Jag tror inte att man skall ha för stora paneler om man enbart kör med en Bio-Solen som akktank eftersom volymen är runt 620 liter men du har ju en slavtank så med rätt styrning är det ju bara att fläska på. Kanske kan Professor Kalkyl ge lite info om sin anläggning eftersom han har mer än dubbla ytan solfångare jämfört med mig till sin Bio-Sol?
En liten nackdel jag ser med Bio-Solen är att den har liggande tuber vilket gör att man måste sota rätt ofta (1-2 veckors mellanrum). Sotningen är dock väldigt enkel eftersom den görs i perfekt arbetshöjd och tar ca 10-15 minuter beroende på hur petig man är. Jag pratade med en kille från Stocksbro verket ( http://www.stocksbro.se/produkt.htm#Bio ) och han körde i tvåveckorsintervall mellan sotningarna och förbrukade mer än dubbelt så mycket som mig (jag kör upp mellan 6 och 7 hundra kilo i månaden vintertid) så känner man inte för att sota kan man nog dra lite på det (även om rökgaserna kanske stiger något).
Hur genomströmningsförlusterna är i förhållande till andra pannor och tankar vet jag ej (det här med att tanken är "kopplad" till skorstenen) men i somras sjönk topptemperaturen från 80 till 60 på 2 dagar om man inte sjuntade ut vatten och ingen sol fanns tillgänglig och det är ju inte så katastrofalt tror jag...
Har du fler specifika frågor skriv ner dem så skall jag försöka svara och har du någon gång vägarna förbi skåne är det bara att titta in (gäller förrästen alla som vill se en Bio-Sol i drift).
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Professorn verkar inte skrivit ett enda inlägg sedan 2005.Dykarn skrev:Kanske kan Professor Kalkyl ge lite info om sin anläggning eftersom han har mer än dubbla ytan solfångare jämfört med mig till sin Bio-Sol?
Hur stora solfångare har du Dykarn?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
En lite fråga.loop skrev:Sitter i samma tankar.
Har idag en Erylpanna från ~85 med en pellexpränare.
Funderar på att byta till en biosolpanna med 3st Inteliheat vacumrör. Har i dag ingen acctank därför går mina funderingar på att byta panna med lite acctank i +att det fin en solslinga i denna.
Är det bättre att köpa endast en acctank på 750l och solfångare än att byta till biosol?? +SveSol Optima 3 instället för Inteliheat blir betydligt billigare.
150 000:- för biosol med intelihaet mot 100 000:- för Acctank och svesol optima 3, båda pkt ärm Ink instalation
Som jag förstår är det ganska dyra investeringar, till att börja med, så hur länge tar det innan Ni i era olika anläggningar har tjänat in investeringen?(Allt inkluderat)
Frågan kanske är svår att svara på, men jag lever ihop med en skeptiker, som behöver övertygas!
Frågan kanske är svår att svara på, men jag lever ihop med en skeptiker, som behöver övertygas!
CTC 265B -69
Brännare Eurofire-06
Trähus från 30-talet, 1,5 plan+källare.
2 två-benta+1 fyrbenta
Brännare Eurofire-06
Trähus från 30-talet, 1,5 plan+källare.
2 två-benta+1 fyrbenta
Jag ser det främst som en investering i miljö och bekvämlighet MEN att det betalar sig i: minskat el-beroende, längre livslängd på pellets-brännare och gratis varmvatten på den varmare delen av året..
Ville bara ha lite mer konkreta siffror..
Ville bara ha lite mer konkreta siffror..
CTC 265B -69
Brännare Eurofire-06
Trähus från 30-talet, 1,5 plan+källare.
2 två-benta+1 fyrbenta
Brännare Eurofire-06
Trähus från 30-talet, 1,5 plan+källare.
2 två-benta+1 fyrbenta
Ok.
Jag har nu bestämt mig det vart en Dalatank på 750L och SveSol Permium 4, det som avgjorde det hela var ett telefonsamtal med Klaus Lorenz som rekomenderade detta och han veta vad han talar om.
Slutpris med uttagning av oljetank och lite ombygnad av min panna för lättare sotning vart 99 000:- instalerat och klart.
Jag tippa på att det tar ca 18 år att käna in detta MEN det blir betydlig bekvämare att underhålla så du får mer kvalitets tid med den du lever ihop med
Jag har nu bestämt mig det vart en Dalatank på 750L och SveSol Permium 4, det som avgjorde det hela var ett telefonsamtal med Klaus Lorenz som rekomenderade detta och han veta vad han talar om.
Slutpris med uttagning av oljetank och lite ombygnad av min panna för lättare sotning vart 99 000:- instalerat och klart.
Jag tippa på att det tar ca 18 år att käna in detta MEN det blir betydlig bekvämare att underhålla så du får mer kvalitets tid med den du lever ihop med