Övergår mitt förstånd

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det är möjligt att jag bara är tillfälligt blind men jag kan inte hitta hur många rör kompisen har :(

Hålle med Bosse Isplank, kolla så att det inte finns något som förbrukar i smyg. Det behövs inte så mycket för att värmen ska försvinna. Det finns inte en vedpanna eller likn som oxå värms upp så att det är där det läcker?

Men det sär nåt som inte stämmer (som sagt), ni har ju mätt upp tempökning och flöde. Har ni räknat ut vilken effekt det blir per rör?

7+3m rör är inte mycket, jag har 30.
André skrev: Nu funderar han på att ta loss alla rör o ställa dom i solen för att kolla om dom verkligen blir varma...

Ja, det är väl ganska lätt gjort. Passa på att samtidigt kolla att det är ordentligt med pasta på hela bulben och att det ser ut som att den haft bra kontakt med kollektorn.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, något märkligt är det förvisso.
Jag har ju 72 rör på taket, men ett högt hus, så det är totalt ungefär 40 meter kopparrör (upp och ner) mellan paneler och tank. Igår var första riktigt "giftiga" soldagen. Genast skuttade det upp i över 70°C i tanken, så jag öppnade till en tank till. Så varmt varmvatten behöver jag ju inte. Då är det bättre att spara mer varmvatten till ev. molnig dag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Just nu så skulle man behöva fler tankar för att inte behöva spola varmvatten i golvbrunnen. Går nu och väntar på att SYR-ventilen skall börja "dumpa" VV på allvar. Det skvalar lite i röret just nu och det är 97° i botten på tanken. Kanske måste köra solfångarna lite manuellt i natt för att bli av med värme......... (usch vilken tanke)

Edit: det är ju bra om man stavar rätt också.....
Senast redigerad av Roli den lör 09 jun, 2007 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Antar att du också är nöjd :thumright:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

leifa.k skrev:Antar att du också är nöjd :thumright:
Jo men visst är jag det. Synd att huset ligger som det gör. Naturliga hinder skymmer solfångarna ca 4 månader annars så skulle jag ha opimerat solfångarvinkeln lite bättre.... den är helt enkelt för bra på sommarhalvåret, 23° lika med taklutningen. Undrar vilken effekt det hade varit om jag hade haft vakuumrör ?????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Vi kollade även uppe på taket hur mycket tempen steg efter varje panel o det va ca 3,5°/panel, Mätt med stektermometer o vi kunde då även konstatera att givaren uppe på taket oxå verkar visa rätt..
Jag fick det till 1,46kw, kan jag ha räknat rätt?
I så fall är det ungefär vad jag får ut vid den tiden på dagen på 60 rör, och jag har ändå mina riktade lite mot väster?? Jag måste räknat fel!

Vid den tiden ska du iaf inte räkna med max effekt. Solen står bara ca 30 grader över horisonten och dämpas alltså en del men framförallt så står den rakt i väster så rören måste skugga varandra om de är placerade i rakt söderläge.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Nä, någe sjukt måste det vara hos din kompis, jag menar, min pool är 27gr. varmare vill jag inte ha.... acktanken får ju inte bli för varm heller... känner mig lite orolig, sommaren har ju knappt börjat...får nog göra som Roli, montera en syrventil i acktankarna som en sista kylningsåtgärd. Väldigt smart gjort. Så bra funkar det hos en del, så det måste va någe riktigt fel, eller så ligger det och drar energi någonstans hos din polare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja vad säger man.. :?

När man läser vad ni skriver så kan inte kompisen ha mer än typ 15 rör som funkar..

Vad jag inte begriper är hur de kan bli så här, Jag menar han är en ruskigt duktig mekaniker som fixar det mesta o som är otroligt noga med allt han gör..
När han monterade solfångarna började han med att bygga stativen som va snabbt fixat upp på taket sedan monterades panelerna o rör/ledningarna ner till pannrummet, Då vvx o rören va på plats fyllde han systemet innan det räknades ut hur mycket värmeledningspasta som skulle va på varje vakuumrör innan dessa monterades.. Han va extremt noga med att få det överallt o all pasta som följde med gick åt eftersom jag påpekat att det va mycket viktigt att få bra kontakt..

Som jag skrev tidigare så är all värme avstängd, Det är golvvärme i hela 1-plans villan som är byggd -90 o cirkulationspumpen är avstängd för annars så kommer aldrig tanken upp i 40° ens.. Vet inte om han stängt ventilerna till golvvärmen men de ska inte spela nån roll eftersom det knappast blir självcirkulation, Ser man även till vad ni andra får ut så ska han ju kunna köra med golvvärmen på max o ha varm tank samt minst 35° i kåken nu då tempen är över 20° ute o strålande sol i 2 veckor nu...
Då ingen varit hemma på dagarna så har inget uttag av varken värme el vv skett o 500 liters tanken va ändå bara 40° i botten o 50° i toppen kl 18, Han sa att innan det slutar ladda på kvällen så når den kanske 55° i toppen..

Förra sommaren då han fick upp tempen i 70° i toppen hade han elpatronen ställd på 50-55°, Då det är en Borö tank med beredare så sitter elpatronen nästan i botten på tanken vilket gör att nästan hela tanken håller samma temp..
Eftersom solfångarna bara lyckas öka tempen med max 20° så ger bara solfångarna ca 10-12 kWh en kanon dag med strålande sol, Direkt ett litet tunt moln täcker solen så slutar det ge nått..

VVX är monterad direkt på kulverten (som är 6-7 meter) efter pannan som är frånkopplad så vattnet går bara mellan tank o vvx via kulverten samt från vvx till solfångarna på taket o dit är det totalt ca 10 meter rör (stigare/retur)

Gittren, Vad är de :oops:
Alla rör är då helt svarta o alla ser likadana ut iaf men han bör nog plocka ner dom o kolla alla rör..
Lite uppgivet sa han att det har inte hjälpt att tvätta rören heller, Men så här kasst ska det ju inte bli bara för att det blir lite pollen på dom..

Jag ska även höra vad han kör med för vätska, Kan nog va vanlig glykol men det kanske inte går ha... :? Kan ju hoppas att det är det som är felet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Eftersom solfångarna bara lyckas öka tempen med max 20° så ger bara solfångarna ca 10-12 kWh en kanon dag med strålande sol, Direkt ett litet tunt moln täcker solen så slutar det ge nått..
Ser i den andra tråden att han har 60 rör (trodde han bara hade 30 för då hade det varit ok).
Håller med de andra. Något är skumt!

Ring Sfinx. Han brukar vara hjälpsam och serive minded.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
Ring Sfinx. Han brukar vara hjälpsam och serive minded.

mvh
Det har han gjort idag o han va verkligen nöjd över bemötandet, Kompisen ringde efter han plockat lös 4 st slumvis valda rör o märkte att ett rör va extremt snabbt på att få upp temp medans det sämsta inte blev så varmt o va riktigt segt..

Sfinx skulle skicka upp 60 nya heatpipe i slutet på veckan, Det va inget snack om saken (mycket bra bemötande) utan han ville ha nöjda kunder.. :D
Sfinx sa även att han skulle kolla upp dessa innan han monterade i dom vilket oxå ska göras, Nu blir det även den nya typen som sitter i X rören då dessa passar..

Jag återkommer då dom nya heatpipen är på plats.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Något är nog galet.
Har 40rör från Sfinx av nya modellen. Efter första riktiga soldagen för min del(8/6-07) höjde jag 480l tappvatten från 35 till 55grC. Normal VV-förbrukning + uppfyllning av en liten barnpool.

Efter ytterligare en dag (igår 9/6) hade jag 180l med 60grC och 300l som höll 85grC.

Fyllde idag barnens pool modell större + duschar och extra VV-förbrukning pga barnkalas. (mer disk än normalt som handdiskats)

Nu har jag ca 53gr i systemet (VPberedare + solberedare = 480l tappvatten)
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja där ser man, Ännu en som har bättre sprutt än kompisen haft så helt klart blir det kul att se hur det blir då han får dom 60 st av den nya typen heatpipe...

Länktar redan på att få se resultatet.. :D

Men man kan ju ge sej f-n på att det kommer va tunga svarta moln på himlen typ resten av sommaren då, Men som det låter så verkar det som ni andra får ut nästan mer från solen vid mulet än kompisen fått vid strålande sol så man bör nog ändå se skillnad..
Dom han haft nu har han inte fått ut istort sätt nånting vid minsta molnighet.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Frågor om dåligt tillvaratagande av solvärmen

Inlägg av Shakespeare »

Mekaniker skrev: ...(Frågan ställes för vårt skolningsprojekt gick snett, det började koka= tryckte ut vätskan i avloppet= ersattes med vatten= ger dåligt utbyte nu= inbokad tid nästa fredag att fylla systemet med ny specialvätska)
Ska inte systemet tåla kokning?
Sfinx rekomenderar partiell förångning som överhettningsskydd.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Svar på föregående om kokning

Inlägg av Mekaniker »

Jo, nog skall det hålla för det men i mitt fall blev det nästanpå torrkokning av det skälet att pumpen var avstängd när automatiken trodde tanken var fullladdad...

(Dom säger ju att dess fler kockar ju sämre soppa;-)
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Svar på föregående om kokning

Inlägg av Roli »

Mekaniker skrev:Jo, nog skall det hålla för det men i mitt fall blev det nästanpå torrkokning av det skälet att pumpen var avstängd när automatiken trodde tanken var fullladdad...
Ovanstående inträffade för mig förra året också.

Men nu är styrsystemet omprogrammerat och en SYR-ventil monterad.

Än så länge har det inte varit några problem med kokning och acken blir "bara" 97° i botten..... Men skulle det bli ett strömavbrott när solen skiner som värst. Ja då vet jag vad som händer, solfångarvätskan "blåser" ut via säkerhetsventilen.......

Man kanske skulle skaffa sig ett större expkärl. Så som Proforma har i sitt system (se annat inlägg). För att klara även ett strömavbrott utan att behöva återfylla och lufta solfångarsystemet efter ett "kok". Man kan ju göra roligare saker än så, dessutom måste det ju göras på kvällen/natten när solfångarna är svala......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar