Acktanksvolym

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Acktanksvolym

Inlägg av leifa.k »

Såg väderleksrapporten på tv nyss, ska regna i princip i 2 dagar, tur man köpte bra paneler och skapligt många rör samt att man har skapligt stor vattenvolym. Nu när man inte behöver spetsa med värme på nätterna så kan det regna ytterligare 2-3 dagar innan det blir "kris".
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag gjorde en brasa i går.Jag kanske klarar mig till helgen :)

Skulle vara fint med några rör
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Inte spetsa på nätterna? Här var det +4°C och kraftig blåst häromnatten. I ett 40-talshus kyler det rättså kvickt då.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Inte säkert, när jag började tråden i tisdags så behövde jag ingen spetsvärme på nätterna. Klär man på sig innan man kommer ned till köket (18-19gr. ingen kalsongvärme alltså, det är varmare på övervåning) och sätter på kaffet så funkar det bra. Det blir snart varmt i köket med kaffebryggaren och familjen samlad. Torsdag kväll drog jag igång golvvärmen eftersom det var halv snöstorm på kvällen (golvv.30m2 kök och hall) det blir varmt om fötterna med allt vad det innebär... Kåken byggd -30, tillbyggd, tilläggsisolerad, 3-glas, värmeåtervinning, nu kanske det är lite "testing" så att säga, när entusiasmen dämpar sig med tiden så blir det nog så att jag inte föregriper det automatiska reglersystemet för radkrets och golvvärmen. Jo, när vinden kommer norr ifrån säg, NV-NO. så har vi bra lä, bästa vinden är från Norr, då är det vindstilla. Nu var ju solen framme igår, för att inte tala om idag, så det fyllde på bra i tankarna.

Komplettering: Vid -15gr. så räcker det med knappt 3Kwh. för att hålla värmen i kåken.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena leifa.k!
Jag tänkte bara säga (måste bara säga) det är 8) med många alternativ till uppvärmning
precis min stil 8) 8)
Ju fler kockar ju bättre soppa :!:
Ursäkta jag kanske inte tillförde tråden så mycket men...

MVH ronald :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

God morgon ronald. Jodå, du tillförde en himla massa, en jättefin kvittens på att jag inte är ensam om att tycka det är bra att ha flera alternativ...Jag brukar säga att jag som installerar och tillverkar delar av anläggningen själv (ex. kostade 4st. 800l.acktankar ca: 100kr/st att pula ihop själv, 6mm. godstjocklek!) kan ha 3-4 system jämfört med de som lyfter luren och beställer en anläggning. Panna med tankar 30- högt räknat, FTX-vent inkl.spirorör, dysor 12-, braskamin 6-, l/l vp 12-, solpanelerna med energimätare, plåtdetaljer ovan tak 37-, = 97.000kr. Okejdå, runda av till 100.000kr. En del samlar på frimärken eller åker roadracing osv. Jag har jäkligt roligt och trivs väldigt när jag spånar på något "nytt system". Tycker heller inte att saker måste betala sig inom så kort tid...(bara titta på vad jag fått för pengarna) Spånar på l/v-v/p att installera om ca: 10 år, kan bli tidigare och det skall jag givetvis kunna installera själv, annars är det inget roligt....men sedan får det räcka. Angående tidigare i tråden så körde jag 30m2. golvvärme i natt och nu är det -3,0 som kallast i natt -6,5 enligt logger,n och har nu 19,5gr. i köket, det känns varmare eftersom fötterna blir varma och det har bara tagit en bråkdel av vad solen gav dagen innan. "Fryser man om fötterna fryser man om hela kroppen". Kommer att köpa en vacuumpump med klockor och slangar så klarar jag mig livet ut....oberoende....Nu går jag och sover, har jobbat i natt, Go Natt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

En månad efter idrifttagning och utan eldning i dag! Nu har jag 58gr. i toppen och 30gr. i botten på tankarna. Skulle nog ha en tempgivare i mitten på tankarna också, blir mycket bättre koll på läget då, jag menar att man har mycket bättre koll på energireserven då. Ser ut som att jag "åker dit" på en brasa i morgon om det inte blir sol...En fördel med golvvärmen är ju att framledningstempen så här års bara behöver vara 25-27gr. på nätterna och när man har 30m2 så gör det en hel del. Det är överhuvudtaget inte jämförbart med rad.kretsen. Och tänk er att så här blir det i runda slängar "resten av livet". Ja, ja jag vet... men den "euforiska känslan" sitter i ännu!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Visst blir man biten av solen !

Euforin har väl lagt sig lite efter 2 år, men ibland är det väldigt njutbart. T ex när mätaren hemma stannade på 539 kWh totalt i april. Det har varit solrekord för april här i Karlstad/Hammarö.

Jag ångrar bittert att jag inte tog en större acktanksvolym, men är solen bara framme en liten, liten stund varje dag så hinner det faktiskt ladda ändå. En liten acktank är snabbare så att säga. Men en annan fördel med en större tank är ju att tempvariationerna blir mindre och att man belastar systemet snällare.

Vem vet, jag kanske byter tank ändå. Skulle sitta bra med minst 500 liter eller t o m 750 liter till mitt varmvattensystem. Fast då vaknar väl begäret att konvertera till vattenburet.... :twisted:

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Nu har det skett....har varit dåligt med sol en tid och det ser inte ljust ut för de kommande dagarna heller, så det blev en brasa i lördags kväll (12/5) efter jobbet. Någe positivt är det med regnet iallafall, rörena blev rena från fågelskit....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jag störde mej så våldsamt på att fåglarna sket på min solfångare så jag spände en ståltråd ca 5 cm ovanför taknocken. Tex måsar har platta fötter och klarar inte att sitta på en tråd.

Sedan dess ingen fågelskit på solfångaren. Fåglarna sitter på grannarnas taknockar istället och skiter... :wink:

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar