Biosolpannan?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Biosolpannan?

Inlägg av ronald »

Tjena !
Är Biosolpannan något att tänka på ?
Är den även bra att eldapellets i.verkningsgrad mm.. ?

MVH ronald !

Jag skriver i samma tråd det är nog ingen som har pannan i fråga ?
Jag bara undrade för en återförsäljare nån kilometer från mig har den
pannan i sitt sortiment..! Man var mest nyfiken...... :)

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den fre 24 aug, 2007 08:08, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
kajakmannen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 03 aug, 2006 10:00
Ort: Älvkarleby

Biosol

Inlägg av kajakmannen »

Hej
Har nyligen bytt panna hemma och valde då en Stocksbro Biosolpanna. Måste säga att jag har fått ett väldigt bra intryck av pannan. Jämnför man med den tidigare pannan som var en CTC 1100 så är det stor skillnad både i konstruktion samt i isolering (till Biosols fördel). Vi valde även att sätta dit en automatavluftare då detta enligt försök på lab visat sig ge en livstidsökning på 5-10 år extra.

På den negativa sidan så kostar det i regel några tusingar mer att installera en Biosolpanna då det till skillnad från CTC 1100 pannan används en separat monterad fyrvägsshunt (på CTC 1100 pannan sitter shunten fast monterad på en anvisad plats på pannan)¨.
Våran installation landade på 19 000:- men då ingick expansionskärl, alla nödvändiga kopplingar/rör samt blandningsventiler och shuntventil (fyrvägs)

I pannan sitter en Värmebaronen Viking Bio brännare som jag är nöjd med. Brännaren skall senare kompletteras med ett sotningssystem samt med en lamdastyrning som är under framtagning.

Till pannan har nu kopplats en solfångaranläggning av märket Solarus (en ny svensk tillverkare på solhimmeln)

Systemet presterar väl och det känns riktigt bra att gå ner i källaren och känna på rören.

Loggerdata och mer info kommer senare.

MVH / Anders
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Jag skriver i samma tråd det är nog ingen som har pannan i fråga ?
Hej Ronald (och ni andra)

Har skrivit om Biosolpannan vid ett flertal tillfällen. Gör en sökning och du skall finna :wink:
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Det låter som en kanonpanna det där,...låter spännande med styrningen på brännaren också..(far o mor har en viking bio ) ..
Ja Biosolen får plats i anteckningen om nyinvest,när gammelpannan upphör....
Synd att man bara har eftermiddagssol på taket....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar