Principskiss värmesystem Pellets-Sol

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Principskiss värmesystem Pellets-Sol

Inlägg av saabstefan »

Sitter å lurar lite på att skaffa ihop till ett solsystem, att docka till min pelletspanna.

Vet att det på någon site finns principskisser över olika systemkonfigurationer. Någon som vet var?

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
proforma
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 00:41
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Du kan t.ex. kolla in http://www.lesol.se (under "Så funkar det -> Tre olika värmesystem -> Kombisystem) eller http://www.solgruppen.se (där det finns en länk längst ner på sidan med produktinfo om solvärmetanken).

Den enda principiella skillnaden mellan de två är att den "rena" pelletsskissen på Lesols hemsida låter Laddomaten hämta från mitten på tanken, medan vedvarianten hämtar från botten. Själv har jag installerat med möjlighet att alternera mellan de två (via en trevägs kulventil). På så sätt kan jag köra med en mindre pelletskudde i toppen av tanken när solen ger något eller förlänga brännarens gångtider genom att värma hela tanken när solen lyser (!) med sin frånvaro.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

proforma skrev:
Den enda principiella skillnaden mellan de två är att den "rena" pelletsskissen på Lesols hemsida låter Laddomaten hämta från mitten på tanken, medan vedvarianten hämtar från botten. Själv har jag installerat med möjlighet att alternera mellan de två (via en trevägs kulventil). På så sätt kan jag köra med en mindre pelletskudde i toppen av tanken när solen ger något eller förlänga brännarens gångtider genom att värma hela tanken när solen lyser (!) med sin frånvaro.
Vilket då jag tycker är vettigt.. :wink:

Det är ju iaf istortsätt 4 mån som man knappt har nån sol att räkna med o då kan det va ide att ladda hela tanken, Är den desutom bra isolerad så kan man gärna ladda hela tanken mot 90° vilket inte blir ofta om den är på 750-1000 liter o man har en rätt låg effekt på brännaren..
T.ex en Thermia bionet som är ställd på ca 10 kW o jobbar mot en tank på 1000 liter kommer den att få gå ca 6 timmar för att ladda tanken utan uttag o då det blir några minus behöver den bara starta 1 gång/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
proforma
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 00:41
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Kan väl tillägga att även jag tycker det är vettigt (har ju installerat så)! ...om det nu såg ut som jag tyckte något annat?! :wink:

(Med en trevägs kulventil på Laddomatreturen och en switch mellan två alternativa givare för reglercentralen är det f.ö. en barnlek att skifta. :D )
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

proforma skrev:(Med en trevägs kulventil på Laddomatreturen och en switch mellan två alternativa givare för reglercentralen är det f.ö. en barnlek att skifta. :D )
Sätter man sedan tempgivaren för "brännarfrånslag" på en isolerad returledning efter trevägs-ventilen (eller två vanliga kulventiler) så slipper man ha två stycken givare att alternera mellan (ändra på elanslutningarna).

Båda lösningarna fungerar, vilket man sedan skall välja är upp till var och en. Men extra givare kostar också pengar och hål för dykrör i acken.... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar