Isolering

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

leifa.k skrev:Blir den tunna kvar ovanför fasad? Eller blir det förbättring även där?
förbättring även där ...

nedre kanten så går jag ut i "lådan" som sitter under överhänget för taket. å sedan bara rätt igenom till fångaren ... den blir oxå inlindad ...
och det andra röret går i isoleringen mellan takstolarna upp till takets överkant och igenom där. ordinarie isoleringen där går iof inte mer än 2 meter så resten av sträckan ska jag linda in röret i isolering....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev:Nä, det gör inte jag heller, men du har väl inte monopol på att läsa tråden, bara för att du startade den? Andra, som inte installerat några rör än, kan ju vara betjänta av att inte bara fundera på hur de ska isolera utomhus, utan även om de kanske ska förlägga rören inomhus. Om de nu inte kommit på den tanken själva.
Men hur har du isolerat dem då?
Eller har du dem helt oisolerade?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Oisolerade är inte bra. Då bränner man sig ju, om man råkar komma åt dem.
Jag har Armaflex HT på dem inomhus, hela vägen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

apersson850 skrev:Oisolerade är inte bra. Då bränner man sig ju, om man råkar komma åt dem.
Jag har Armaflex HT på dem inomhus, hela vägen.
Tänkte väl det.
Har du någon ytbeklädnad på dem? Inte så snyggt med svarta gummislangar i finrummet :wink:
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

De syns inte, såvida man inte kör in skallen i en klädkammare och vrider halsen halvt ur led för att nästan titta tillbaka på sig själv. Eller kliver in i sagda kammare, men då är man antagligen så på lyset att man inte ser rören ändå. Tacknämligt nog finns det identiska sådana kammare rakt ovanför varandra (har 2½-plans hus), så det var bara att gå rakt ner genom dem. Sen kommer rören ut bakom skorstenen i källaren. Runt den och genom en vägg, så står tankarna där.

På taket går ena röret ut på ena sidan om skorstenen och det andra kommer in på andra sidan. Minimalt med rördragning utomhus.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Så praktiskt! Men så bra har inte vi det, antigen hade de fåt gå en omväg på 15-20m(*2) eller rakt ner genom två vardagsrum.

Hur har du löst genomföringen ut genom taket?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Shakespeare skrev:
Hur har du löst genomföringen ut genom taket?
Jag har precis fått installerat mitt solfångeri, jag löste genomföringen med två avloppspannor.
Det blev väldigt bra och jag kan vara säker på att det kommer att hålla tät. Inte billigt men bra, jag ville inte snåla på något som skall sitta där 30-40år? :)

Jag har vakummrör 2*20rör :D
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Det finns också takstos av gummi som jag dock inte helt förstått hur man monterar, jag antar mot takpappen under pannorna.

/Aryan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag hade tänkt låta göra två "takpannor" i plåt, med genomföring till rören. Under tiden lyfte jag lite på en panna, så att röret kom igenom, och lade tredubbel takpapp plus någon slags tätningsgoja undertill. Ingen isolering på de centimetrarna där röret smiter mellan pannorna, för att hålla nere diametern.

Detta var alltså en temporär lösning. Som så många provisorium, som blir för bra, sitter den där än. Inte en droppe har läckt in, så det är än så länge bättre än vissa andra delar av det här gamla taket... :evil:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Mina går ut runt vindskivan å in på kallvinden 8) , inte snyggt men lättåtkomligt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag köpte Polymen-plus isolering på Bauhaus för att testa. La in det i ugnen och drog upp den på 110 grader i ca en kvart (kollade med stektermometern, inte po´pulärt). Sedan lät jag den svalna långsamt. Den såg ut att klara det, även om den minskade lite i diametern.

Nån som vet vad den ska tåla? Jag har kommit fram till att en tillverkas av "Isolier - Dämmstoff Vertriebs GmbH" och här är deras hemsida, fullspäckad med info och datablad ... NOT!
http://www.idv-gmbh.de/

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ja, den hemsidan var informativ.......... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar