Hur ser den perfekta tanken för solvärmt varmvatten ut ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Hur ser den perfekta tanken för solvärmt varmvatten ut ?

Inlägg av Perpetum »

Är det bättre att använda en acktank än en vvb med bottenslinga ?

Och är det bättre att ha 2 mindre tankar än 1 stor ?

Bakgrunden til frågorna är att jag, i syfte att göra mitt system så enkelt som möjligt, valde en varmvattenberedare. Jag har överdimensionerade solfångare (8 kvm Lesol 3AR), som jag reducerar effekten på genom att täcka över 1 eller 2 moduler runt högsommaren.

Det jag har märkt är att systemet svarar mycket snabbt på sol och eftersom det sällan är helt mulet/regn i mer än två dagar i sträck där jag bor, så går sällan elpatronen in. I maj har vi hittills förbrukat 0 kWh i elpatrondrift och 7,8 kWh i cirkpumpdrift. Märkligt.

Många gånger har jag tänkt att "Vad bra det vore med en stor tank", men på något sätt klarad det sig ändå. En låg temp i botten gör att solfångarna laddar även vid halvtaskigt väder.

Jag har ett tidur som spärrar elpatrontillslag mellan kl 05:30 och 14:00. Elpatronen är kopplad 1-fas 1kW för att enklare kunna följa förbrukning via en enkel kWh-räknare. Styrtempen på elpatronen är ca 53 grader.

-Skulle det allra bästa vara 2 mindre tankar ? Då får man snabbt varmvatten och en stor buffert på samma gång...Grubbel, grubbel... :)

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har en stor tank. 1800 liter, med dubbla solslingor som laddas med 11,3 m² Lesol 5AR.

Förra sommaren gick mitt system i kok pga att tanken var full. Dvs dåvarande systeminställning stängde cirk-pumpen när acktanken nåde 98° i botten. Numera är cirk-pump stoppet satt på 100° (den har ju ett tryck på 0,6 bar så den kokar inte vid denna temp.) och en SYR-ventil inmonterad på den nedre VV-slingan (dumpar varmvatten till golvbrunn när acktanken når 95° i botten.

Min erfarenhet hittills (inne på mitt tredje solfångar år) är att man nästan inte kan ha för stor acktank (på sommaren) om man inte vill börja att täcka över solfångarna vid mycket sol.....

I ditt fall är en rekommendation mellan en stor eller två mindre tankar inte den lättaste. En tank sköter sig mer självständigt än två mindre (man måste växla manuellt mellan tankarna) men blir långsammare att värma upp om man inte har två solslingor eller ext. värmeväxlare med möjlighet att ladda på olika nivåer i acken.

Sedan påverkar även tankutformningen, dvs beredare eller dubbla solslingor. Beredare förstör skicktningen i acken snabbare än dubbla slingor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Mina funderingar går åt samma håll 2 mindre tankar. Men man måste lösa problemet att inte behöva öppna en kulventil till tank nr2 (inte alltid hemma) . Och dessutom ha något typ av interligens på styrningen så att den inte öppnar till tank 2 islutet av dagen.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Hej, ja har 10m3 lesol kopparslinga, byggde de 1995.

500l med vv på 110l + 500l paralellkopplat.

Värmeväxlare med termostat på ca 55ggr från solfångaren, får bra
skicktning i båda tankarna. Lite kallt dag 3.

Får in ca 80-90ggr ut 55ggr, 2min l 8) 8) 8) 8)
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

P-sson skrev: 500l med vv på 110l + 500l paralellkopplat.
Kör du alltid mot 1000L ?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Roli skrev:I ditt fall är en rekommendation mellan en stor eller två mindre tankar inte den lättaste. En tank sköter sig mer självständigt än två mindre (man måste växla manuellt mellan tankarna) men blir långsammare att värma upp om man inte har två solslingor eller ext. värmeväxlare med möjlighet att ladda på olika nivåer i acken.
Är det inte både bäst och enklast att ladda i toppen på tanken. Eller är det jag som inte tänker :roll:
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Man kan nog säga att alltid ladda i toppen på tanken inte är bra för skicktning och värmehållning när det gäller laddning med solfångare.

Toppen vill man ju hålla så varm som det bara går, oavsett om man har dubbla VV-slingor, beredare eller extern VVX för att bereda varmvatten.

Säg att man har 70° i toppen från föregående dags laddning. När laddningen sedan startar nästa dag så börjar den ju inte med att ta ner 70-gradigt vatten..... Man får då en sänkning av temperaturen i acktoppen vilket man ju inte vill eftersom den skall vara så varm som det bara går. Laddning av tanken skall alltid ske en bit ner vid dubbla solslingor/extern värmeväxlare med flera anslutningspunkter eller vid botten med en solslinga.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Nja. :wink: Att ha tanktoppen så varm som möjligt är väl inget självändamål? Värmeförlusterna från tanken ökar med högre temp.
Att formulera strategin till att ha acctankstoppen tillräckligt varm är nästan samma sak, men ger möjlighet till helt annat laddningsteknik. Med toppladdning laddar man tanken med den temp som behövs för varmvattenproduktion, typiskt 50-60 grader och sedan därefter ökar temperaturen i tanken. Med toppladdning får man då först en del av tanken med tillräcklig temp sedan hela tanken till en användbar temperatur. Skulle föregående dags laddning vara högre än dagens så späds tanktoppen ner till fortfarande användbar temp.
Att ladda en STOR tank lågt får den effekten att et behövs många soltimmar innan man får tillräckligt varmt vatten.
Med toppladdning får man tillräckligt varmt duschvatten "direkt"
Givetvis under förutsättning att acctanken bibehåller skiktningen.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Roli skrev:Man kan nog säga att alltid ladda i toppen på tanken inte är bra för skicktning och värmehållning när det gäller laddning med solfångare.

Toppen vill man ju hålla så varm som det bara går, oavsett om man har dubbla VV-slingor, beredare eller extern VVX för att bereda varmvatten.

Säg att man har 70° i toppen från föregående dags laddning. När laddningen sedan startar nästa dag så börjar den ju inte med att ta ner 70-gradigt vatten..... Man får då en sänkning av temperaturen i acktoppen vilket man ju inte vill eftersom den skall vara så varm som det bara går. Laddning av tanken skall alltid ske en bit ner vid dubbla solslingor/extern värmeväxlare med flera anslutningspunkter eller vid botten med en solslinga.
Så sant. Bra att man får fler infallsvinklar....
Då kan man säga som så att när tempen kommer upp i 70grader "dag2" så ska den växla över till toppen igen och ladda klart där.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Sfinx skrev:Att ladda en STOR tank lågt får den effekten att et behövs många soltimmar innan man får tillräckligt varmt vatten.
Med toppladdning får man tillräckligt varmt duschvatten "direkt"
Givetvis under förutsättning att acctanken bibehåller skiktningen.
Jepp. Det var så jag tänkte. En stor tank kan kräva bättre styrning och diffentierad laddning i olika nivåer för att vara snabb nog. Man kanske har ett större lager av varmvatten som räcker längre, men å andra sidan reagerar den större volymen trögare. Istället för elpatrontillslag dag 2 (som i fallet liten tank) så kan man få elpatrontillslag i slutet av dag 3 (när solen skiner) istället. Dessutom kan en stor tank sluka många kWh i elpatrondrift innan den reagerar. Det kan bli fallet med stor tank och undermålig styrning.

En extremt välisolerad 500 liter tank/vvb med bottenslinga kanske är bästa kompromissen mellan kostnad och funktion. Man får ju beakta att besparingen på varmvatten blir högst ca 2500-3000 kWh per år, och någon gång vill man ju ha pengarna tillbaka. :wink:

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

När jag menade "ladda i toppen" på tanken så avsågs röranslutningen högst upp på tanken.

Jag laddar också min acktank högt upp men inte i toppen (har två solslingor och styrsystem som kan hantera detta). Min "toppladdning" sitter en bit ner på tanken, har nog minst 300-400 liter vatten "över" den övre slingan. Solfångarstyrningen ser till så att den övre delen alltid håller minst 68° (programmerbart) när möjlighet finns (tillräckligt med värme från solfångaren). Att ladda högre anser jag ge för stora förluster, jämnfört med att ladda mot den nedre slingan.
När sedan den övre delen har fått sin temperatur så växlar laddningen över till den nedre slingan som sedan fortsätter att ladda tanken. Skulle tempen i den övre delen sjunka under 68° så växlar laddningen åter till den övre slingan, för att alltid se till så att man kan få ut "bra" VV. Efter några bra soldagar så stiger hela acktempen över 68° som är den programmerade gränsen för laddning högt eller lågt. Men då sker alltid laddningen från den nedre slingan. När jag menade så hög temp som möjligt i acktoppen så avsåg jag att tempen skall vara så hög att man kan få bra med VV, inte att man skall ladda den övre delen till 80-90° och sedan växla över till "bottenladdning". Men detta resonemang tycker jag gäller för en "stor" acktank, som min. Har man en mindre tank på 500 liter så är det här med dubbla solslingor nog lite att skjuta över målet. Visst en sådan tank blir väldigt snabbt uppvärmd till VV temp i toppen om man har dubbla slingor men det kostar och att montera dessa. Min övre del som prioriteras till att hålla minst 68° är ju nästan lika stor som en 500 liters tank......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

DÅ är vi överens. :D
Först å främst tillräckligt med varmvatten till erfoderlig temp. Gärna ställbar temp. Sedan energi till resten av tanken.

Frågan är hur man gör detta på bästa sätt. Med dagens förutsättningar.
Bäst är ju en smaksak. Som tur är. :wink:
Det som hänt under senare år är att världsmarknadspriset på koppar har fått slingor att kosta en hel del.
En avancerad styrning är heller inte det billigaste idag.
Med en toppladdning med ställbart termostat hamnar man på en totalkostnad om istorleksordning 2500 kr inkl allt.
Får man en slinga för det idag?
Pengarna som blir över kan man då lägga på lite mer solfångaryta vilket är den åtgärd som i alla lägen ger mest energi.

Beroende på solfångartyp är besparingen att arbeta mot kallaste vattnet olika. Vissa modeller, ingen nämnd och ingen glömd, har relativt liten skillnad i effektivitet mellan typiskt 25 och 50 grader, varför den gamla sanningen om att alltid arbeta mot det kallaste vattnet kan modifieras.
Och precis som du skriver roli, redan efter någon eller några dagar med sol är hela tanken varm. Driftfallen med att jobba mot kallt ger därför ofta relativt lite skillnad i årsutbytet i realiteten.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Om man har en tank med slingor för uppvärmning och nedkylning där vattnet bara står stilla och vill ha kvar skicktningen, varför inte göra vattnet tjockare med lite tapetklister i tanken? Då finns ingen problem med kallras i hörn av rektangulära tanker.
Eller rent av en sandfyld värmeaccumulator, då kan den alldrig koka heller.

/Aryan
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

aryan skrev:Om man har en tank med slingor för uppvärmning och nedkylning där vattnet bara står stilla och vill ha kvar skicktningen, varför inte göra vattnet tjockare med lite tapetklister i tanken? Då finns ingen problem med kallras i hörn av rektangulära tanker.
Eller rent av en sandfyld värmeaccumulator, då kan den alldrig koka heller.

/Aryan
Vatten isolerar ganska bra, därav skiktningen. Hur tapetklistret påverkar värmeledningsförmågan vet jag inte men du kan inte få någon skiktning i sand eftersom värmen leds nedåt. Dessutom har samn betydligt sämre värmekapacitivitet.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sfinx skrev: Med en toppladdning med ställbart termostat hamnar man på en totalkostnad om istorleksordning 2500 kr inkl allt.
Får man en slinga för det idag?
Pengarna som blir över kan man då lägga på lite mer solfångaryta vilket är den åtgärd som i alla lägen ger mest energi.

Beroende på solfångartyp är besparingen att arbeta mot kallaste vattnet olika. Vissa modeller, ingen nämnd och ingen glömd, har relativt liten skillnad i effektivitet mellan typiskt 25 och 50 grader, varför den gamla sanningen om att alltid arbeta mot det kallaste vattnet kan modifieras.
Husqvarna tanksvets tar 2500:- för en 15 meters solslinga...

Enligt test hos SP ger ju alla solfångare mer veid 25° jämfört med 50°, Beror det bara på mindre förluster??

Jo en sak ja tänkt på men inte idas kolla upp, När SP anger utbyte/m2 det är väl bara i själva solfångaren??
Om det är så kan man tappa många kWh/år av vad solfångarna ger, Som äfab skrev "man tappar vad solfångarna ger"
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar