Maximal effekt på solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Maximal effekt på solfångare

Inlägg av André »

Vad kan man tänka sej är maxeffekt på t.ex en 30 rörs solpanel från sfinx med optimal vinkel/lutning o rakt mot söder, Hur många kW ger den??

Har läst att vakuumsolfångarna har sin maxeffekt under ca 5-6 timmar mitt på dagen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Nu ger min solanläggning med 84 rör från Intelliheat 30 - 40 Kwh/dag

30 rör - bör ge 8 - 12Kwh/dag med full sol och så en glidande skala ner till de helmulna vinterdagarna med 0Kwh
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Maximal effekt på solfångare

Inlägg av Shakespeare »

André skrev:Vad kan man tänka sej är maxeffekt på t.ex en 30 rörs solpanel från sfinx med optimal vinkel/lutning o rakt mot söder, Hur många kW ger den??
Aha, här är svaret på min fråga i den andra tråden :)
Jag får 3,5kw på 2*30 Sfinx-rör vid 55-60 graders vattentemp. Totallt har jag som mest fått 20kwh/dag. Altså något sämre än Bosse. Vi hade inte klarat oss på 30 rör (5 pers)
André skrev: Har läst att vakuumsolfångarna har sin maxeffekt under ca 5-6 timmar mitt på dagen...
Ja, det stämmer. Eftersom rören är runda så är det bara solhöjden som påverkar solfångarytan så längre inte rören skuggar varandra.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vi är fyra personer (varav två tonåriga tjejer, om ni känner till den artens slabbvanor i duschen). Med 72 rör av typ IntelliHeat ökar temperaturen 10°C varje dag, när förbrukningen är borträknad, om solen skiner från molnfri himmel. Som den gör idag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Nu när jag har en energimätare och drifttidsmätare så har jag skrivit av lite siffror varje dag. Det skall sammanställas lite noggrannare någon dag. Kör med min ack/poolautomatik, det innebär att solpanelerna jobbar mot väldigt blandade temperaturer 25-60/65gr. Som minst/mest 5/9 timmar drift/dag. och jag har skramlat ihop mellan 50-70kwh/dag. Jättenöjd är jag iallafall. Noggrannheten i dessa mätningar vet jag inte hur det är, antar att det stämmer skapligt. Mina paneler står i samma vinkel som det är breddgrad, 60st.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Andrés fråga gällde effekt. Inte Energi/dag. Nu vet jag ju inte om han har fått de svar han ville ha, men jag är i alla fall nyfiken på maxeffekten om någon råkar veta den.

mvh
SaabStefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

saabstefan skrev:Andrés fråga gällde effekt. Inte Energi/dag.
Hans fråga var lite dubbel - men med exakt den anläggningen är det nog svårt att skrämma upp maxeffekten över 2,5Kwh/h mellan klockan 13 och 14 en molnfri klar dag Göteborgs breddgrad - sommartid angiven.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Någon hade räknat ut att en dag låg jag i snitt 80W/rör, X90rör=7,2kwh Det är det högsta snitteffektvärdet, lägsta har varit strax över 70W/rörX90= strax över 6,3kwh, så min och max effekt ligger väl strax överoch strax under dessa värden hittils i Juni -07. Ber om ursäkt, skulle skrivit även detta i mitt förra inlägg, men som jag skrev, ska sammanställa dessa dagliga siffror så det blir mera exakta effektvärden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

saabstefan skrev:Andrés fråga gällde effekt. Inte Energi/dag. Nu vet jag ju inte om han har fått de svar han ville ha, men jag är i alla fall nyfiken på maxeffekten om någon råkar veta den.

mvh
SaabStefan
Jag svarade för vad jag mätt upp som högsta effekt alltså i praktiken, efter förluster. Sfinx har skrivit i värmepumpsforum att maxeffekten är 80W/rör under optimala förhållande. Men mha reflektorer skulle man kunna komma upp i 130W, sedan klarar inte bulben att överföra mer effekt.

Så jag tror att någonstans mellan 60 och 80w per rör är så exakt man kan svara.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

tack grabbar, nu är det bara för mig att lista ut vad jag ska ha den nya kunskapen till...

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

En sak till bara, jag tycker inte att det verkar som att alla som projekterar sina anläggningar har tagit reda på antalet soltimmar man kan få [/i]just där man bor, kan skilja en vacumrörspanel á 10,000kr. Vad jag menar med det är att det är en väldig skillnad att bara titta på solvinkeln, man skall även ta hänsyn till byggnader, vegetation osv i öst, västlig riktning. Det finns de som har ställt sina vacumrör på ett tak i en lämplig vinkel, solen går upp kl.04.00 och går ned 21.00 (exempel) panelen belyses bakifrån direkt när solen går upp, mitt på förmiddagen lyser det kanske in från sidan, det blir en liten effektsvacka, sedan lyser det på under hela dagen, med en svacka när solen står i östlig riktning på kvällen vid kanske 19. tiden, en halvtimme senare eller så så lyser det på panelerna bakifrån ända tills solen går ned. Ni tycker kanske att jag verkar lite knäpp nu, men innan jag monterade så tittade jag på ett dokument som "heter" solstånd och kröp på hustaket med gradskiva och kollade hur solen faller in på garagetaket månad för månad där panelerna är monterade på norrsidan av huset innan jag monterade mina paneler. Då hade jag en jäkligt bra koll på hur mycket det skulle ge med mina paneler för varje månad med en viss solinstrålning. Jäkligt nöjd, stämmer bra med lev. fakta. Jag kan säga att Nov, Dec räknar jag bort helt.... innan och strax efter så räcker det om jag får 20gr. i panelerna, det går till aerotempern i garaget. Som sagt, projektering, oavsett vad det gäller tycker jag är jätteviktigt och jag tror inte att folk brukar vara så seriösa på det.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan det var så att I sfinx rör är absorbatorytan 0,082m²/rör, solen kan teoretiskt max ge ca 1000w/m² (1000 * 0,082= 82w/rör - förluster).
Intelli heat har 0,081m²/rör. Vid testerna hos SP har man räknat på en effekt om 1056w/m² (kuriosa :roll: ).

OBS.Olika leverantörer har olika mängd absorbator yta/rör.

Sen verkar det vara bulbensförmåga att överföra värmen som är avgörande i heatpipe system för dom flesta har samma typ av beläggningar, vakumtryck osv.
För att se hur en normal dag i solens effekt spektra kan jag rekomendera följande länk.

http://soloregn.se/live/index.html

Klicka precis under solmätaren så får du se dagens historik. Sen är det bara att räkna (Absorbatoryta * watt/m2).
8)
Som du kommer att se är piken under ett par minuter men man når oftast en bra effekt redan tidigt på morgonen. Vad man däremot kan avläsa är att förmiddagar är bättre än eftermiddagar, dessa är ofta sönder hackade av tillvuxna moln eller liknande.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Det stämmer nog det du skrivit, men jag är fortfarande övertygad om att det finns en hel del folk som handlar solpaneler som inte har full koll på hur solen när den skiner, hur den skiner på panelerna. Ett exempel, när solen steg högre på himlen så blev en tredjedel av rörenas längd skuggade av takfoten....Det är det jag menar, kolla i en tabell innan du handlar så du ser månad för månad hur solen belyser panelerna. Så man vet vad man har att förvänta sig. Som en annan skrev... det är aldrig solpanelernas fel om du inte får tillräckligt med varmvatten....Mina effekter tävlar jag inte med, tror att de stämmer hyfsat. Bra att se om det blir någon förändring, loggade kurvor säger allt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tack alla! :D

Det va just hur många W ett rör kan ge som max sen kan det ju försvinna hur mycket som helst i förluster på vägen till acktanken beroende på rörens isolering mm..

Det va kompisens system jag tänkte närmast på, Där sitter det 60 rör av den äldre typen/fjolårets (inte X rören)

Då bör hans paneler ge mellan 3,6-4,8 kW som det varit nu med klarblå himmel vilket då skulle klara att höja 500 l tanken 6-8°/tim mitt på dagen om det inte vore några förluster på vägen till tanken, Men det gör det definitivt inte.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ett snitt över en "bra" dag brukar vara ca 400-500w/m². Soltiden ligger just nu på ca 14h om man har soligt hela dagen. (5,6-7kwh/m²/dag) Till detta får du dra av ca 25% om man har en fast anläggning. Allt detta gäller för en anläggning i rakt söderläge och med 30° vinkel (optimerad för midsommar).
Gissningsvis ligger dom som har sina paneler i 45° vinkel rakt i söder på en verkningsgrad om ca 70% av max utbyte alltså 4 - 5kwh/m²/dag. Så i ditt fall Andre´bör du ligga på 9,6-12kwh/dag/30rör från sfinx som bosse isplank skrev tidigare. Förlusterna i övrigt fram & tillbaks, start & stopp osv så gissar jag att rimligt är 6-7kwh/dag i genomsnitt.

Förlusterna jag pratade om tidigare var i själva röret. T ex absorbtionsförmågan hos beläggningen som brukar ligga strax över 92% (här tappar vi upp till 8% av instrålningen). Har vakumet släppt ger det också en hel del förluster eftersom det då bildas kondens inne i röret.
bla bla bla...............
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar