funderinga rkring solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Fredrik Theander
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 03 mar, 2005 18:41

funderinga rkring solfångare

Inlägg av Fredrik Theander »

Hej

funderar lite på om man skulle investera i en solfångar anläggning. Men problemet är att mitt söderläge är mot gaveln av huset.

funderar kan man sätta fångarana på husväggen? klart det går men hur mkt sulle man förlora i effekt? är det någon ide att ens fundera över det ?

Andra alternativet är ju syd öst eller sydväst läge detta är väl inte optimalt heller?

så funderingen är det någon ide att satsa på solvrme med mitt hus läge?
tänkte bara ha solvärme för varmvatten
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Det e ingen fara att sätta dem på väggen , förutsatt att den inte skuggas av någonting ....

Och du kan väl sätta ut underkanten en bit så blir det lite vinkel på den iallafall....

På höst och vår när solen står lågt är det en fördel om panelen är ganska vertikal.... 70 grader eller så
Å på sommaren räcker nog värmen från dom till dig ändå, utan att du har den mest optimala vinkeln för den årstiden ...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Sådana här somrar behöver de ligga på taket.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

apersson850 skrev:Sådana här somrar behöver de ligga på taket.
Mina är monterade i 55 grades vinkel (på taket,motsvarar vinklat väggmontage) :P - och jag har då klarat mig fullt tillräckligt även denna regnsommar.

EDIT: Idag - 25/7 - fick jag också ge mig för regnet och slå på pelletspannan :(

Sydväst eller sydöst gör inte så stor skillnad om du har rör, de är ju ändå välvda och påverkas inte så mycket av väderstrecket.

Att vinkla ut underkanten kanske 30 grader gör ditt alternativ rätt perfekt egentligen - så här t.ex.

http://www.solenergiteknik.se/rwdx/plugins/Album/6.jpg
Senast redigerad av Bosse Isplank den ons 25 jul, 2007 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hur ser gaveln ut ? Om du har en trekantig gavel så kan man göra en trekantig plan solfångare, då utnyttjar du ytan bättre. Tänk på att solen står lågt på vintern, höjden är i vissa fall lika avgörande som kompassriktningen.

Man tappar inte speciellt mycket på en vertikal placering, det är snarare att föredra eftersom det ger mindre överhettningsproblem på sommaren och mer energi på höst/vinter/vår (när man behöver energin som mest). Dessutom har man noll problem med att snö och frost begraver solfångaren.

Mina solfångare ligger i sydsydväst i 45 graders lutning och de har gett bra med varmvatten, dock inte 100%-igt denna regniga sommar.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar