Delsommar rapport?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Delsommar rapport?

Inlägg av leifa.k »

23/3-07 fick jag soleriet i drift och det blev ett stort WOW... Har inte behövt elda för varmvatten och värme sedan dess, Jag var väldigt optimistisk, hemskt optimistisk, men de här gossarna som har varit med om solfångeriet ett tag var lite mera sansade...men sade iallafall att det var den bästa våren för solfångare på länge...Sedan övergick det till sommar...och det visade sig att det var inte helt fel med mycket vatten, bra isolerat, låg laddtemp, men de klart när grannarna ville ordna party hos oss så insåg jag att min inkoppling hade vissa brister när det gällde att få ut mycket energi fort från acktankarna till poolen så fick jag igårkväll plocka fram Borrmaskin, Vinkelslip, Svets, Rörbitar och böjar och sätta igång....2.5timmar senare så kunde jag få ut från pannan/tankarna 25-35kWh till poolen...stor skillnad mot regn och 0kWh från solpanelerna, men det hjälps inte, när jag står i rummet i garaget och tittar på grejjorna så är det trots allt fortfarande ett stooort WOW. I morgon efter ett X antal timmars eldande så får grannarna poola i 30-32 gradigt vatten. Stoor fördel med att kunna mickla själv...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Solfångarna har istort klarat vv åt er men räcker inte till poolen, Har jag förståt det rätt??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Mitt eget facit hittills i år avseende total elförbrukning. 2 luft/luftvärmepumpar och 1 solfångare på varmvattnet. 125 kvm direktelshus, välisolerat i växtzon 2. 4 pers i familjen. Ingen braskamin kan tilläggas.

jan 1461 kWh
feb 1644 kWh
mar 960 kWh
apr 539 kWh
maj 354 kWh
juni 338 kWh
juli hamnar nog på 300 kWh.
aug brukar hamna på 300 kWh.
sep brukar hamna på 350 kWh.
okt brukar hamna på 600 kWh
nov brukar hamna på 900 kWh.
dec brukar hamna på 1100 kWh.

Nånstans omkring eller strax under 9000 kWh i år tack vare mild vår lyder prognosen. 2006 hamnade på 9996 kWh tack vare kall vår och endast en värmepump (mer stödel i radiatorer). Täckningsgrad på solfångaren ligger på 65-70%. I början av mars satte jag in en liten värmepump till som i princip kommer att eliminera allt vad stödvärme heter. I juli tilläggsisolerades huset med 50 mm fasadskiva på gavlarna. I september byts glasen i takfönstren till 2-glas krypton med lågenergiglas.

Jag är otroligt nöjd med min solfångare fortfarande efter drygt 2 år. Lesol 3AR självbygge på 8 kvm med nya Lazerplate selektiv yta. Infällt i tak. Över 200 grader i stagnationstemp.

MVH/Perpetum.
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

André skrev:Solfångarna har istort klarat vv åt er men räcker inte till poolen, Har jag förståt det rätt??
Solfångarna har klarat vårat varmvattenbehov med råge (överskott), och med den dygnsmedeltemperaturen som varit 1 månad bakåt/ kombinerat med 1/2 färdig isolering av pool så har vi inte varit under 23-24gr. i poolen. Vill nog helst ha min. 26gr. Har insett nu att som grabbarna sade tidigare att det kan faktiskt regna 3-4 dagar i sträck. Det är av någon anledning lättare att komma ihåg sådant när man har solfångare...

Grannarnas badande...de blev nöjda...34gr....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar