Medeltemp?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Medeltemp?

Inlägg av puttee »

När man läser specifikationer för olika solfångare så står det nästan alltid
något om medeltemp ut från solfångaren. Nu funderar jag är det skilnaden mellan ingående och utgående som menas eller är det bara temperaturen på utgående vatten ur solfångaren eller är det en kombination av de båda :?:

jag menar det är ju stor skillnad att producera solvärme mellan 60 och 85grader mot att göra det mellan 20 och 45grader :)

Snälla ett klargörande någon.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jag har alltid förstått det så att det är medlet mellan Temp-in och Temp-ut man menar.

Ex Temp in 40 grader i solfångaren, ut 60 grader från solfångaren. Medeltemperatur 50 grader.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Tackar :D

Få se nu så jag fattat rätt, 10 in 40 ut ger medeltemp 25grader, rätt?
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Så här skriver SP:
"Med medeltemperaturer avses medelvärdet av värmebärarens ingående och utgående temperatur vid passage genom solfångaren."
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

puttee skrev:Tackar :D

Få se nu så jag fattat rätt, 10 in 40 ut ger medeltemp 25grader, rätt?
Så har jag också fattat det, antar att det är tillräckligt nära verkligt medelvärde, men helt rätt är det väl inte. Eftersom värmeförlusterna är proportionellt mot tempdiffen till omgivningen så är förlusterna större vid utloppet än vid inloppet. Ritar man en graf med tempen på ena och avtåndet till inloppet på andra axeln så blir det inte en linjär kurva.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Ok det är klart att det finns många faktorer som påverkar det verkliga utfallet.

Men innan anläggningen är klar (läs pengarna infunnit sig) så är det kul att räkna och planera, tycker jag ialla fall. 8) men om mitt räkne exempel håller så kan man ju med relativt gott samvete projektera för en anläggning med stora solfångare och ett lågtempsystem (tråd under övrigt).

Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Skriv svar