Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo för att spara 12-15000 kWh/år så måste panelerna ge 33-41 kWh/dag årets alla dagar vilket nog är en bedrift med 72 rör... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Grejen är ju att vedförbrukningen har jag bedömt efter hur mycket jag stoppar in när jag eldar för att värma tankarna, multiplicerat med hur ofta jag skulle behöva elda, för att hålla varmvatten på sommaren. Då har jag räknat på att värma upp alla tre parallellkopplade tankarna. Att elda mot bara en tank blir bare en pluttbrasa.

Men egentligen behövs det ju inte alls så mycket värme som dessa brasor ger. Den allra största delen står bara och svalnar bort i källaren. Bra för källaren, förvisso, men veden ska ju bäras in också.

Men när solen värmer då värmer den i högre grad efterhand som det förbrukas, inte en massa extra, som bara svalnar bort. Inte en sån här sommar, i alla fall. Så de kilowattimmar som solpanelerna kan ge motsvaras alltså av flerfaldigt fler vedeldade kWh, då vedpannan inte fungerar vettigt till smygeldning. Vedpannans effekt passar bra vintertid, då det är det den är dimensionerad för.
Alternativet är förstås att värma elektriskt, men har jag nu försökt hålla nere driftkostnaderna är det ju inte det första alternativet som kommer framför ögonen.

Det är därför som jag sparar betydligt mycket mer ved än vad panelerna kan ge värme. Alltså inte så ologiskt som det verkar.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hade nog varit en betydligt bättre affär med bättre isolering av acktankarna än solfångare iaf, Tycker inte att din uträckning låter så logisk iaf..

En kompis som kör ved året om i en v35:a o 2500 l tank i garaget med kulvert in till husets 500 l tank, Han brukar för bruka ca 5 m3 ved under sommarhalvårets 6 månader (totalt 25-30 m3)... Eldar 3-4 ggr/mån för vv men då är tanken i garaget isolerad 40 cm runt om oxå men i källaren står en borö som jag har med 120 l beredare vilken han önskat haft en förvärmningslinga för bättre kylning i botten = färre eldningar...

För att du ska få ut 3700 kWh/år så måste du ha motsvarande 150 dagar med kanon väder, Det är 5 sommarmånader utan moln vilket aldrig kommer att inträffa o under resten av året ger det inte mycket så man ska nog vara extremt glad om man får ut mycket mer än 2500-3000 kWh/år från en solfångar anläggning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, till synes, med då hade jag nog fått sätta dit ett extra element i källaren också, för att få tillräckligt med värme där. Förklara för mig det fina i den ekonomiska kråksången med att först betala mer för att få tjockare isolering, sen betala för att få dit fler element?
För övrigt har jag aldrig någonsin inbillat mig att solfångare är ett ekonomiskt vettigt alternativ till vedeldning. Men det är bekvämt.
Jämfört med olja är allt vettigt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:För att du ska få ut 3700 kWh/år så måste du ha motsvarande 150 dagar med kanon väder, Det är 5 sommarmånader utan moln vilket aldrig kommer att inträffa o under resten av året ger det inte mycket så man ska nog vara extremt glad om man får ut mycket mer än 2500-3000 kWh/år från en solfångar anläggning...
Nu gör du mig nyfiken. Måste hem och kolla vad energimätaren säger att solfångarna levererat till tanken under denna säsong. Nu har ju iofs inte vädret varit det bästa men det har funnits VV i överflöd nästan alla dagar, tror att det inte räckte till ca. 5 dagar i början av juli månad. För då fick jag starta pannan och golvvärmen för det blev för kallt och rått i huset...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Inlägg av Olle45 »

saabstefan skrev:Hallå!

Lurar lite på att skaffa en tank på 750liter och ett par Sfinxpaneler. De ska visst ge ca 4500kWh/år.

Självklart får jag ner mesta energin på sommaren när den behövs minst.

Hur mycket av de 4500kWh gissar ni att jag kan göra mig tillgodo av?
Jag gissar att ganska mycket värme går till spillo för att man inte hinner utnyttja den.

Vi är en tvåbarnsfamilj med "normala" dusch och badrutiner.

mvh
Stefan
Hej
Sänder en intresant länk när det gäller solfångare..
http://www.lerumstidning.com/visa_arkiv ... sp?id=4585
MVH
Ruben
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Inlägg av Roli »

Olle45 skrev:Sänder en intresant länk när det gäller solfångare..
http://www.lerumstidning.com/visa_arkiv ... sp?id=4585
MVH
Ruben
Jodå, han är känd. Köpte min acktank via honom för 10 år sedan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:För att du ska få ut 3700 kWh/år så måste du ha motsvarande 150 dagar med kanon väder, Det är 5 sommarmånader utan moln vilket aldrig kommer att inträffa o under resten av året ger det inte mycket så man ska nog vara extremt glad om man får ut mycket mer än 2500-3000 kWh/år från en solfångar anläggning...
Nu gör du mig nyfiken. Måste hem och kolla vad energimätaren säger att solfångarna levererat till tanken under denna säsong. Nu har ju iofs inte vädret varit det bästa men det har funnits VV i överflöd nästan alla dagar, tror att det inte räckte till ca. 5 dagar i början av juli månad. För då fick jag starta pannan och golvvärmen för det blev för kallt och rått i huset...
Mmmm du hade väl en förbrukning för vv på "hela" 8 kWh/dygn vilket gör ca 1500 kWh om du klarar dej med endast solen under 6 månader...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Inlägg av André »

Olle45 skrev:
saabstefan skrev:Hallå!

Lurar lite på att skaffa en tank på 750liter och ett par Sfinxpaneler. De ska visst ge ca 4500kWh/år.

Självklart får jag ner mesta energin på sommaren när den behövs minst.

Hur mycket av de 4500kWh gissar ni att jag kan göra mig tillgodo av?
Jag gissar att ganska mycket värme går till spillo för att man inte hinner utnyttja den.

Vi är en tvåbarnsfamilj med "normala" dusch och badrutiner.

mvh
Stefan
Hej
Sänder en intresant länk när det gäller solfångare..
http://www.lerumstidning.com/visa_arkiv ... sp?id=4585
MVH
Ruben
Mmmm o då det pratas mestadels om att man behöver 15 m2 så förmodar jag att det är belyst yta vilket gör att det skulle behövas 5 paneler från sfinx för att få det, Men då blir ju även priset betydligt högre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Ja, till synes, med då hade jag nog fått sätta dit ett extra element i källaren också, för att få tillräckligt med värme där. Förklara för mig det fina i den ekonomiska kråksången med att först betala mer för att få tjockare isolering, sen betala för att få dit fler element?
För övrigt har jag aldrig någonsin inbillat mig att solfångare är ett ekonomiskt vettigt alternativ till vedeldning. Men det är bekvämt.
Jämfört med olja är allt vettigt.
Jo jag vet att du inte räknat med att det ska va lönsamt med sol men att du skulle sänka vedförbrukningen med 12-15 m3 tvivlar jag starkt på, Då skulle tankarna läcka 8000-12000 kWh värme i din källare o då borde du ha det ganska hett där då du eldar ved...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Kan INTE rekommendera 5 vakuumsolfångare till någon utan pool.
Har en kund i Uppland med just 5 solfångare med 150 rör, med acctank och ca 50 m3 pool. Han har enligt egen utsago inte använt någon annat än solen sedan tidigt i våras. I juni hade han sin 2000 l acctank i +95 OCH 34 grader i poolen.

30 rör till 300 liter här: http://ljungskile.mine.nu/logg/sol.html
Mer loggningar på web kommer under hösten. Framförallt 60 och 90 rörsanläggningar. De dockas mot pellets, ved eller VP.

Andrés kompis är för övrigt nöjd när jag pratar med honom.

Utbytet över året för Sfinx solfångarna finns uppmätt av SP här:
http://www.sfinx.se/images/energideklaration.pdf
Det är tydligen mer än 150 solskendagar om året.

:wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:
Roli skrev:
André skrev:För att du ska få ut 3700 kWh/år så måste du ha motsvarande 150 dagar med kanon väder, Det är 5 sommarmånader utan moln vilket aldrig kommer att inträffa o under resten av året ger det inte mycket så man ska nog vara extremt glad om man får ut mycket mer än 2500-3000 kWh/år från en solfångar anläggning...
Nu gör du mig nyfiken. Måste hem och kolla vad energimätaren säger att solfångarna levererat till tanken under denna säsong. Nu har ju iofs inte vädret varit det bästa men det har funnits VV i överflöd nästan alla dagar, tror att det inte räckte till ca. 5 dagar i början av juli månad. För då fick jag starta pannan och golvvärmen för det blev för kallt och rått i huset...
Mmmm du hade väl en förbrukning för vv på "hela" 8 kWh/dygn vilket gör ca 1500 kWh om du klarar dej med endast solen under 6 månader...
Nu var ju inte frågan hur stor VV-förbrukning som jag har utan hur mycket energi som man kan erhålla från solfångarna. Sedan att en stor del av den erhållna energi "läcker" ut ur acktanken är nog tyvärr något man får leva med. Dock finns ju värmebufferten där när det helt plötsligt kommer någon eller några regndagar.

I går kväll hade min energimätare registrerat 3889 kWh detta år. Nu skall detta värde justeras eftersom mätaren är en ex-fjärrvärmemätare som nog är inställd för att det skall vara "vanligt" vattnet som passerar genom mätaren. Nu är det ju inte det eftersom det är frostskyddsmedel iblandat i solfångarsystemet. Nu hittade jag inte min lapp där jag har "värmevärdet" för min vätska (Lesols solfångarvätska) men jag vet att den ändrar "värmevärdet" beroende på den egna temperaturen, ju högre temp dessto bättre.

Men om vi säger att den har i genomsnitt 80% av vattnets energiupptagningsförmåga så har mina solfångare gett ca. 3111 kWh denna regniga sommar.

Så det där påståendet att det krävs minst 150 kanon soliga dagar för att erhålla 3700 kWh stämmer nog inte riktigt. Dagens solfångare ger nog mer än så om det blir 150 soliga dagar.

Tilläggas till ovanstående siffror skall sägas att en del av tiden har mina solfångare "jobbat" mot höga acktankstemperaturer och då är ju inte solfångarna speciellt effektiva. Så det hade varit möjligt att plocka hem ännu mer från solfångarna om min VV-förbrukning hade varit större än den nu är......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jaadu saabstefan, energipriserna stiger ju, du lär spara en hel del pellets med årena, och när denna eventuella investering är gjord av dig så får du en hel del billig, nästintill gratis energi resten utav ditt liv även om det läcker ut en del bortikring. Visst, livslängd har ju allting, men den lär vara lång på solgrejjorna.

Iofsig inget svar på din ursprungsfråga.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sfinx skrev:Kan INTE rekommendera 5 vakuumsolfångare till någon utan pool.
Har en kund i Uppland med just 5 solfångare med 150 rör, med acctank och ca 50 m3 pool. Han har enligt egen utsago inte använt någon annat än solen sedan tidigt i våras. I juni hade han sin 2000 l acctank i +95 OCH 34 grader i poolen.


Andrés kompis är för övrigt nöjd när jag pratar med honom.

Utbytet över året för Sfinx solfångarna finns uppmätt av SP här:
http://www.sfinx.se/images/energideklaration.pdf
Det är tydligen mer än 150 solskendagar om året.

:wink:
Tja om kompisen är nöjd vet jag inte, Han har nog snarare insett att 60 rör aldrig kommer få hans 500 l tank att nå 90° även om dom inte använder varken värme/vv (tyckte han snarare lät lite uppgiven då jag träffade han för några veckor sedan)

En kompis som har en 52 m3 pool behöver 55-60 kWh/dag då han kollade elförbrukningen o om man ser till denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6589&start=0 där shakespeare skrivit att 60 rör ger max 26 kWh/dag utan förluster så man kan snarare säga kring 20 kWh/dag så skulle min "pool kompis" ju behöva iaf 6 paneler till sin pool... Poolen tappar 1°/dygn utan värme då han har den på 30° vilket gör 60 kWh/dygn vilket man inte kan få ur 5 paneler...
Bara att köra upp tempen i juni från 10-15° i poolen till 30° gör kompisen av med 900-1200 kWh så hans oljepanna på 20 kWh går dygnet runt ca 3 dygn ( han har åkeri så det får betalar oljan)
Ser man då till att 60 rör endast orka höja tempen på 500 l vatten 20° en solig dag så förstår man ju hur det skulle se ut om man ska höja tempen på 104 ggr större volym på något som står ute oisolerat... :roll:

En annan kompis som har jordbruk o förbrukar 40-50 kWh/dag i ladugården för vv till disken o värmning av kalvdryck blev då direkt avrådd av solenergiteknik att skaffa solfångare, Vi tyckte att han med tak mot söder o hög förbrukning skulle spara mycket på solfångare men enligt solenergiteknik skulle han behöva minst 11-12 paneler av samma typ som apersson850 har för att klara att få ur så mycket energi vilket skulle gjort att anläggningen gått på ca 150000:- enligt dom....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Vill bara passa på att tacka alla hittills som lagt ner energi och tid på att besvara frågan. Hoppas diskussionen fortlöper lika intressant.

Hittils har jag blivit en del klokare. Men långt ifrån klok ändå. Men eftersom jag TROR på en fördubbling av enegipriserna på 10 års sikt, så TROR jag att jag kommer att kunna räkna hem en investering. Med dagens priser är det rätt mycket osäkrare.

Vad tror du Sfinx förresten. Vad är rimligt på ursprungsfrågan? Alltså hur mycket av den inmatade energin från 60 rör kommer att vara mig tillgodo och hur mycket kommer jag att missa att utnyttja pga att solen värmer mest på sommaren när den bara används till VV.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Skriv svar