Hur mycket av solstrålarna missar man att utnyttja

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

[quote="matwil"]

Vi duschar hela familjen med 45grader i topptemp. Shuntautomatiken har inte skickat ut värme till huset ännu. Så denna tid på året skulle 40-45grader räcka minst en dag.

Jomen de är ju kanon, kör du med temp på 40-45° du..
Jag skulle då inte vilja göra det iaf.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

jamen, detta är ju *yttligare* en anledning varför man inte ska köra solpaneler mot en acktank med beredare i...Den informationen finns att få i varhelst du läser om solpaneler...Har du beredare är du ju tvingad att köra högre temp för att slippa ev. legionella.

Jag förstår inte riktigt varför du är besviken, tanka 60 oktan bensin i en bil så går den som en kratta med...Installera paneler (gärna dyra och många) på ett ofördelaktigt sätt och du får taskig verkningsgrad!?

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

[quote="André")]



Jomen de är ju kanon, kör du med temp på 40-45° du..
Jag skulle då inte vilja göra det iaf.. :roll:[/quote]


Det är tur att Sverige är ett fritt land. Eller vad säger du? :lol:
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

[quote="André]
Jodå jag/kompisen kan duscha då övre mätaren visar 34° oxå men jag tror inte jag/han är intresserad av att bli dom första i landet som får legionella då tanken inte kommer mycket över 40° nångång om man kör lite comfortvärme..
[quote]

Har man en tank med beredare som går långt ner i tanken så kan det bli risk för legionella vid högre temp i toppen oxå. Om man lyckas skikta tanken så kan tempen längst ner i beredaren bli för låg.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har aldrig trott på solfångare men började bli sugen då många skrivit om rena fantasi utbyten, Nu då jag sett vad man får ut från en invstering på drygt 20-30000:- kan jag aldrig ens tänka mej att skaffa några..

Är inte nån miljö mupp utan jag är bara intresserad om det gynnar min egen ekonomi positivt vilket inte solfångare gör..
Då jag har en kass acktank med förrådsberedare så skulle jag måsta byta även den för att klara vv utan annan värme endast för vv, Tycker att t.ex sfinx m.fl som säljer solfångare ska upplysa om att en acktank med förrådsberedare o 60 mm isolering inte funkar till deras solpaket..
Då den står där den står kommer jag inte åt att isolera den mer heller utan att dra om alla rör (vilket inte är gratis)

Hur många som säljer solfångare upplyser om att man bör byta tank om man har förrådsberedare abbe??

Det ända som skrivs är att det inte är något problem med befintlig tank utan solslinga, "Köp bara till en vvx så klarar du vv behovet 6-7 mån/år"
Vilket ja tycker stämmer väldigt dåligt...

Med en kapitalkostnad på 5% gör det 1500:-/år om solanläggningen går på 30000:-, Tillgodo gör man sej 3000 kWh/år kostar energin från solen 50 öre/kWh bara i kapitalkostnad vilken man ska räkna även om man betalar kontant...
Då är det upp till var o en att avgöra hur bra investeringen är.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Då jag har en kass acktank med förrådsberedare så skulle jag måsta byta även den för att klara vv utan annan värme endast för vv, Tycker att t.ex sfinx m.fl som säljer solfångare ska upplysa om att en acktank med förrådsberedare o 60 mm isolering inte funkar till deras solpaket..
Ta till 10 rör extra så kompenserar du för förlusterna. Billigare än att byta tank.
André skrev: Det ända som skrivs är att det inte är något problem med befintlig tank utan solslinga, "Köp bara till en vvx så klarar du vv behovet 6-7 mån/år"
Vilket ja tycker stämmer väldigt dåligt...

Jag tror det stämmer. Inte 6-7 månader i sträck, helt utan tillskott, men energi motsvarande 6-7 månaders varmvattenförbrukning, kanske t.o.m. 8-9 med en bra anläggning. 3-4 dagar utan sol klarar inte många, spelar ingen roll hur många rör de har.
André skrev:.
Då är det upp till var o en att avgöra hur bra investeringen är..

Jo, man får räkna tills man får det som man vill :wink:
Fortfarande är energipriserna för låga och investerinskostnaderna för höga för att man ska förfula huset bara för att tjäna pengar, det håller jag med om, men för tex vedeldare måste det vara perfekt. En eller ett par brasor på hela sommaren.

Sorry saabstefan, din tråd spårade ur :(

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jag förstår ändå inte riktigt ditt argument, vem tror på en försäljare!?

Jag har inga paneler men tittar på taket olika tider på dygnet och olika årstider. Jag kollar litteratur och alla undersökningar/rapporter/forskning jag kommer över. Med detta i hand skulle jag *aldrig* köpa nya paneler, acktankar och styrning nytt, oavsett vad en föräljare skulle säga. Däremot börjar jag få en bild av vilka delar jag behöver var (så billigt och gärna begagnat som möjligt) för att bli nöjd med min kommande investering.

Jag tror att inför andra investeringar med helt andra prislappar läser man på och kollar tester men med svindyra solväreanläggningar litar man på rörkrökaren runt hörnet (om han inte redan sålt en en värmepump :lol: )

Ska man bli "nöjd" men en solvärmeanläggning måste man antingen ha halva taket med paneler (dyrt) eller kolla in en hel del faktorer som kommer påverka verkningsgraden...tror jag i alla fall... :wink:

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Fortfarande är energipriserna för låga och investerinskostnaderna för höga för att man ska förfula huset bara för att tjäna pengar, det håller jag med om, men för tex vedeldare måste det vara perfekt.
Rent av idealiskt för oss fåtaliga som kör med kökspannesystem. Inget kul att elda på sommaren. Sedan blir väl den här diskussionen som med många andra andra - för eller emot utan måttlighet. Ofta baserat enbart på ens egna erfarenheter - eller någon man känner (eller ännu värre: har hört talas om". Alla har olika förutsättningar beroende på tidigare värmesystem. Jag vinner klart på solfångeri, särskilt i minskat arbete med eldning och vedhantering. För andra blir det kanske bondfångeri. På c:a 15 års sikt räknar jag hem min investering även om man bara stirrar sig blind på kWh och dagens elpriser. Att jag dessutom är lite av en "miljömupp" (d v s försöker se lite längre än mitt liv räcker) och tycker det är kul att experimentera med energilösningar är ytterligare en faktor att ta med. Som ren bonus. Tur att ingen tvingar alla att köpa solfångare? :roll:
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev: Jag tror det stämmer. Inte 6-7 månader i sträck, helt utan tillskott, men energi motsvarande 6-7 månaders varmvattenförbrukning, kanske t.o.m. 8-9 med en bra anläggning. 3-4 dagar utan sol klarar inte många, spelar ingen roll hur många rör de har.

mvh
Ok då förklarar det saken...

Då en medel familj som består av 2 vuxna o 2 barn på 8/10 år (enligt normen "normalfamilj") räknas ha en vvförbrukning på 5000 kWh stämmer det ju bra om man då får ut vv till 6 mån/år, Nu tror jeg den normen är lite hög så det är nog snarare 3000-4000 kWh/år..
Verkar ju som endel klarar sej med bara 4 kWh/dygn el 1500 kWh/år med elberedare, Roli hade ju 8 kWh/dygn vilket gör 3000 kWh/år..

Solfångare blev då inte direkt bättre i mina ögon iaf om man då bara kan räknas få ut ca 2000-2500 kWh/år vilket nog stämmer rätt bra, Om det nu kan kallas bra... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar