Laddning från toppen?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Laddning från toppen?

Inlägg av Kasch »

Hej

Vi lägger nytt tak och håller då äntligen på att få upp solfångarna. 3x30 vakumrör, c:a 85 graders lutning för att minska överdimensioneringen sommartid och öka effekten resten av året. Matning med Lunarflex till 750 l acktank med dubbla solslingor (Dalatanken). Jag har haft lite funderingar kring laddningen:

Jag har fått tipset att mot alla konventioner ladda från topp till botten. Enligt lev. skiljer det bara 12% i effekt om vakumrören får jobba mot 50 grader iställer för 25. Jag skulle då mata in i övre solslingan för att även vår/vinter/höst kunna få bra med VV istället hela tanken full med blaskvatten. Vid utloppet för övre slingan sätter jag en termostatsyrd 3-vägsventil typ ESBE. Den ställer jag så att den kopplar på undre slingan om returen från den övre överstiger exempelvis 50 grader. I annat fall går laddningsreturen tillbaka till solfångarna.

Vad anser ni om detta? Alternativet skulle vara att investera i ett mer avancerat styrsystem och programmera in/urkoppling av slingorna efter behov. Men det känns inte värt den extra investeringen och krånglet om ovanstående funkar. Det vore kanske annorlunda om jag hade mindre solfångare och/eller större acktank.

Synpunkter på laddningen eller tips i största allmänhet tas tacksamt emot! Men så snart som möjligt - det närmar sig.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Hmm... Ser nu att detta Sfinx-förslag verkar ha diskuterats tidigare? http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6778
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Tja jag fortsätter väl att skriva i min egen tråd :wink:

Finns det något alternativ till Termovars termiska växelventiler? Finns det termiska ventiler med ställbar växlingstemp (alltså inte blandningsventiler)? Var kan jag beställa billigare än via rörisen? Din VVS-butik och Rinkaby verkar inte ha så mycket.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Många kanske är på jobbet fortfarande? Under tiden kan du ju prova här, det brukar kunna rassla på bra emellanåt där.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

leifa.k skrev:Många kanske är på jobbet fortfarande?
Hrm... jo... man är kanske det :oops: Tack för länktips - har faktiskt varit där och gluttat där förr.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ååå tusan, är du det? :lol:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Kasch skrev: Var kan jag beställa billigare än via rörisen? Din VVS-butik och Rinkaby verkar inte ha så mycket.
www.bynor.se/ kan du beställa saker som inte finns i sortimentet.
Tror även det går på www.accurobutiken.se
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:Tror även det går på www.accurobutiken.se
Är det något fel på denna länk eller vad???? Jag får inte upp sidan... :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jnte jag heller.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev: Är det något fel på denna länk eller vad???? Jag får inte upp sidan... :oops:
Inte jag heller? Har dom konkat? Synd :(
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Tack för Bynor-länken, perfekt! Nu kan jag dessutom skriva med gott samvete eftersom jag är föräldraledig :wink: Men det blir inte mycket vettigt s1krivet med en tvååring i knäet...
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Bynor var väldigt trevliga och snabba med besked. MEN ventilj-veln kostar 1100 kr. Även Bynor tyckte det var orimligt för en så enkel ventil (t o m termostatreglerade, inställningsbara blandningsventiler är ju mycket billigare).

Någon som har ett förslag på en annan lösning som ger samma funktion - innan jag biter i det sura äpplet och beställer termoventilen? Skulle någon slags enkel shunthistoria kunna fungera?
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Vad är det egentligen för en ventil? Det är väl två delar, en trevägsventil och en termostat? Vad tar Sfinx för den?

Kan man inte använda en vanlig blandningsventil för varmvatten? Ventilen blandar det varma vattenet från toppem med det fråm botten till intställd temp (tex 50 grader). Då Kommer först allt vatten gå genom övre slingan tills toppen är varm sedan kommer nedre slingan gradvis att kopplas in, se bild.
Hmm, det ser lite konstigt ut .... Kanske.... Eller inte. Hjälp! Sfinx?



mvh Bild
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Tack för ditt förslag... Shakespeare :-) Jo, växelventilen borde ju rimligtvis vara en enklare form av blandningsventil vilket gör priset totalt obegripligt (färre sålda enheter kanske driver upp priset).

Nu är jag inget vidare på VVS men din skiss - skulle inte den lösningen bara resultera i att inloppet kontinuerligt går genom båda slingorna men att ventilen försöker blanda inställd temp till utloppet? Ingen är gladare än jag om jag kommer undan med en blandningsventil men jag är osäker på hur jag skulle kunna använda en sådan.

Herr Sfinx (eller någon annan klurig typ)...?
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Shakespeare, du kanske menade någonting sådant här. http://www.solgruppen.se/bilder/4ssoltank.jpg
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar