Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Hur skall man räkna hem en investering i solen?

Inlägg av MH »

Hej, Jag har läst en massa trådar och har fått en offert på en installation av solvärme så nu är det dags för ytterliggare en nybörjare att börja ställa frågor. Är lite ovan vid forum så jag hoppas att detta hamnar rätt,,,,,

Jag hoppar in i den här tråden eftersom den handlar om ekonomin i det hela.

Jag har idag en pellets brännare och tänkte komplettera med solvärme.
Nu kommer det frågor:

1. Jag har fått offerterat 3*2,14 Kvm paneler (AritermPrisma) med en tillhörande acctank på 500 liter. Detta tycker jag låter lite efter att läst en massa trådar här,eller? (Två vuxna inga barn)

2. Hur skall man bäst göra för att kolla om det någonsin kommer att betala tillbaka investeringen på bästa sätt? På pappret säger installatören att de skall ge "ca 2900kWh/år. Jag förmodar att det är ett teoretiskt maxvärde som används vid försäljning. Hur mycket av detta kan man räkna med att få ut i verkligheten av dessa 2900kWh?

3. Offerten jag har fått är på 80 000 och inkluderar rubbet av grejor och styrning rör el och installation. För mig känns det som det enda sättet är att få reda på om det lönar sig är att kolla kostnaden för pellets mellan, låt oss säga, 15/3 - 15/9 och sedan räkna på det, eller?

JAg har säkert missat massa väsentligt men får väl kanske lite motfrågor om det är någon som har tid över så här i semestertider.
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

1. beror på hur ofta ni duschar sommartid. någon form av "dumpning" är inte helt fel att ha med en sådan tankstorlek ifall ni är bortresta några dagar under den varmaste/soligatse tiden på året. dumpningen kan lösas på många sätt

2. beror på den som räknar om det lönar sig eller inte....själv är jag i slutet av förtsta säsongen med solvärme positivt överraskad mycket t.om.

3 ja det är ett sätt att räkna. sen kan man ta med i beräkningen att pannan får vila någa månader i året osv
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Jag förmodar att det finns en mängd sätt att "dumpa" på. Det lättaste samt mest korkade är väl att dumpa det i golvbrunnen skulle jag tro. VAd finns det annars för lösningar om man inte är hemma när det blir "för varmt"?

Givetvis beror det mycket på vem som räknar och hur. Det finns ju ett ideologiskt värde som är svårt att mäta i reda pengar. Men till syvende och sist så har ju plånboken en del att säga till om. Jag kommer inte att behöva låna dessa pengar och slipper att ta med räntor och amortering i beräkningen, för då kommer det aldrig att gå ihop rent ekonomiskt.

Hur stor besparing i Kg pellets har du gjort i år hittils?
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Är inne på andra sommaren med solfångare.

Har ingen kWh räknare på min anläggning men det är ytterst få gånger man behöver elda dom varmaste månaderna, nästan inget!



Men jag tycker det låter lite med 3 paneler?

Har själv 9,44m² plana solfångare med 4 acctankar, väljer dock själv om dom ska värma 1,2,3 eller alla 4 med hjälp av manuella kranar.
Nu på högsommaren kör jag med alla 4 tankarna och håller då en riktigt stadig temp på 55-65grader.
Kör man bara mot en tank så kokar den!

Om investeringen betalar sig är väl svårt att säga, tycker det låter dyrt med 80.000kr, inte sugen på att göra en del själv?
Man kan ju sätta dit en kWh-räknare på solfångarröret, då får du veta exakt hur mycket värme som har tillförts.

Här dumpar vi varmvatten rakt ut i avloppet.
Första acctanken (där även sol-inladdning sker) har en givare för en SYR ventil, skyddar ju alltså både mot sol och vedeldning.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Ja, jag tycker också att det är lite med drygt 6m2 och tänker mig snarare runt 10m2. Inte så mycket för sommaren utan för att försöka maximera så mycket som möjligt på vår/höst, (rätt tänkt?), seda nså är jag nog inne på att ha en 750l tanka att värma i + en 500l tank som backup. Allt för att minimera behovet av dumpning.

Detta borde rimligtvis gå att lösa med automatik. Dvs, vattentransfereringen mellan tankarna.

Jag har sett att jag förbrukade 1780 kg pellets under perioden 10/3-10/9 och om räknar lite glädjekalkyl så borde åtminstnde den kostnaden och bärandet försvinna, ca.

Jag har bara haft huset sedan 11/8 förra året så jag tog förbrukningen från aug/sept förra året och från mars/Juli i år.

Hur som haver så speglar ju den pelletsförbrukningen verkligheten med att man haft folk på besök och varit borta osv osv.

Nix, jag har ingen lust/kunnande/verktyg/tid att göra så mycket själv och då tycker jag att det är bättre att leja bort hela klabbet. Det blir samtidigt lättare att bråka om nåt krånglar.
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Jo, jag kom att tänka på en sak till. Om man har en kWh räknare som talar om hur mycket man laddar in så får man ju reda på bara just det.

Detta värdet är väl inte helt intressant om man inte ställer det värdet till det antal kWh som går ut? Fast det kanske finns?? Nån sorts Diff kWh mätare/räknare
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Håller med, tycker inte heller det finns någon ide med att ha en kWh räknare som talar om hur mycket som kommer in. (därför jag inte köpt någon)

Det sättet som jag mäter min "kWh-in" på är istället hur mycket ved jag inte behöver elda.

Ju varmare det är, desto fler och längre duschar vill man ju ta, men det är ju samtidigt då man får in värmen.

Sen om jag får in t.ex 800kWh på min solfångaranläggning en månad så är det ju inget man kan jämnföra med någon annans anläggning heller eftersom vi har olika väder på olika ställen, olika väderstreck på monteringen, olika höjd, olika vinklar... Här bredvid kusten tror jag personligen att vi har fler soltimmar än innåt landet t.ex..

En kWh mätare har man nog endast för skojs skull om man ska vara ärlig.
Man kan ju lättare jämnföra olika månader/år etc förståss.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

kWh-mätaren är en rolig grej ....nja det finns både den ena och andra skeptikerna som spottar och fräser åt solpanelerna och att de inte ger något. Tro mig mera än en person har lyft på ögonbryna när de ser att det verkligen finns effekt i anläggningen. Visst ser man främst vad som kommer in men med två döttrar som dushar flera ggr per dag när de badat i vår humusrika sjö kan jag nog anta att väldigt stor del av det som laddas ner verkligen oxå förbrukas. Har dessutom en sådan tank att inkommande vattten förvärms i den nedre delen av tanken och på så sätt ger varje kWh nedladdad största möjöiga nytta.

Och jo helt kommer man inte helt bort från vedeldningen är det mulet några dar i följd är man i de flesta anläggningar tvungen att elda. Men eldningen minskar mycket radikalt
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Jo, nog kan jag säga att jag är den första att skriva under på att man "måste" ha kWh- mätare. Ju mer prylar man har desto bättre :D

Jag är dock lite fundersam till dumpning av vatten och har en del funderingar kring detta.

Om man värmer en acctank till max, vad händer sen?? Solvärmen stängs av styrningen från att ladda mer värme och tanken går ner i temp tills det är dags att ladda igen. Så här har jag fattat det hela.

Klarar inte fångarna den höga tempen som blir och man måste dumpa värmebäraren? Jag menar med ett trycksatt system så borde det börja koka vid en väldigt hög temperatur. Sedan borde väl expansionstanken lösa resten?

Som ni förstår av frågorna så har jag lite dåliga kunskaper.
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Hos oss fungerar det såhär:

Styrelektroniken som sköter solinladdningen har två tempgivare.
Den ena sitter på röret ut ur solfångaren (högst upp) och mäter ju alltså tempen ut ur solfångarna. (varmvattnet stiger uppåt och skapar lite cirkulation även när pumpen inte går så röret ut är lika varmt som inne i solfångaren)

20-30cm från botten på acc-tanken sitter den andra givaren.

När styrelektroniken upptäcker att det är minst 4°C varmare på taket så startar den cirk-pumpen och värme laddas ner, stängs av när det är samma temp på båda givarna eller att det är kallare på solfångaren.

Om acc-tanken uppnår en temp på 98°C stannas cirk-pumpen även om det är varmare på taket.
Solfångarna kommer nu att koka, värmebäraren i solfångarna kommer att tryckas ner i expansionskärlet i pannrummet.
Hela systemet står nu bara o väntar på att svalna.
På kvällen svalnar det och då kommer exp-kärlet att trycka upp vätskan igen och systemet är åter redo nästa dag.
Värmebäraren dumpas inte ut utan behålls hela tiden i systemet.
(har dock en övertrycksventil som öppnar om trycket blir alldeles för högt men det har inte hänt än)

Acc-tanken kokar inte förrens ca 105°C, SYR ventilen öppnar när tanken är ca 102°C och den funkar ju som så att den öppnar och släpper ut tappvarmvatten ut i avloppet och då kyls tanken ner.


Här låter vi solen värma alla acc-tankarna nu när det är högsommar, varje acc-tank svalnar ju några grader under natten.


Sedan finns det även en "semester" funktion i våran solstyrning, den slår man på om man inte gör av med all värme man får in eller ska åka bort på sommaren.
Då går cirk-pumpen hela tiden, dygnet runt.
Då kommer solfångarna att kyla acc-tanken på kväll och natt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Aha, så det generella snacket om dumpning refererar till att man trycker in det i exp-tanken.

Då kan man fundera över nyttan av att ha ett väldigt stort värmelager. Jag menar att jag som inte eldar med ved bör nog rimligtvis klara mig bra med 500l. Det går ju snabbare att utnyttja värmen på vår och höst på så sätt.

Har jag två tankar så har jag ju automatiskt dubbla värmeförluster. Förvisso i huset men ändå.
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Alex Bude
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 13 mar, 2007 02:11
Ort: DIÖ
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

Hej MH

I det eller dumpning av vatten det e löst om installationen är tillverkat som det var tänkt

Det koppla automatisk ner det not den inställda temperatur i ackumulatortank

Jag har kort nu i det 5 säsongen med min anledning utan a uppleva något dumpning av vatten.

So om du e bered att göra detta investering gör detta.
Jag våga säga att det är lomsant och mycket bekvämt under minimum 8 månader.

Jag kan önska lycka till kola gärna offert från flera hål det du fick åter lite för dyrt

Alex. Bude
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Jo, jag skall ta och kolla fler offerter. Det är dock lite svårt att jämföra priser när man inte jämför samma saker,,,,

Den offerten jag fick, där är installatören återförsäljare för Ariterm.
Jag skall kolla en annan installatör till (minst) och han är återförsäljare för lesol.

Jo, det är förvisso mycket pengar, men vill man ha det "nyckelfärdigt" så får man lägga till en del.

Jag har svårt att se att man kan få ett system för under 70 000. Allt fixat. JAg räknar int emed hemmaarbete utan av en firma som gör rubbet.
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Jaja, jag får väl se vad ja gkan hitta för återförsäljare/installatörer i Kalmar när jag kommer hem.
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Dumpning refererar till att man dumpar värmeenergin någon stans inte på partiell förångning.
Dumpningen kan vara varmvatten i avloppet, element i källare eller pol. För att ta några exempel.
Skriv svar