Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Sådär ja, nu har jag räknat och klurat lite med massor av hjälp från en god vän som är en fena på matet och energi.

Jag får min investering (85 000:-) att gå break even efter 12,9 år med nuvarande pelletspris i kalmar och med solinstrålningsuppgifter/månad från Örebro. (aritermssida)

Kan man bifoga ett excelblad här så kan ni kolla och räkna själva om ni vill eller se om nåt är galet?

Det får anses vara helt acceptabelt. Då är det bara att slå till. Undrar just hur länge det tar att få ett bygglov??
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det där med bygglov varierar mellan kommunerna.

I t.ex Kungsbacka behövs inget bygglov för solfångarmontage........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Det bror på hur det monteras också.

Vilken ränta har du kalkylerat med?
Har du räknat med att du använder all energi?
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

I Kalmar så behöver man bygglov.

Jag hra inte räknat ränta för investeringen eftersom jag inte kommer låna pengarna.

Verkningsgrad 50%
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

MH skrev:Jo, jag skall ta och kolla fler offerter. Det är dock lite svårt att jämföra priser när man inte jämför samma saker,,,,
Kollade en hel del vi med... Fick in offerter från höger o vänster.
Den billigaste och enklaste modellen landade på 49.000kr med moms men minus statligt bidrag på 7.500kr
Den dyraste och mest avancerade anläggningen landade på 96.000kr inkl moms, men minus statligt bidrag på 7.500kr.
Ingen kalkyl inkluderade rör mellan pannrum/tak eller arbete för att montera anläggningen. (det var 2009)


MH skrev:Jo, det är förvisso mycket pengar, men vill man ha det "nyckelfärdigt" så får man lägga till en del.

Jag har svårt att se att man kan få ett system för under 70 000. Allt fixat. JAg räknar int emed hemmaarbete utan av en firma som gör rubbet.
Vårat hemmabygge stannade på nästan exakt 20.000kr, fast då var det ju en jäkla massa eget jobb! ;)

MH skrev:Undrar just hur länge det tar att få ett bygglov??
Vill minnas att det gick riktigt snabbt, typ någon/några veckor bara, kostade iallafall 800kr.
Var ett s.k. förenklat bygglov.
Fast både priser och regler har ju ändrats sedan dess..

(tog ett kort där hela huset kom med, sedan ritade jag in fyra solfångare på taket bara)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Inlägg av Wahligula »

Ang. bygglov

Ungefär så gjorde jag med, fast tog en kopia på husritningen och ritade in 4 solfångare

Gick på en vecka och kostade också 800:) (Lidköping 2010)
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Bra att veta hur snabbt byråkratin maler:-)

Den offerten jag har fått hittils inkluderar ALLT.
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Största finessen med solfångare får man om de kombineras med ved. Ved är svårt att slå, när det gäller kostnad per kWh, på vintern, när effektbehovet är högt.
Samtidigt är det synnerligen ineffektivt på sommaren. Det mesta man eldar, för varmvatten, står sen och svalnar bort från tankarna.
Jag räknade ut att på grund av det får jag elda så mycket, för så lite nytta, att totalt sett sparar solen in ungefär 40 arbetstimmar per år för mig. Det är en semestervecka.

Alternativet är att värma vattnet elektriskt. Men jag har en sån källare som behöver lite värmetillskott även på sommaren. Då har jag ändå en avfuktare som snurrar längst bort från pannrummet. Så det hade blivit rätt dyrt i drift, det också.

Trots detta räknade jag inte med att mellanskillnaden mellan att installera en ren vedanläggning och en med ved och sol någonsin ska betala sig. Däremot betalar den betydligt lägre driftkostnade på totalanläggningen utan vidare av sig jämfört med den oljeanläggning som stod här innan. Jämfört med olja betalar snart sagt vad som helst sig självt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Jonas O skrev:Sedan finns det även en "semester" funktion i våran solstyrning, den slår man på om man inte gör av med all värme man får in eller ska åka bort på sommaren.
Då går cirk-pumpen hela tiden, dygnet runt.
Då kommer solfångarna att kyla acc-tanken på kväll och natt.

Testade detta inatt, kylde ner tankarna 20-22°C på en natt.
Efter en hel dag av klarblå himmel med sol är tankarna 17-21°C varmare. (trots dusch m.m.)

Detta då på dom olika mätarna som är från mitten och neråt, fortfarande samma temp i övre halvan.
Så semesterfunktion/kylfunktion fungerar tillräckligt bra.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har också "semesterfunktion" på min styrning men har aldrig aktiverat den. Låter istället en SYR-ventil dumpa VV till golvbrunnen de få gångerna på året som min acktank når 95-96 grader i botten (1800 liter). Kan kanske hända 1-2 ggr per år om man inte blir "storförbrukare" av VV när acktempen stiger. Men med årets varierande sommarväder har det ännu inte varit några problem. Just nu håller hela tanken en temp på 80 grader, men för att få den upp till 95-96 i botten krävs det en hel del sol. Pga att tanken blir "trögare" att ladda ju högre temp den har (mycket överförningsförluster).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MH
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 29 jul, 2011 15:07
Ort: Kalmar

Inlägg av MH »

Har hittat en lösning hos ett företag.


http://www.aquasol.se/docs/paketlosning ... _ved_2.pdf

Jag tycker dock kanske att denna lösningen skulle modifieras till ca 8-10m2 fångare och en tank på 750l.

Annars vet jag inte vad mer man skulle behöva lägga till för att få en vettig lösning. Förmodar att jag kan få ett par tips om hur man kan ta bort och lägga till grejor.

Det som är svårt tycker jag är att veta vad alla j-a elektronikprylar gör för något,,,,

Om jag skulle vilja ha en bra lösning för att logga alla saker till datorn, är det med i denna lösningen?

Kort och gott, kan ni hjälpa mig och spåna runt detta så man kan jämföra offerter på ett någorlunda vettigt sätt?

Micke
100 boyta+70 källare.
Pellmax UB
Viking Bio 200
4 st K2 solfångare, solstyrning,solomax vx2 (2* grundfors)
Soltank 750 L, ladd och circpump 2* Wilo
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vet inte om det går att "logga" till en PC med automatik?

Detta står i manualen till RC Solex :
"Det går också att skicka energiloggen till en PC med COM port.
(en särskild interfacekabel behövs för detta, ref: används ej)"

Speciell interface-kabel erfordras (kostar extra).

COM-portar blir mer och mer ovanliga på dagens datorer, vilket kräver en omvandlare från COM-port till USB-port. Hur fungerar det med styrsystemet?? Alt. använda "gammal" dator.

Sedan står det "används ej" vad nu detta kan betyda.....


Det blir nog för dig att låta återförsäljaren förklara lite mer, om det går att logga till PC med automatik eller inte, och vad som i såfall krävs. Att manuellt flytta över grafer och information med jämna mellanrum kräver att man kommer ihåg att göra det annars lär nog systemet skriver över informationen och den är "borta" för alltid.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Ny i ämnet. Har en lesol hemabygge ca 10 m2, byggde de 1995 ca 50-60 arbetstimmar, pris 29500 kr bidrag 9500kr.
Producerar ca 1500 tim/år å intemp e 85-95 ut 55-70 ggr ca 2l/minut =1,5 kwa/tim. November- Mars matar de 2 element i källaren utan automatik.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re:

Inlägg av senmathal »

apersson850 skrev:Största finessen med solfångare får man om de kombineras med ved. Ved är svårt att slå, när det gäller kostnad per kWh, på vintern, när effektbehovet är högt.
Samtidigt är det synnerligen ineffektivt på sommaren. Det mesta man eldar, för varmvatten, står sen och svalnar bort från tankarna.
Jag räknade ut att på grund av det får jag elda så mycket, för så lite nytta, att totalt sett sparar solen in ungefär 40 arbetstimmar per år för mig. Det är en semestervecka.

Alternativet är att värma vattnet elektriskt. Men jag har en sån källare som behöver lite värmetillskott även på sommaren. Då har jag ändå en avfuktare som snurrar längst bort från pannrummet. Så det hade blivit rätt dyrt i drift, det också.

Trots detta räknade jag inte med att mellanskillnaden mellan att installera en ren vedanläggning och en med ved och sol någonsin ska betala sig. Däremot betalar den betydligt lägre driftkostnade på totalanläggningen utan vidare av sig jämfört med den oljeanläggning som stod här innan. Jämfört med olja betalar snart sagt vad som helst sig självt.
Exakt så resonerar vi då vi planerar att sätta in solfångare. Det är ett sätt att behålla glädjen och orken i vedarbetet. Att fortsätta elda med ved sparar in solfångare på ett par år även jämfört med att övergå till pellets. Även vår källare behöver lite extravärme på sommaren. I vårt fall hjälper dessutom två jättelika tallar till att spara in solfångaren. Dessa tallar som min fru K-märkt skuggar huset på vår och höst och omintetgör gratisvärmen från solen den årstiden. Vi får alltså elda för värme onödigt länge på våren och tidigt på hösten. Däremot når solen snart över tallarna till taket och solfångarna som kommer att hamna där och på så sätt kan vi dra nytta av höst och vårsol. Sammanfattningsvis är det alltså veden som gör den ekonomiska besparingen medan solen spar lite av ved och eldningsjobbet. Sedan slipper man ju röken som gärna vill slå ner på gården sommartid pga av den varma uteluften.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jakob »

Jag kollade på sol/pellets innan jag bytte panna i höstas.

Det var 2 saker som fick mig att strunta i soldelen:

1. Det går aldrig ihop sig ekonomiskt.
2. Jag hittade ingen laddpanna med stooooor asklåda och automatsotning = mer jobb.

Dessutom är solfångare fula.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar